Sitta i uppförsbacke och driva med sitsen

Thehitchhiker

Trådstartare
När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen går lite I uppförsbacke - man har framdelen framför sig och påskjutet kommer bakifrån.
Min mamma brukar säga att jag själv ska försöka sitta I uppförsbacke och på så sätt driva med sitsen. Men hur? Hur ska jag sitta i uppförsbacke? Jag vill ju egentligen bara vrida om bäckenet, men försöker jag så lutar jag mig bara bakåt, och ändrar skänkelläget.
Finns det några bra övningar man kan göra, både på hästen och på marken? Eller hur brukar ni tänka?
Mycket tacksam för svar 🥰
 
När hästen går i korrekt form så trampar den in bakbenen in under kroppen, höjer ryggen och spänner bålen. Känslan blir ju då att hästen går lite I uppförsbacke - man har framdelen framför sig och påskjutet kommer bakifrån.
Min mamma brukar säga att jag själv ska försöka sitta I uppförsbacke och på så sätt driva med sitsen. Men hur? Hur ska jag sitta i uppförsbacke? Jag vill ju egentligen bara vrida om bäckenet, men försöker jag så lutar jag mig bara bakåt, och ändrar skänkelläget.
Finns det några bra övningar man kan göra, både på hästen och på marken? Eller hur brukar ni tänka?
Mycket tacksam för svar 🥰
Du kan tänka dig att du drar in naveln mot ryggraden och låter gylfen i byxorna sträva mot hästens öron.
Alternativt tänk dig att du har en svans och att du låter svansen glida in under rumpan i sadeln samtidigt som naveln strävar mot ryggraden
 
Utan att ha så mkt information är mina förslag, Träna bålen, få upp konditionen, stretcha, träna något annat än ridning, kolla upp om sadeln passar dig, rida för tränare, filma dig själv/har du speglar där du rider, rida utan stigbyglar, träna sitsen med balans övningar i sadeln, kan nån longera er?

Jag tänker att uppförsbacke mer är känslan du ska få från hästen inte hur du egentligen ska rida själv med sitsen. Du ska fortfarande sitta rakt över hästen, med tyngden i sätet och driva framåt, ha långa ben med vikt i fötterna samt följa hästens rörelser och tänka framåt, bjudning och att samla upp hästen och känna att ni rör er framåt tillsammans i balans.
 

Liknande trådar

Hästvård Köpte för snart ett år sedan en halvblodsvalack född 2013 . för att försöka förklara det enkelt så radar jag upp problemen . •han vill...
2
Svar
28
· Visningar
3 606
Senast: mackan
·
Islandshäst Hästen jag rider har en tendens att hålla huvudet rätt högt (främst i tölten). Jag antar att han inte jobbar på rätt sätt med ryggen när...
Svar
12
· Visningar
3 499
Senast: Tassa
·
Hoppning Hur lägger ni upp träningen nu i vinter? Vad behöver ni träna på? Har er häst vilat något? När börjar tävlingssäsongen? Som det ser ut...
Svar
3
· Visningar
1 424
Senast: fio
·
Gnägg Igår kväll hände något som jag har så otroligt dåligt samvete för idag. Min häst är otroligt envis och ibland lyssnar han inte även fall...
Svar
11
· Visningar
1 665
Senast: _FiA_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att bjuda någon?
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp