Ridbyxor med långa ben

Centaur

Trådstartare
Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor?

Jag använder bara, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par men de är ju inte direkt billiga så om det finns billigare som har lika bra passform vore det perfekt! :)

Problemet med allt annat jag köpt eller provat är inte bara att de är för korta, men eftersom ridbyxor är formsydda i benen hamnar mitt knä där vaden skulle varit och därmed blir de båda trånga i benen och jättestora i midjan. Vilket resulterar i att de bara glider ner...
Köpte ett par på hööks i somras för att de hade en sån fantastisk snygg blå färg men de sitter ju så himla dåligt. Får dra upp dem vart tredje minut. :-P

Är jag dömd att alltid betala flera tusen för ridbyxor eller finns det alternativ? Måste vara helskodda.
 
Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor?

Jag använder bara, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par men de är ju inte direkt billiga så om det finns billigare som har lika bra passform vore det perfekt! :)

Problemet med allt annat jag köpt eller provat är inte bara att de är för korta, men eftersom ridbyxor är formsydda i benen hamnar mitt knä där vaden skulle varit och därmed blir de båda trånga i benen och jättestora i midjan. Vilket resulterar i att de bara glider ner...
Köpte ett par på hööks i somras för att de hade en sån fantastisk snygg blå färg men de sitter ju så himla dåligt. Får dra upp dem vart tredje minut. :-P

Är jag dömd att alltid betala flera tusen för ridbyxor eller finns det alternativ? Måste vara helskodda.

Jag har mest Pikeur. Jag fick några från Hööks CRW av en elev som "vuxit ur dem. De har elastiskt benslut och går att ha under stövlar även om de är för korta.
Men tom Pikeurs med extra längd är ju för korta. Jag tycker aldrig jag hittat några som är tillräckligt långa faktiskt.

Jag har några Kingsland med extra längd med. De funkar också.
 
Jag har ridbyxor från Horze med extra långa ben. Tror det är deras standardmodell (Grand Prix heter den visst) som i vissa färger (begränsat urval) finns i extra lång. När jag skulle köpa vad det dock lite kris, behövde ridbyxor på stört eftersom jag skulle börja rida igen efter ett längre uppehåll, så jag har inte kollat runt på så många olika märken eller ställen. Hööks har jag dock kommit fram till inte har något par som funkar för mig - allt är för kort.
 
För mig som är 177 cm lång är de bara Pikeur som funkar. Har gjort några försök med HW Polo, JW och några från Hööks. Tyvärr är de ej jämförbara med Pikeur enligt mig. Vill köpa nya Soft-Shell med Grip men de tar ju emot att köpa ridbyxor för 2200:-
 
Mina nyaste par ridbyxor i garderoben är ett par back2back korsika. Underbara! Sitter som en smäck trots låg midja (fördrar annars hyffsat hög). Dom blir korta i benen men sitter konstigt nog väldigt bra i övrigt. Jag är 178 lång med myycket ben även för nån med min längd.
 
Men tom Pikeurs med extra längd är ju för korta. Jag tycker aldrig jag hittat några som är tillräckligt långa faktiskt.

Inte konstigt att Pikeurs långa är korta på dig, jag är 164 cm, förvisso inte direkt korta ben, men jag kan ha de med långa ben och de går till fotknölen på mig.
 
Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor?

Jag använder bara BARA VADÅ?? :p, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par men de är ju inte direkt billiga så om det finns billigare som har lika bra passform vore det perfekt! :)

Har fetat lite extra text i ditt inlägg det tycks liksom saknas lite..? :p

Jag sällar mig till skaran och säger Pikeur! Jag har haft Pikeur Lugana i flera år och är mer än nöjd med dem! Kostar en slant men håller länge! :up:
Jag är 177lång..
 
Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor?

Jag använder bara, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par men de är ju inte direkt billiga så om det finns billigare som har lika bra passform vore det perfekt! :)

Problemet med allt annat jag köpt eller provat är inte bara att de är för korta, men eftersom ridbyxor är formsydda i benen hamnar mitt knä där vaden skulle varit och därmed blir de båda trånga i benen och jättestora i midjan. Vilket resulterar i att de bara glider ner...
Köpte ett par på hööks i somras för att de hade en sån fantastisk snygg blå färg men de sitter ju så himla dåligt. Får dra upp dem vart tredje minut. :-P

Är jag dömd att alltid betala flera tusen för ridbyxor eller finns det alternativ? Måste vara helskodda.


Horze Active. Jag är 176 cm och tycker att dom sitter perfekt.

Om du läser produktrecensionerna ser du att det är t o m ett par stycken som klagar över att dom var så långa i benen :D
 
Mest Pikeur, de sitter bäst.
Har även något äldre par från Mountain horse som sitter bra. Lyckas dock aldrig hitta några nya som passar därifrån, undrar om det paret som jag har är felsydda? :confused: :D
Har några köpta på Hööks, men de är för korta i benen och sitter inte helt bra, jag får också gå och dra upp dom..
 
Inte konstigt att Pikeurs långa är korta på dig, jag är 164 cm, förvisso inte direkt korta ben, men jag kan ha de med långa ben och de går till fotknölen på mig.

Ja, jag har hört det från fler.

Jag blev nyfiken nu faktiskt.. Jag är dock under flytt och har ridbrallorna i andra boendet. Men när jag kommer hem till gården om nån v ska jag faktiskt jämföra längden på de par jag har nu, från Pikeur, Kingsland och Hööks.
Har nog något par normallånga Pikeur med att jämföra med.
 
Pikeur är vad jag använt i alla år. Håller med om att de är för korta också men med stretchmudden och strumpor på så gör det inget tycker jag. Var värre när kardborren hamnade mitt på vaden, stack kliade som sjutton.

Kingsland kostar väl lika mycket som Pikeur om inte mer? Har massa tröjor och jackor därifrån men aldrig testat ridbyxorna.

Ska kolla på Horze, de har väl fria returer fortfarande? Då kan jag beställa ett antal och skicka tillbaka om de inte passar. :)
 
Pikeur är vad jag använt i alla år. Håller med om att de är för korta också men med stretchmudden och strumpor på så gör det inget tycker jag. Var värre när kardborren hamnade mitt på vaden, stack kliade som sjutton.

Kingsland kostar väl lika mycket som Pikeur om inte mer? Har massa tröjor och jackor därifrån men aldrig testat ridbyxorna.

Ska kolla på Horze, de har väl fria returer fortfarande? Då kan jag beställa ett antal och skicka tillbaka om de inte passar. :)

Ja, Kingsland kostar samma eller mer. Men ibland kan man ju fynda på reor etc.
Jag tycker tyvärr Pikeur tappat kvalitet. Och så blev jag less på att alltid ha Pikeur. Så jag har försökt hitta annat.
Kingsland funkar..
Dock tycker jag deras dressyrbrallor är lite större i strl än Pikeur. Så det kan vara värt att tänka på. Jag har gärna en strl mindre på dem.
Har tänkt testa deras slim-modell, Kelly. Men det har inte blivit av.. Och nu får jag nog träna lite för att ens komma i mina vanliga. :P
 
Ni som är långa och slanka, vad använder ni för ridbyxor?

Jag använder bara, enda jag provat som sitter bra på mig. Har ett antal par men de är ju inte direkt billiga så om det finns billigare som har lika bra passform vore det perfekt! :)

Problemet med allt annat jag köpt eller provat är inte bara att de är för korta, men eftersom ridbyxor är formsydda i benen hamnar mitt knä där vaden skulle varit och därmed blir de båda trånga i benen och jättestora i midjan. Vilket resulterar i att de bara glider ner...
Köpte ett par på hööks i somras för att de hade en sån fantastisk snygg blå färg men de sitter ju så himla dåligt. Får dra upp dem vart tredje minut. :-P

Är jag dömd att alltid betala flera tusen för ridbyxor eller finns det alternativ? Måste vara helskodda.

Jag är 183 och använder Pikeurs med långa ben. Dom är bäst hittills, även om jag skulle önska att dom var ytterligare lite längre.
 
Nu har jag fått hem Horze Grand Prix och de är längre än Pikeur i samma stl! Tyget är något kraftigare/grovare men skoningen är väldigt mjuk och följsam. Något större i stl än Pikeur men inte mycket.

Jag är jättenöjd! :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 323
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 153
Senast: __sofia__
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 009
Senast: aiquen
·
Utrustning Jag undrar vad folk tycker om olika ridbyxor. Själv kan jag inte rida i skodda byxor alls! Helskodda byxor är hemska, jag kan inte sitta...
Svar
19
· Visningar
2 598
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Senast tagna bilden XV
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp