Bukefalos 28 år!

Ridhjälmar -pris och säkerhet

Y

Yossarian

Är det någon skillnad, ur säkerhetssynpunkt, på en hjälm för 200 kr (typ Börjes och Hööks billigaste) och en för 2000 kr? Förutsatt att båda är i rätt storlek naturligtvis. Plånboken tycker om hjälmar för 2-300 kr men jag vill ju inte vara dumsnål... :crazy:
 
Är hjälmen bara godkänd så är det snarare en fråga om utseende och bekvämlighet, inte säkerhet =)
 
Läste någon undersökning om det i en hästtidning (kommer inte ihåg vilken) för ett tag sedan, och det var ett test som var gjort på flera olika modeller och olika typer av påfrestningar.
Enligt det testet var det generellt så att de dyrare hjälmarna klarade proven bäst.
Bäst resultat fick jockeyhjälmarna har jag för mig, och sedan kom de lite dyrare märkena. Men vad jag minns så var det inte någon enorm skillnad.
Sen beror det väl lite på vad man ska ha hjälmen till. Rider man lektion en gång i veckan eller tävlar man fälttävling har man ju lite olika krav på hjälmen...
 
"hästmagazinet" var det som hade testet för nåra nummer sen.
Det visade att hjälmarna i mittenklassen var d som fick bäst resultat.

Själv anser jag inte att det är prislappen som bestämmer hur bra hjälmen e då du i stor del betalar för märket på 2-3000:- hjälmar. Precis som med andra saker.
Det viktigaste är att den sitter bra på ditt huvud.

Jag var själv på hjälmjakt för nåra år sen och provade ALLT! även dom för flera tusen som jag aldrig skulle få på mig, men dom satt inte ett dugg bättre på mitt huvud än börjes för 200.
Tillslut så hittade jag en i mellanklassen för 700:- som sitter perfekt.

En dyr hjälm skyddar INTE bättre om den inte passar... :smirk:
 
En dyr hjälm skyddar INTE bättre om den inte passar... :smirk:

Bra sagt! Tycker egentligen att det är ganska märkligt att man inte är noggrannare på t ex ridskolor med att hjälmarna sitter bra på eleverna... Många föräldrar har dålig koll på hur hjälmar ska sitta för att skydda bäst, och många nybörjare lånar ju hjälm på ridskolorna.

Men som sagt, en välanpassad hjälm skyddar bäst.
Skillnaderna mellan mellanklasshjälmarna och de riktigt dyra är nog marginella, och det är nog mest en prestigegrej bland tvälnigsryttare att ha en dyr hjälm...
Men eftersom den helst ska bytas ut efter att den har fått en ordentlig smäll så tar det nog inte meot lika mycket att köpa en ny för några hundra än en för flera tusen...
 
Intressant! GPA och Champion fick dåliga betyg. Charles Owen (showjumper mfl) fick bra. Attans! Jag vill ju ha en CO hjälm, av ren fåfänga :o Fast det blir nog Hööks CRW för 300 kulor, man ska ju som sagt ha råd att byta ut hjälmen också... Även om jag ser ut som en jättesvamp med den...
 
tackar.. :bow:

jo det är synd d där med ridskolorna.
Kompisens dotter rider på en ridskola här och vi har flera ggr bett om en teorilektion för föräldrarna där dom får lära sig lite om säkerhet.
Flera av barnen har säkerhetsvästar som är en eller två strl. för stora för att föräldrarna anser att dom ska ha något att växa i.
En tjej på 7 år red runt i en hjälm strl 58 :eek: :crazy: innan jag inte kunde hålla tyst längre utan påpekade detta för föräldern och hjälpte till att välja ut en passande.
En tjej har sin mammas gamla hjälm från 80-talet... :crazy:

Tycker ju att det är ridskolans jobb att se till att barnen har godkänd och passande säkerhetsutrustning. Men ibland blir man lixom "tvungen" att ingripa... :smirk:
 

Liknande trådar

Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
500
Senast: Takire
·
Katthälsa Jag får förhoppningsvis hem min nya vän snart men jag försöker hitta en vettig försäkring Jag är en nojjig matte och vill ha en rätt...
2
Svar
26
· Visningar
1 819
Senast: Mia_R
·
Samhälle Jag satt häromdagen och förundrades över hur våra föräldrar kunde köpa sprillans nya bilar med sina första löner. Jag beslöt mig för att...
24 25 26
Svar
508
· Visningar
28 268
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 311

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp