rida på is?

En kompis halkade på en missad isfläck utanför stallet med min gamla polle för många år sen. Han kom inte upp alls, utan vi fick gå och hämta mattor han kunde få fäste på. Allt gick bra sen, men nej tack - ingen is till mig! :S
 
Jag red på isbana med min häst, även visst voltarbete, dock extremt noga med att hästen var välbalanserad och absolut inte flack på något vis. Då gick det bra. 4 brodd i varje hade han och halkade inte en enda gång. Dock är det ju viktigt att underlaget inte är buckligt när det är isigt för då kan jag tänka mig att hästarna kan halka till.
 
Jag red på isbana med min häst, även volt, dock extremt noga med att hästen var välbalanserad och absolut inte flack på något vis. Då gick det bra. 4 brodd i varje hade han och halkade inte en enda gång. Dock är det ju viktigt att underlaget inte är buckligt när det är isigt för då kan jag tänka mig att hästarna kan halka till.
Ja och knappast lär man aspirera på avslappnad harmonisk dressyr ridning som sagt .
 
Rätt broddad häst, minst 4 brodd och tillräckligt höga isbrodd. Min förra häst gick inte fram när han fick för stora brodd, när jag gick tillbaka till 11 mm fungerade han fint igen. På honom kunde jag utan problem rida dressyr avslappnat och harmoniskt på is. Det hänger på ekipaget, varken häst eller ryttare får vara stressad av isen, då skiter det sig direkt.
 
Är det bra is och man har isbrodd (minst 4 gärna 6 per hov) och snösulor så fungerar det utmärkt att rida på is i alla gångarter. Både snabbt och långsamt.

Problemet är att i de flesta paddockar så är underlaget knögligt när det är is och erbjuder inget bra underlag.

Däremot på en frusen sjö tex kan man hitta bra underlag.

Vi har även fått rida på en ishockey bana några gånger och där var det riktigt bra underlag :D
 
Rida på is är inga problem :)
kan dock bli halkigt om man rider på en obalanserad häst eller gör snäva svängar.
Jag rider och tävlar islandshästar och under vinterhalvåret är det mycket tävlingar på is. :) i alla gångarter (inkl pass som är kapplöpnings gångart och går riktigt fort).
 
Det liksom kvittar att jag vet att islandshästar är stabila och att min raggsocka har fyra stadiga ben, ett i var hörn, med vassa broddar längst ner. Jag drog ikull med en 1.76- häst på is, slog mig så förbenat och satt i skräck med hans ben som flög omkring utan att jag kom loss då han låg på mitt ena ben. Jag är livrädd för is. Ändå var det, ehum, länge sen det hände. Men rent intellektuellt vet jag att det ska gå bra att rida.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
357
Senast: Coras star
·
Ridning Jag vet inte om detta är en jättedum fråga för er som är lite mer rutinerade – men galopperar ni ute även under vintern? Jag har nyligen...
2 3
Svar
59
· Visningar
4 898
Senast: Sar
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
10 949
Senast: Blyger
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 139
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp