Rida steeplechase?

matildamilton

Trådstartare
Har plötsligt fått för mig att det inte är slätloppsjockey jag vill bli. Hinderlopp verkar mycket mer spännande. Så jag undrar hur sjuttsingen man blir hinderjockey? Har redan bestämt mig för att jag ska åka till Brs efter gymnasiet, även om det är fyra år dit... Men hur blir man här i Sverige och hur "stor" är hindersporten här?
 
Sv: Rida steeplechase?

För att bli hinderjockey behöver du arbeta hos en tränare o ta amatörryttar licens/bli lärling. Men det går inte att bara rida hinderlöp i Sverige för det är så litet här, så de flesta rider slät också. Tror inte det är mer än 20 löp per år, har inte så stor koll på hindertävlingar. Finns några få tränare som satsar mycket på hinderlöp men har själv ingen koll på vilka som gör det, de flesta tränare testar dock någon gång ibland med ett par hästar.
 
Sv: Rida steeplechase?

Hindersporten är inte så stor i Sverige men den kämpar för att bli lite större så alla nya hinderjockeys är välkomna!

En av sveriges större hindertränare är utan tvekan Dennis Persson ( http://www.stallstoraskuggan.com/) i Strömsholm, han är säkert villig att guida dig rätt.

Annars finns bland annat Henrik Engblom i Mellerud och Bodil Blomqvist i Vedum.

Testa även att söka på facebook efter "Skandinavisk Hindersport".
 
Sv: Rida steeplechase?

Strömsholm hade en "hinderlöpskurs" förra våren men sen la man ner alla galoppkurser i samband med att man la ner galopputbildningen. Det stora problemet var väl att galopputbildningen och galoppkurserna hade så dåligt stöd ute hos tränarna samtidigt som många andra "ridhästgymnasium" även försökte ha galopp på programmet. Blev för få elever på för många skolor.

Colin Rayner håller lite i galopputbildningen på förbundet. Om tillräckligt många är intresserade och alla har hästar så finns det nog förutsättningar att dra ihop en kurs (grundkurs i galopp, "fast canter", startbox eller hinder) i Strömsholm. Me det krävs nog att man blir en åtta stycken för att göra det möjligt...

Colin jobbade tidigare på BRS och har tillgång till allt kursmaterial som BRS har och använder samma utbildningsmetodik som man gör på BRS. Alla galopplektioner som han höll i på Strömsholm filmade han. Sedan gick alla tillsammans igenom filmerna efter varje ridlektion. De höll en mycket hög kvalité och var defintivt prisvärda. Jag gick en kurs för Colin för några år sedan. Hästen var i träning och vann faktiskt ett löp på Jägersro fyra veckor efter kursen. Det säger väl lite om nivån på kurserna som han höll i på Strömsholm...
 
Sv: Rida steeplechase?

Jag var på Colin´s galoppkurs på Strömsholm förra året, den för nybörjare.. och skulle gärna gå fler kurser för honom om det dök upp!
 
Sv: Rida steeplechase?

Haha, alla i Sverige som jag talat med tycker att Colin är jättebra, men i England skulle de nog inte säga samma sak.. Eller snarare, om han har omfamnat den svenska pedagogiken lite så är det nog kick-ass! Vet en vän som var och red för honom på Strömsholm trots att de bara var 2-3 stycken så inget är nog omöjligt.
 
Sv: Rida steeplechase?

Haha nej jag vet, det är väldigt blandade meningar om Collin.. har en vän som rider löp och inte är jätte förtjust i honom.. Men jag tyckte han var jätte bra att rida för! :)
 
Sv: Rida steeplechase?

Tror jag har ridit för honom någon gång på BRS men skulle gärna testa i Sverige också. När man nu får tid och råd och tid och råd..
 
Sv: Rida steeplechase?

Haha, alla i Sverige som jag talat med tycker att Colin är jättebra, men i England skulle de nog inte säga samma sak.. Eller snarare, om han har omfamnat den svenska pedagogiken lite så är det nog kick-ass! Vet en vän som var och red för honom på Strömsholm trots att de bara var 2-3 stycken så inget är nog omöjligt.

Skulle vara intressant om du kunde förtydliga de där meningarna lite?
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
967
Senast: Miingla
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 367
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
831
  • Artikel
Dagbok Natten till söndagen gick min mamma bort, det var inget oväntat då hon varit sjuk i Altzaimers i många år och sista halvåret tacklat av...
Svar
19
· Visningar
1 384
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp