Bukefalos 28 år!

Rida med westernsadel

Zolimita

Trådstartare
Finns det någon här som rider i w-sadel fast ni inte rider western?
Jag har ridit i w-sadeln mycket i vintras och nu på sistone har jag använt den väldigt mycket,för mycket kanske för när jag tog den vanliga sadeln här en dag kändes det konstigt och vingligt :o
Så nu blir det mycket ridnig i den vanliga tror jag.
Men jag gillar westernsadeln och särskilt när man rider ut då pållan kan vara på tårna ibland och kasta sig åt sidan,Den har räddat mig flera gånger från att åka i backen :eek:
 
Jag gjorde det mycket på min förra delfoderhäst, iaf när jag red i skogen, vilket var ofta. *ler*

lisa_030426-1.jpg
 
OOhhh vilken härlig häst. :D

Har en tjej i stallet som rider både western och "vanlig" engelsk ridning. Men hon skulle aldrig komma på tanken att rida ut i den engelska sadeln.

Jag ska testa att rida i en westernsadel för första gången nästa vecka.. Min väninna tvingar upp mig... uj uj hur ska detta gå??
 
Jag letar just nu efter en westernsadel att rida ut i. Mest av den anledningen att ägaren av min medryttarhäst har en dressyrsadel som varken passar min sits eller rygg.

Har tidigare ridit en annan häst med enbart westernsadel, men med engelsk ridning... Funkade skitbra. Bortsett från detaljer i sitsen kanske...
 
Ingen fara. :)
Man sitter oftast stadigare i en westernsadel.
Dessutom har du ett extra handtag. :smirk:
 
Jag gör det, eller rider och rider.....jag åker mest runt i skogen och då tycker jag att en sådan är bekvämast.
 
Härlig häst!
Jag tänkte också att med en westernsadel skulle jag kanske få sambon upp på hästryggen.Men han har bara ridit tre gånger och sist var i somras.Måste köra ett övertalningssnack igen :angel:
 
Jag har tänkt införskaffa westernsadel för skogsridning även fast jag tycker det är skönare med vanliga engelska sadlar. Anledningen till detta är att jag tror hästens rygg mår bättre i en westernsadel så jag flexar gärna mellan en western och vanlig sadel. Bättre anläggningsyta...
 
Rider inte westernmen bara älskar wetsern sadlar :D
Och den är bra för min häst ryggg då de har bredare anläggnigs yta,så varför ska man inte kunna rida i western sadel? dom är ju sååå bekväma :rofl:
 
Övertalning

Jag tror nog det går lättare om du har westernsadel.
Iaf tills han har "halkat fram" första gången. :crazy:
 
Hej
Är det någon som vet en extremt kort westernsadel ?
Letar själv till min kortryggade isis.
M vH Mannis
 
jag gör :)
Fast har väl tänkt och rida western med pållen.
Men just nu rider vi bara ut och så. Blir inte mycket träning direkt :o Håller med om att de´t känns säkert och rida ut i sån. Spec när pållen e som en treåring fast han e 7 :D
 
Double C är en väldigt kort westernsadel som går att få hyffsat bred dessutom. Har provsuttit i två st och de var jättesköna! Kostar ca 8900 kr. :bump: Finns ju en uppsjö sadlar för araber också- de borde väl vara korta?
 
Hej
Jag har kollat en sådan, den hette Double C "Nevada Fancy" och den var 59 cm lång och den var som ett täcke på hästen.
Jag har en islandshäst. Jag har provat h**ks arabsadel den i cordura/läder men den var för lång.
M vH Mannis
 
Jag har börjat med det sen några veckor tillbaka. Rider i westernsadel när jag rider ut, använder den främst för att lättare hålla mej kvar vid bocksprång och sidohopp ;) Känns mycket säkrare än en engelsk sadel, dock är jag fortfarnde väldigt ovan och man känner sig som en nybörjare. Använder sadeln ett par gånger i veckan, övriga fyra dagar använder jag engelsk sadel.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 369
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 666
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 356
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Hej! Jag behöver er hjälp med ett problem som har uppstått från ingenstans. Jag rider en häst till försäljning som helt plötsligt har...
Svar
11
· Visningar
2 948
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp