Rida till Norge..

Santoxen

Trådstartare
och transportera hem, någon som har koll på reglerna? Tänkte ringa JBV på måndag, men är notoriskt nyfiken och otålig och vill veta nu:o

Funderar på att rida St Olavleden i sommar, vilket då innebär att en rider in i Norge... räknas ju inte som tävling med de förenklade reglerna men ska en behöva exportera/importera hästen för det?
Räknar med 9 dgr i Norge för ritten, 1 vilodag och sen hemtransport så totalt 10-11 dgr.
 
Jag har ingen aning!
Men vilken rolig idé! Är ni många som ska "på tur" eller rider du ensam? Hur långt rider du per dag? Var sover du och hästen?

Förlåt för alla frågor, men man blir ju nyfiken :)
 
Jag har ingen aning!
Men vilken rolig idé! Är ni många som ska "på tur" eller rider du ensam? Hur långt rider du per dag? Var sover du och hästen?

Förlåt för alla frågor, men man blir ju nyfiken :)

Tanken från början var att rida själv, nu blir vi troligtvis två ekipage, ev. med packhäst.
Räknar med att hela turen tar ca 20 dagar så runt 3-5 mil/dag med vilodagar inlagda på lämpliga ställen. Vi människor kommer sova ute under pressening, hästarna bundna i löplina troligtvis( vi tränar på att stå uppbunden så under längre perioder just nu).
 
Tanken från början var att rida själv, nu blir vi troligtvis två ekipage, ev. med packhäst.
Räknar med att hela turen tar ca 20 dagar så runt 3-5 mil/dag med vilodagar inlagda på lämpliga ställen. Vi människor kommer sova ute under pressening, hästarna bundna i löplina troligtvis( vi tränar på att stå uppbunden så under längre perioder just nu).
Ja fast ni kan väl ta med plaststaket, de där pinnarna och eltråd. Det väger inte så mycket, problemet är batteri. Kanske finns någon lösning med solcellsbatteri som är lättare. Va superkul.
 
och transportera hem, någon som har koll på reglerna? Tänkte ringa JBV på måndag, men är notoriskt nyfiken och otålig och vill veta nu:o

Funderar på att rida St Olavleden i sommar, vilket då innebär att en rider in i Norge... räknas ju inte som tävling med de förenklade reglerna men ska en behöva exportera/importera hästen för det?
Räknar med 9 dgr i Norge för ritten, 1 vilodag och sen hemtransport så totalt 10-11 dgr.

Om man ska tävla eller ställa ut är det friskintyg och kunna påvisa i tävlingsprogram att man ska vara med, och ut landet är det liknade. Men det är för kort tid en dag och så. Pappret visas i tull.

Men ca 9 dagar borde en import till Norge och export till Sverige göras? Det blir nog för dyrt. Då måste hästen förtullas. Det är väll mattillsyn i Norge som har koll på sånt och tullen?

Ska bli intresant och se vad du får reda på. Hur det går att lösa. Låter jätte trevligt att rida St:olovsleden.
 
Om man ska tävla eller ställa ut är det friskintyg och kunna påvisa i tävlingsprogram att man ska vara med, och ut landet är det liknade. Men det är för kort tid en dag och så. Pappret visas i tull.

Men ca 9 dagar borde en import till Norge och export till Sverige göras? Det blir nog för dyrt. Då måste hästen förtullas. Det är väll mattillsyn i Norge som har koll på sånt och tullen?

Ska bli intresant och se vad du får reda på. Hur det går att lösa. Låter jätte trevligt att rida St:olovsleden.
Varför tull när det inte sker något ägarbyte?
 
Man ska väl alltid tulla djur? Jag skulle gå genom tullen när jag var i Finland på utställning med mina katter. För att dom ska kunna kolla pass t.ex.
Fast du betalar ju inte tull på dina djur som du för in i varesig Norge och i synnerhet inte till Finland som är med i EU, inte när du bara är på besök.
 
Varför tull när det inte sker något ägarbyte?
I det här är det för att Norge inte är med i EU. Då ska man anmäla när man åker till och från.
För att få full koll på om den här ritten är genomförbar måste man kolla upp inte bara svenska regler utan även norska.
Vissa saker är ganska enkla som att hästarna kommer att behöva två hälsointyg. Ett från svensk distriktsveterinär för inresan till Norge och ett norskt för resan tillbaka till Sverige eftersom det tar 20 dagar.
Troligtvis kan man lösa tullavgifterna med någon form av tillfällig import/export där man får lämna säkerhet för avgifterna.
Det stora frågan är nog mest om det enligt norsk och svensk särlagstiftning är tillåtet att ta hästar över gränsen utan att det sker på en hållplats. Misstänker att det enklaste och mest korrekta sättet att genomföra det på är göra själva passagen genom köra hästarna till en tullplats om det nu inte är så att det redan är det på den här ritten.
 
Fast du betalar ju inte tull på dina djur som du för in i varesig Norge och i synnerhet inte till Finland som är med i EU, inte när du bara är på besök.
Till Norge kan du få betala eller ställa säkerhet för avgifterna beroende på typ av djur och anledning till att djuret förs över gränsen.
Norge är inte med i EU
 
Till Norge kan du få betala eller ställa säkerhet för avgifterna beroende på typ av djur och anledning till att djuret förs över gränsen.
Norge är inte med i EU
Jag har inte skrivit att Norge är med i EU, däremot så är Finland det vilket jag skrev. Jag har fört egna djur över gränsen Sv - No flera gånger utan problem, sist hämtade jag även en hund i Norge i maj i år helt utan kostnad genom tullen.
 
Varför tull när det inte sker något ägarbyte?

Det är inte någon tävling eller utställning och hästen har troligt inte något Annat pass som tävlingshästar har som tävlar runt om kring i värden. Det herter något F.. med tre bokstäver. Då är det fler dagar som är ok vid tävling. Men det är ingen tävling de ska deltaga i.
Hälsointyg gäller i 48 timmar och de skulle vistas längre tid i Norge. Ska utföras av officiell det är inte alla privata och distriktsveterinärer är godkända för det. Det behöver bokad i god tid. Kan vara väntan på att få tid för hälsointyg. Hästen behöver även hälso intyg från Norge om den vistats där så det svenska häldo intyget går ut. Är inte hundra på ev kostnad vid import, export från Norge.


Man måste uppsöka tullstation innan man kommer in i Norge. Så det går nog inte att rida in i Norge utan att första ha bil o transport för att ta sig till Till tullstation. Andra regler gäller då Norge är utan för EU. Så ett EU pass hjälper inte.
 
Senast ändrad:
Jag har inte skrivit att Norge är med i EU, däremot så är Finland det vilket jag skrev. Jag har fört egna djur över gränsen Sv - No flera gånger utan problem, sist hämtade jag även en hund i Norge i maj i år helt utan kostnad genom tullen.

Det är skillnad på häst mot hund o katt i tullen.
 
Du måste antagligen göra en tillfällig export och det betyder dessutom att du måste passera en bemannnad tullstation. SJVs krav är vet bes 48 h innan du passerar gränsen å det samma är när du ska hem.

Detta är iaf vad som gäller för ston som kommer hit för seminering.
 
Kontakta de som kör häst till Rörås marknad var år - de borde ha koll på ett och annat som man bör tänka på.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp