Bukefalos 28 år!

Rida på BARA graman!??

Centaur

Trådstartare
Hittade en bild i en hästtidning, ett reportage om två tjejer som arbetade hos någon dansk beridare. Båda tävlade dressyr på hög nivå. Jag har läst artikeln innan, men inte kollat så noga på bilderna, men nu när jag gjorde det, så såg jag att den ena hästen reds på graman, och ENDAST graman, inga vanliga tyglar alltså. Graman var fästat på varje sida av gjorden, inte mellan frambenen och gick genom bettet till ryttarens händer.

För det första så har jag hört att man aldrig ska fästa en graman på det sättet, eftersom det låser hästens huvud ännu mer än när den sitter mellan frambenen. Och HUR kan man rida på bara gramanen, och inga tyglar? :confused: Är det verkligen accepterat att rida så?? :crazy:
 
Usch.. uppe på klubben är det många som rider så att dom tar martingalen genom bettringarna och fäster tyglarna i själva maringal ringen, det borde väl få samma effekt som att bara rida på graman? Hemskt är det.. :crazy:
 
Tja, jag tror inte att det är olagligt att rida sådär, men smart är det då inte!
Tror vi hade en tråd för ett tag sen som handlade just om en undersökning som gjorts (i någon tidning?) om gramantygelns verkan - utan graman, tyglar med graman och bara graman utan vanliga tyglar.
Tydligen var det så att bäst effekt fick man av att rida med både tyglar och graman, och sämst givetvis med bara gramanen om jag kommer ihåg rätt.
 
Ja, jag minns den tråden, men där var det också någon som sa att om hästarna varit bättre ridna, så hade dom inte fått bättre resultat med graman.... :confused:
 
Jovisst!
Jag tror helhjärtat på det - att man kan få minst lika bra om inte bättre resultat utan graman ;)
 
För det första så har jag hört att man aldrig ska fästa en graman på det sättet, eftersom det låser hästens huvud ännu mer än när den sitter mellan frambenen.

Om jag inte minns helt fel så finns det i "Ridlära" av Wilhelm Müseler en rätt bra beskrivning på när och varför man spänner så. Är du intresserad kan du be ditt bibliotek låna hem boken.
 
Finns det en förklaring på varför det är bra att använda graman som ända tygel också kanske... :smirk:
:angel:
 
Jag har funderat på det när folk tipsat min häst om hjälptyglar. Men om jag inte kan lära mej rida min häst utan hjälptyglar på rätt sätt, sätter på hjälptyglar sedan, tar bort dom, då borde det ju egentligen bli ännu värre, för då har min häst musklat sej så att hon kan göra precis vad hon vill..??

va en häst uppe på klubben som reds på både graman och gog, såg riktigt fruktansvärt ut med nosen mellan frambena. Den blev alldeles för stark så hon sålde den, köpte en ny som är mer smäcker, och det går galant för dom! hon rider den på ett helt annat sätt utan hjälptygel. Den andra hästen nya ägare var man och kunde hålla honom mycket bätttre utan hjälptyglar, och dom har också lyckats bra på tävlingsbanorna.
 
Tja, det är ju ryggen man vill stärka först och främst, iaf på min häst. Blev rekommenderat gogue av equiterapeut därför att han är spänd och tittig i skogen, var dessutom hingst ganska länge, så han tycker om att gå med huvudet högt och kolla på allt möjligt. Med goguen så slappnar han av mkt mer och mjuknar i rygg och hals.

Alternativet är att låta honom fortsätta gå med huvudet upp och spänd hals och rygg eller att såga honom ner och det vill jag Inte göra... :crazy: Ideen är ju att hästen ska komma på att det är mer bekvämt att slappna av och sänka huvudet. Men målet måste ju alltid vara att kunna rida utan!! Om jag rider på en volt, så är det ju samma saker han ser hela tiden, så då kan han slappna av och går fint utan någon hjälptygel. Men jag har ingen ridbana nu, så det är mest skogen som gäller. Använder den inte varje dag, och spänner den såpass löst att han kan röra huvudet ganska mkt.
 
Kallas sidograman och är ganska säker på att det ej låser om man använder det rätt (OBS! inte tror att man använder rätt=stor skillnad). Jag och en kompis red för en myccket sicklig dressyrtränare och hon fick rådet att använda sidograman, inte en "vanlig" med fäste mellan frambenen. Funkar jättefint för dem, men hon måste ju se upp och släppa på gramanen vid rätt tidpunkt och fortsätta jobba utan den.

JO, Just det. Kompisen rider såklart med vanliga tyglar också!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 610
Senast: liiinnea
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Utrustning Jag har ridit för det mesta dels med bett tills jag köpte min nuvarande häst. När jag började rida min häst så var han oerhört stark...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 479
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag var barn så tyckte jag att det såg så elegant ut att rida en häst på tygeln. Det ville jag också lära mig att göra. Vem vill...
Svar
0
· Visningar
1 076
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppfödare som slutat svara
  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp