Bukefalos 28 år!

Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

A

Annellen

Som ridskoleryttare har jag aldrig fått anledning att sätta mig in i hur länge och hur långt hästen orkar gå i olika tempon. Alltså ridning utomhus i jämn men varierande terräng. Ni som brukar vara på detta forum har ju koll, eller hur?! Så nu vill jag ha hjälp av er i mina funderingar hur man använde hästen i krig för 300 till 400 år sedan. M a o tiden efter att riddare med lans i princip försvunnit och kavalleristerna övergått till pistol och värja.

Vid förflyttningar mellan slagfält så antar jag att man skrittade. Det vär väl viktigare att komma fram än att det gick fort. Men sedan när man lämnade lägret för att spana eller gå till anfall antar jag att man valde ett högre tempo.
Är trav den effektivaste gångarten när man ska långa sträckor snabbt? När hästen är i god kondition, hur länge kan man trava?
Under 1600-1700-talen såg sadlarna ut som t.ex. iberiska sadlar gör idag. I sådan rider man inte gärna lätt eller i fältsits. Så jag funderar på om inte de gamla ryttarna tyckte att galopp var en betydligt bekvämare gångart än trav. Men hur länge kunde de galoppera? (Inte i sporrsträck utan i relativt samlad form.)

Postryttare red ju länge och fort. I gamla bilder framställs de alltid i någon slags galopp. Är det trovärdigt?

Jag hoppas att många blir inspirerade att diskutera detta med mig och berättar om sin erfarenhet!

/Ann
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

För att ge dig en idé så är distansritter alltifrån 5 mil till 16 mil. När man rider så rider man mellan 2-4 mil per slinga, med en halvtimmes vila mellan. Man rider i huvudsak i trav och galopp. Dock mest trav. Skulle nog inte tro att man förr red i skritt när man skulle transportera sig en längre sträcka. Tror att det var ett joggingtravtempo, annars kommer man ju aldrig någon vart. Fast om hästen bar tunga rustningar så var det kanske annorlunda.

Hälsning Maja
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Med just apostlahästarna som du nämner red de nog mycket fort, men de bytte också hästar på olika gårdar av förståeliga skäl. Inte ens de hästarna kunde galoppera fort hur länge som helst. På många gårdar fanns utvilade hästar och man lämnade sin trötta och törstiga häst där och tog en annan istället. ( Undrar hur ägarförhållandena till hästarna såg ut då..? )
Den lätta sitsen uppfanns ju i "modern" tid och fanns ju inte på den tiden helt riktigt. Det kan tyckas jobbigt att sitta i trav längre sträckor, men å andra sidan hade nog inte de hästarna fått en 10:a på traven och det viktiga då var väl inte att de rörde sig flott med lyft i steget och mycket gest. Boskapshästar t.ex vill man ju ha en markbunden och bekväm "trot" på, just för detta ändamål att kunna trava länge och energisnålt. Man ska nog inte tro det man ser på film: galopp över prärien i full spruta i flera dagar....yeehaa!
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Tack för svar. Jag kollade lite på några distanhemsidor också, och blev lite klokare.

Om jag förstår er rätt så är det ingen större konst att trava och galoppera 2-4 mil i ett sträck. Då borde man kunna utgå ifrån att skjutshållen som låg ca 2 mil från varandra var ett rätt lagom avstånd. Hästarna skulle väl hem igen så fort som möjligt antar jag - och jag undrar hur de gjorde? Ja, ja Grålle som Grålle kanske? Skulle vara intressant att veta om det var konflikter kring sådant?

Postryttarna kunde visst ha upp till tre mil till nästa postbonde. Men jag antar att de tog med sig hästen hem sedan. Sex mil på en dag måtte väl gå enligt er erfarenhet?
Till en början fick visst postdrängarna springa själva. Så jag antar att maxhastigheten för postbefordran var satt för dem: en mil på två timmar.

Det var uppgifter från 1600-talet!
(Och att man skrittade mycket när hären drog fram mellan slagfälten berodde nog mest på att det tog tid att dra kanoner, tunga vagnar och få med alla som gick till fots.)

/Ann
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Moheed skrev:
Med just apostlahästarna som du nämner red de nog mycket fort, men de bytte också hästar på olika gårdar av förståeliga skäl.

Apostlahästar - är det en typ av häst förr i tiden? Jag trodde det var en synonym för människoben?
"Cykeln var trasig, jag får ta apostlahästarna" (=promenera)

Bara en liten parantes... :)
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Haha, det uttrycket har jag aldrig hört faktiskt! :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Har jag kanske missuppfattat? Hette det inte apostlahästar? De kallades ju nånting. Vad är i så fall apostlahästar? Uttrycket måste ju ha kommit någonstans ifrån. Nån som vet?
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Det heter så för att Jesu apostlar gick runt i världen och förkunnade budskapet. Alltså de hade inga hästar, därför fick de använda sina ben!! ;)
 
Sv: Rida snabbt och länge. Trav eller galopp?

Lyssnade på Herman Lindkvists "Kungar och Drottningar", och där berättas det att när Gustav II Adolf (tror jag... jag blandar ihop alla dessa kungar) dog och budet om hans död gick till Stockholm så red budbäraren i snitt 17 mil/dag... Kommer inte ihåg i hur många dagar men det var mer än en... Det är bara att räkna ut om man kan sin historia (vilket inte jag kan). Gissar att han böt häst ett antal gånger därimellan... men aj den rumpan! Det kanske var därför som postverket skapades strax därefter?

http://www.postmuseum.posten.se/historia/historia.html

Finns det inte mer info på postmuseet, och kanske någon som kan svara på frågor såsom ägarförhållanden av hästarna m.m.. Skulle vara intressant att höra. Var det kanske posten som ägde dem?

Lycka till med dina efterforskningar
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp