Bukefalos 28 år!

Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

EmmaBovary

Trådstartare
Jag är världens kanske mest omstädniga människa och gör alltför sällan impulsköp :angel:. Nu funderar jag lite kring hurvida det lönar sig (eller inte lönar sig) att köpa ett par lite dyrare ridbyxor istället för fler billiga.

Rekemendera märken för en novis! :D

(Jag är i stallet dagligen, så jag sliter ju på de byxor jag har. Hade jag ridit på ridskola någon gång i veckan hade det kanske vart en annan femma)

Jag kom på att jag kanske ska tillägga att jag INTE vill ha helskodda ridbyxor, knäskodda kan däremot funka. Men helst tygskott. Och för att diskutera lite med mig själv om ämnet så lägger jag till att jag för stunden främst använder ett par byxor från jacson, men jag måste säga att jag är besviken på hur fort de tappat passformen. (fick dem i julas). Använder även några ullaredsblaha-copperfield eller något sådant, passformen håller sig bättre, däremot verkar inte sömmarna hålla något värst... i garderoben finns även ett par byxor från victor hugo som faktiskt hållt sig bra genom åren, tyvärr gillar jag inte färgen, så de används rätt sällan numera. :P
 
Senast ändrad:
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Det lönar sig att köpa dyrare ridbyxor. De håller längre och de är betydligt bekvämare.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Mina absoluta favoriter är de från Börjes, de knäskodda. Jag har två par, och är jättenöjd!
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Inte behöver man köpa några dyra ridbyxor! H*öks har billiga, bra ridbyxor. CRW är helt klart superbra. Mina oskodda hade jag i tre år, och dom gick främst sönder för att jag växt ur dom, och sen ville jag ha helskodda så lite av det trasiga berodde på mig... ;) Men dom håller annars jättebra om man nu inte växer för mycket... :D

Annars tror jag Ellos/Hallens/Josefssons eller något sånt säljer ridbyxor. Dom gjorde det innan, iaf, av märket Horse Energy. Jag köpte ett par helskodda i höstas, och dom sitter jättebra. Bekväma med lite kortare ben också, istället för de långa CRW-benen. Tror dom har oskodda också...

Men ja, inga av mina ridbyxor har någonsin varit dyra, och dom har hållt jättebra. :D Senaste CRW jag köpte var ett par helskodda, svarta för 5-600 spänn. Köptes för snart 2 år sen, och känns fortfarande som nya - hela och fina. :banana:
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Visst lönar det sig med dyrare. Så länge man väljer kvalité. Har köpt billiga MH (rea, så de var ju dyrare normalt) vilka höll en vecka innan sömmarna släppte - skitkass.

Sedan har jag mina Eurostar från 1993 (knäskodda) som fortfarande hänger med. Men jag tycker inte om modellen längre, så de ligger i garderoben rätt mycket just nu. Men de var med nästan dagligen till 2004...

Jag tycker mycket handlar om att byxorna sitter bra, är de för trånga eller sitter illa på annat sätt slits de hårdare än ett par välsittande.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Men på Gekås kan man även ha tur att hitta märkesgrejer BILLIGT. :d

Var på Gekås i onsdags och fyndade två par Isabell Werth ridbyxor, kostade väl knappt en tredjedel av vad de kostar vanligtvis i butik. :D Nu får vi bara se om det är någon bra kvalitet också, första gången jag har detta märke.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

har köpt hööks två ggr,har vatt skit kassa båda gångerna,dom senaste fick jag i julklapp,knappt en månad efter hade sömmarna vid skoningen börjat släppa!mina jacson däremot har hållt i 5 år(oskodda) men nu ska dom slängas.
Jag har varit och provat ett par pikeur som jag ÄLSKADE ,sjukt sköna som jag ska köpa.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Domino från Börjes, mjuka, sköna, sitter bra och känns bra när man rider. :)
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Pikeur, finns i knäskodda modeller också.
Håller passform och färg super bra genom åren även om du råkar vara en person som tvättar dina ridbyxor väldigt ofta.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Jag har ett par pikeur, och dessa har inte hållt länge! Med tanke på priset och hur väl det har talats om dom så tycker jag att dom borde hålla i alla fall ett år, men inte. Köpte mina i september och "gick sönder" för ca 2 månader sen. Själva tyget som ska vara stretchit (stavas?) men det är det inte längre utan det har blivit helt pösigt på vissa ställen, och så har sömmarna gått sönder, men de gjorde dom redan i julas och det var inget jag brydde mig vidare om. Måndagsexemplar? Så för mig blir det i alla fall till att köpa billiga, som jag har råd att byta ut!:)
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

du har 1 års garanti och det där är ju prokutionsfel vilket gör att du bör kunnat ta byxorna som ett reklamationsärende.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Jasså, det hade jag ingen aning om! Då borde man ju i alla fall kunna åka ner till affären och höra vad dom säger om det hela:) Hoppas bara att jag har kvittot kvar
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Jag ska åka ner i morgon och prata med dom, jag har ju kvitto o allt så... :)
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

De ridbyxorna jag har som är äldst och fortfarande i utmärkt skick är ett par eurostar, de är väl nio år gamla nu. Inte har jag varit rädd om dem heller. Sen köpte jag mig ett par Georg Schumacher för ett tag sen och jag säger bara det... Komfort är en sorts lycka som går att köpa för pengar :love: Jag har inte vågat testa kvaliten eftersom de är så dyra, det där är mina finbyxor :angel: Men förhoppningsvis ska de väl hålla.
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Jag har just nu tre par knäförstärkta mountain-horse. Det äldsta paret har jag vuxit ur egentligen, så de börjar gå upp här och där. De andra två är pull-on som jag köpte i somras, och de känns som nya, kostade 200 kr på EKO. Någon söm i knäförstärkningen kan ha gått upp, men det är inget som märks. De är stretchiga och i ett skönt material, det enda problemet jag kan se är att de är hyfsat vida i midjan så iaf jag behöver bälte för att inte behöva dra upp dem ela tiden. Och så har dem inga ordentliga fickor. (en liten innerficka) Men de är sköna och prisvärda, såpass billiga att man kan ha många par och byta när man känner för det :D
 
Sv: Ridbyxor - Budget vs. Lyx (dyrare)?

Jag kör på 2 varianter, dels Eurostar som jag tycker väldigt mycket om och som är i en prisklass på 1500 spänn, håller sig skitsnygga läääänge. Tänkte även införskaffa ett par Pikeur i sommar och se vad jag tycker om dem.

Sen kör jag på Hööks CRW, billiga oskodda. De kostar typ 329 kr/paret, finns i olika färger. Jag brukar köpa 2 eller 3 par byxor i stöten och sen använder jag dem tills de är i sönder, vilket tar ett år eller två.
De är supersköna, bra passform och perfekta slit-och-släng, så vill du köpa nåt par billigare så kan jag rekommendera dem faktiskt.
 

Liknande trådar

G
Utrustning Jag har två par ridbyxor (trots att jag är nybörjare). Ett par är knäskodda med någon sorts läder. Det andra paret har dubbelt tyg på...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 644
Senast: Bowman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Guldfasanerna
  • Ny valp med katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp