Bukefalos 28 år!

Riddarfilmer

M

Mandh

Vilka riddarfilmer rekomenderar ni. Jag måste ju bara erkänna att fantasyfilmer är det bästa jag vet. så jag tänkte skapa en tråd där man kan rekomendera och diskutera dessa filmer :) Såklart ska de vara hästar med!! :D

1.bästa ever - sagan om ringen triologin
2.king arthur
3.gladiator
4.alexander the great ( ja menar vem kan motså bukefalos :D)

det är mina favoriter iallfall, ska komma på några mer.
min kompis har fixat massa riddarfilmer som vi ska kika på :bump:
 
Sv: Riddarfilmer

det är väl den dom brukar visa vid varje årsskift? :)
 
Sv: Riddarfilmer

Hallmark har gjort en fantasyproduktion kring kung Athur-sagan som heter Merlin, med Sam Neill i huvudrollen, som jag gillar väldigt mycket och verkligen rekomenderar. :laugh:
Både hästar och riddare dyker upp ofta, under de 182 minuterna!

En annan film som innehåller hästar, riddare och fantasy är LadyHawke, från 1985, en romatisk fantasy, som jag fortfarande tycker är bra, trots att den har några år på nacken.

En gammal fantasyklassiker är Willow, från 1988, med Warwick Davis en underbar skådis!

Om du trivs med att läsa på engelska kan jag rekomendera imdb.com, där kan du läsa mer om filmerna.
Annars är det bara att fråga. :)
 
Senast ändrad:
Sv: Riddarfilmer

ååh den Merlin filmen blev jag sugen på att se!!
 
Sv: Riddarfilmer

En riddares historia är en film från 2001 med Heath Ledger i huvudrollen.

...
När den unge, fattige väpnaren William Thatchers läromästare dör, övertar han dennes identitet för att skaffa sig ära och berömmelse i tornerspelen i 1300-talets Frankrike. Men dessa spel är endast avsedda för adelsmän.
...
 
Sv: Riddarfilmer

A knights tale (en riddares historia) är GRYMT bra! Jag har säkert sett den 30 gånger! :love:
Sagan om Ringen, givetvis men det kunde ju varit mer hästar för att klassas som "häst/riddar"-film.

Jag såg Merlin för nån vecka sedan..........
Fast jag kanske inte ska skriva nåt. Folk får skaffa sin egen uppfattning!
Men...... :rofl:
 
Sv: Riddarfilmer

Den är jättebra. visade den för mina elever idag i skolan, i samband med ett historiatema..
Filmer jag gillar

willow (tack för påminnelsen)
en riddares historia
king arthur
Den sista riddaren
Den 13:e krigaren (eller vad den nu heter)
 
Sv: Riddarfilmer

okej va nyfiken jag blir nu ska kolla på den när den blir klar :banana:
så får ja se om den är bra :D
 
Sv: Riddarfilmer

Det var en TV serie som gick pÅ svensk TV för en massa år sedan som hetter Riddarna på Covington Cross. Massa delar och hyfsat spännande storys.

Kanske den finns i DVD box?

/KT
 
Sv: Riddarfilmer

Nu kollar jag vad jag har i bokhyllan som kan kallas riddarfilmer....:angel:

Visitörerna del 1 o 2 på franska
Visitörerna på engelska

Bägge med Jean Reno i ena huvudrollen. Hysteriskt roliga filmer om vad som händer när en riddare och hans sluskige tjänare hamnar i modern tid. Kulturkrockar en masse!

Robin Hood- men in tights
Excalibur

Dessutom den uråldriga hollywoodklassikern El Cid.

/KT
 
Sv: Riddarfilmer

gå in på headweb.com, där finns det as många bra hästfilmer :D tips!:banana:
 
Sv: Riddarfilmer

oh va roligt en liten knuff i tråden, den filmen ska jag kolla in
 
Sv: Riddarfilmer

Helt ärligt så finns det inte en enda riddarfilm som intresserar mig på ett ridmässigt/riddarmässigt plan. :o Några av filmerna ni har listat upp har ett underhållningsvärde, som t.ex. Merlin och LOTR, men ur ett riddarperspektiv finns det inte mycket att hetsa upp sig över, tycker jag.

Jag tillhör kategorin som inte klarar Arn, En Riddares Historia och resterande riddarfilmer, helt enkelt för att jag inte orkar med historiska filmer med flera grova sakfel och därtill en ointressant story. :confused: Fantasyfilmer brukar däremot vara bättre, men har förstås inte ett dyft med riddare att göra.

En hyfsat okej film som delvis utspelar sig på 1400-talet och delvis i nutid, som i viss mån behandlar riddare, är Timeline. (Passagen på svenska.) Men boken är ungefär 1000 gånger bättre och mer intressant. :)
 
Sv: Riddarfilmer

Helt ärligt så finns det inte en enda riddarfilm som intresserar mig på ett ridmässigt/riddarmässigt plan. :o Några av filmerna ni har listat upp har ett underhållningsvärde, som t.ex. Merlin och LOTR, men ur ett riddarperspektiv finns det inte mycket att hetsa upp sig över, tycker jag.

Jag tillhör kategorin som inte klarar Arn, En Riddares Historia och resterande riddarfilmer, helt enkelt för att jag inte orkar med historiska filmer med flera grova sakfel och därtill en ointressant story. :confused: Fantasyfilmer brukar däremot vara bättre, men har förstås inte ett dyft med riddare att göra.


Är du min tvilling?

/KT
 

Liknande trådar

Hästmänniskan hejsan alla bukemänniskor... sorry om tråden ligger fel, ni får ta bort eller flytta den då måste bara fråga om det inte bara är jag...
2
Svar
32
· Visningar
3 094
Senast: Rouise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Hundlucka

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp