Bukefalos 28 år!

Ridbyxor - kvalitet

fejko

Trådstartare
Har kvaliteten på ridbyxor blivit sämre? Jag vet att jag hade ett par Pikeur-ridbyxor i 10 år, men de jag köpt på senare år (bra kvalitet dock inte Pikeur) har hållit 2-3 år.
 
Jag köpte nya ridbyxor igår, mina gamla har jag ärvt av min syster och inhandlades i slutet på åttiotalet ;), de är inte sopslut, men börjar bli lite slitna i sömmarna.
Tror ju knappast att de nya kommer att hålla lika länge...
 
Mitt favoritmärke är Eurostar. Det första som försämras på dom är färgen, de gula är allt annat än gula och de blå är solblekta. Men hela och fortfarande supersköna är de! Köpte ett par på Hööks som inte höll mer än ett år. Så nu blir det Eurostar igen! :)

/Timsetim
 
Jag är också en vän av Eurostar, de håller och håller och håller. De första som händer är att färgen solbleks och det tar ååår av sol och tvättar.

Eurostar har dessutom RIKTIGT skinn/läder i skoningen, vilket få andra har längre. Och det är väl mest det jag irriterar mig på. Byxorna i sig håller ganska många år oavsett märke, men skoningen i clarino/konstmaterial är slut på 1 - 2 år tyvärr på de som har sådant.

Så jag vill ha sådana med riktigt skinn/läder men det tycks vara en utrotningshotad art =(
 
Jag har iofs mest köpt ridbyxor från Hööks men där tycker jag klart att kvalitén har försämrats, i alla fall på "Hööksbyxan". Mina första hade jag nog i 4-5 år, mina senare ska jag nog vara glad om de höll i ett år..
 
Jaa, man kan ju undra. Köpte ett par helskodda från Hööks när jag gick i 3:an på lågstadiet. Frånsett att jag lagat dem lite på ena knät så kan jag fortfarande ha dem (nog för att de är lite tajat men...) :D
 
Eurostar har inte alls riktigt skinn i skoningen.. Bara ett konstskinn av bättre kvalité som inte nopprar. Samma med Cavallo & Pikeur. ;)
 
Eurostar har inte alls riktigt skinn i skoningen.. Bara ett konstskinn av bättre kvalité som inte nopprar. Samma med Cavallo & Pikeur.

DÅ har de ändrat det. Mina Eurostar är riktigt skinn i, men de är fyra - fem år gamla nu.

Men jag läste i om det var Ridsport häromdagen att det typ fanns EN tillverkare kvar i Sverige som skodde med äkta skinn, så det är ju en utrotningshostad art. Och inte så förvånande om även Eurostar har övergett skinnet.

Men de jag har är det - tack och lov - riktigt skinn, men de har som sagt 4-5 (minns inte exakt) år på nacken.
 
Mina går sönder oavsett märke.
Mina favoriter var dock ett par Eurostar men dom gick sönder på knäet, tyget var helt utnött. Så gamla var dom inte :cry:
 
Men det ÄR ett par Euro-Star :eek: Köpte dem för max 2 år sedan och nu är de utslitna i grenen samt har svettfläck i baken :crazy:
 
Mina Eurostar (helskodda manchester) har hållit färg och form i snart 6 år varav 4 års tufft användande. Annars gillar jag skoridbyxor från Horka och mina trotjänare som är ett par från Jumper King.

Har inte haft så många billigare par, men de jag betalat bra för har hållit (peppar, peppar...)
 
Hej!
Ja, så är det säkert :) Att de har ändrat det asså.
Men egentligen spelar det inte så stor roll, för skinnet ger bra grepp i sadeln och nopprar inte.. Tycker att Clarino är superdåligt :( Blir ju nopprigt på nolltid.. Annars har ju ex. MH bra ridbyxor, men de är ju skodda med Clarino.
 
Men slits det (i Eurostarbyxorna) sådär äckligt fort då? Mina med äkta skinn är ju inte slitna alls i grenen/på insidan av låren etc. Utan bara lite solblekta.

Däremot har ett ANTAL med clarinoskoning passerat revy under samma tid, och efter ett år är de tunna som toapapper i grenen och grymt noppriga =(

Hur länge håller skoningen på MH-byxorna då (om nån vet?). Jag dreeeegglar över ett par gråa helskodda för 798 kr. Men priset känns oroväckande lågt, men de sitter som en smäck, de är i EXAKT rätt snitt och rätt färg och jag är käääär helt enkelt. Men det är ju kul om de håller mer än ett år liksom...

(Ja har lovat mig själv att är det inte kört för valacken på återbesöket i Maj ska jag genast åka och köpa dem. Just nu ligger jag lågt, det känns onödigt att köpa ett par ridbyxor och så kanske ridhästen får enenkelbiljett till Trapalanda om en dryg månad :(
 
jag har haft samma par ridbyxor i över 5 år, samtliga av märket pikeur eller eurostar. De har hållt bra, både i tyg och skoning. Inga noppor eller utslitna. Och jag har ändå ridit så gott som varje dag, fast jag har ju några par att växla mellan. Med de lär ju slitas snabbare om man rider i syntetsadel eller rider varje dag i samma par..
 
Usch ja, kvalitén är inte alls så bra längre.
Köpte ett par oskodda Pikeur för tre år sedan. Tyget blev totalt uppnött på 1-2 år och sprack fullständigt från rumpan ner mot låret. Försökte laga, men ett par dagar senare sprack de på andra sidan. Tyget var så tunnt att det inte var lönt att försöka laga fler gånger. Bara att kasta. :(
Köpte sen en billigare helskodd variant på Börjes. Sömmarna hag gått sönder på ett par ställen så jag har fått laga, men i övrigt är de hela och "skinnet" är mjukt och inte nopprigt.
Kanske man ska prova Eurostar om de är bra... :confused:
 
Jag har ett par MH ridbyxor släta i bomull med helskoning i något konstmaterial. Har slitigt dom i 5-6 år och dom är SUPER sköna! Skoningen är helt intackt och bra, men däremot så har sömmarna gett upp nu tyvärr!
likaså är dom rätt så nötta på knäna (men jag har stått på knä i stallet också).
Färgen bleknade fort, mina är blå!

Men jag skulle gladerligen köpa nya MH utan att tveka!
 
Tror aldrig att jag ägt ett par ridbyxor som hållit mer än ett år. Men så har jag aldrig satsat på riktig kvalite heller kanske. :p
 
Precis samma sak funderad jag på igår! Jag fick ett par ridbyxor av min mormor och morfar när jag fyllde 13 år, de är mörkblåa och helskodda, jag vet inte märket. De använder jag fortfarande och jag blir 35 i år! Visserligen har de legat i "träda" i ca 10 år men de har ändå varit hållbara. De är också skodda med riktigt skinn. :love:

För några månader sedan köpte jag ett par helskodda från H**ks, tror de kostade 749,-. De är inte skodda med riktigt skinn och börjar redan "fnasa" i skoningen. :mad:
 
Hej! Har några par Cavallo-ridbyxor, som är skodda i sånt "bättre konstskinn". Den skoningen verkar hålla jäättebra! :) Har inte börjat bli utsliten på några av byxorna. Älskar Cavallo-ridbyxor :love:
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har ett par läder ridstövlar, dom är ca 7-8 år gamla och blivit flitigt använda tidigare så dom är väl "ingådda" men jag har...
Svar
8
· Visningar
446
Senast: Badger
·
Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 374
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
833
Senast: Hazel
·
Hemmet Så jag ska köpa ett takduschset till min dusch. Tycker dock det är jättesvårt att veta vilket märke som är av bra kvalité. Vidare har...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp