Rida med sitsen?

Inelin

Trådstartare
Hjälp mig att förstå - Vad är "att rida med sitsen"? Hur gör jag halt med sitsen? Jag börjar tänka mig att jag vid igångsättning "tänker frammåt" och gungar igång hästen? Om någon svarar att man gör halt med sitsen genom att sträcka upp sig - hur förhindrar jag då att hela sitsen börjar luta bakåt?
 
Sv: Rida med sitsen?

Vi gör ett försök!:D

När du ska igång: tänk dig en byrålåda framför dig som du ska putta in med magen. du stäcker på dig och spänner magen och rumpan, då lättar du automatiskt lite från sadeln (du ska inte ställa dig upp)

När du ska stanna: Luta dig lite lätt bakåt, se till att dra bak axlarna och sätt dig tungt i sadeln.

Oavsett vad du gör så får du inte glömma skänklarna! dom ska ligga stilla på plats med väl nedtrampade hälar.

Vi får se om någon annan kanske kan förklara bättre;)
 
Senast ändrad:
Sv: Rida med sitsen?

Jag gör halt genom att "frysa" bäckenet, spänna magen och sjunka ner mer i sadeln, dessutom verkligen TÄNKA "Nu gör jag halt".
Man ska undvika att luta sig bakåt när man gör halt, man får oftast motsatt effekt! :p
Så tänk mer NER, TYNGRE i sadeln, inte väga bakåt med vikten.

När jag sätter igång använder jag lätt överskänkel och slappnar av, blir mer följsam i sitsen.

Träning ger färdighet! :D
Men det kan vara svårt på en häst som inte tränad att ridas enbart för sitsen.
 
Sv: Rida med sitsen?

att rida med sitsen är att riuda med vikten.. om du själv stå upp och ska börja gå framåt, hur rör du kroppen från "sätet" och upp? smama om du går rakt fram och ska svänga, hur gör du då? du kommer ju att komma i obalans om du bara vrider benen från knäna och ner.. utan du vrider hela kroppen och sätet..

testa när du rider, skritta runt "planlöst" och känn efter.. :)
 

Liknande trådar

Träning När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen...
Svar
3
· Visningar
854
Senast: Tilly_85
·
Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 197
Senast: Bri
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 956
Senast: iNHALE
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
626
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp