Bukefalos 28 år!

Ridhusridning?

Brolinskan

Trådstartare
Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor?
Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?
Spelar det någon roll hur många ni är?
Är det tight mellan tiderna?
Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?
Får ni rabatt via eran ridklubb?
Hur uppbokat är det, svårt att få tid?
Hur lång tid innan måste man vara ute?
Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
Övrigt?

Vill veta allt!
Ella
 
Sv: Ridhusridning?

Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor?

Det fungerar jätte bra har idag 5 min skritt väg till ett ridhus byggt 2004 och 15 min till ett annat äldre. I höst så flyttar hästen ca 1km, så då hamnar vi mittemellan dom här två och ett sprillans nytt ridhus. :D

Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?
Spelar det någon roll hur många ni är?
Jag betalar 40:-/ gång eller så betalar man terminsavgift, tror den var 600:-
Man betalar per person. Men om vi skulle vara två ryttare på en häst så skulle jag bara betala en terminsavgift.

Är det tight mellan tiderna? Hur uppbokat är det, svårt att få tid?
Hur lång tid innan måste man vara ute?
Nej det är inte tight mellan tiderna. Finns en skriv tavla på väggen där det står om ridhuset är bokat och när det är träningar. för tillfället så är det bokat 2 timmar 2 kvällar i veckan för hopp och dressyr träning. Var tredje lördag så är det löshoppning.
Jag brukar rida dit på dagen och rider så länge som jag känner för det, oftast ca 1 1/2 timme med uppvärmning, avskrittning och mockning.

Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?
Ridhusen är väl av standardmått eller större. Privata. Där jag brukar rida så finns det ingen läktare eller sånt. Bara några plaststolar och en stereo, inget annat heller. I det andra ridhuset har jag aldrig varit in men där finns det boxar inne i ridhuset, vet dock inte om man får använda dem.

Får ni rabatt via eran ridklubb?
Nej.

Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
Man mockar efter sig själv, det finns en spångrepp och en lövkorg på hjul som man plockar upp skiten med. Sen tömmer man det på en liten hög innanför stora traktordörrarna, så kör dom bort det varje gång dom harvar.

Hoppas du fick veta det du ville...
/movgli
 
Sv: Ridhusridning?

Mitt stall har ridhus (dvs privat), det ingår i hyran och det är i första hand till för oss som har våra hästar inhyrda i stallet. Dvs man kan inte köpa "ridhuskort", några av grannarna har tillåtelse att rida (är oftast där på dagtid). Ridhuset är ca 40x20?

Det brukar vara uppbokat ca 1-2ggr/vecka, en dressyrträning och en annan träning. under dressyrträningen kan åtminstonde 1-2 ryttare till rida. Jag är oftast där kvällstid och brukar i princip vara ensam. Dvs inte svårt att få plats :)

Ridhuset harvas någon gång i månaden och har bra underlag, mockning ska göras av varje ryttare och funkar väl si och så med.
 
Sv: Ridhusridning?

På ridskolan kostar det 700 kr/terminen. Dubbla ridbanor.
Där är det dåligt med lediga tider speciellt på em och kväll. Två dagar i veckan finns det någon ledig tid mellan 17 och 21. En dag efter 21. Helger är offta uppbokade med privata träningar samt att alla vill rida när det väl är ledigt. Detta gör att man inte alla gånger kan göra det man hade tänkt sig från början pga väldigt många i ridhuset sammtidigt.
Det finns toa, omklädningsrum, kafé, läktare m.m.
Mockar gör man själv.

I det privata kostar det 50 kr gången för en timme men så länge ingen har bokat det så kanm an forstätta rida. MAn ringer till ägaren och frågar samt bokar. Man får max vara 5 st där i full stort ridhus. Då får man inte hoppa osv om inte dom andra godkänner detta. Vill man vara själv så kostar det 150 kr.
Dock är det inte så många som rider där samtidigt så man brukar kunna göra det man har tänkt sig utan att boka hela ridhuset själv.
Det finns endast plaststolar och man mockar efter sig själv.
Det finns stall för ca 17 häst på anläggningen.
MAn kan oxå köpa ridhuskort av något slag för 1000 kr halvåret och rabattkort då man får någon ridtid gratis om man använder dom tillräckligt fort.

JAg föredrar det privata.
 
Sv: Ridhusridning?

Vill först säga att hästen står utanför GBG.

Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?
Grannstallet har ett nybyggt ridhus, 20x60 eller nåt sånt. Nu under våren har vi betalat 300/månad eller 50/gång. Efter juni blir det 1800/termin istälet eller 50/gång.

Spelar det någon roll hur många ni är?
Förstår inte frågan? :o Vi betalar per häst iaf.

Är det tight mellan tiderna?
Inte alls, jag har oftast varit själv där inne, har ridit på olika tider, förmiddagar, eftermiddagar, kvällar.. Dom har träningar ett par dagar i veckan, men har inte riktigt fått kläm på när, eftersom jag inte lyckats vara där när dom har det. :D

Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?
Som sagt, 20x60 är ridytan har jag för mig.. privat.

Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?
Ingenting än, det är dock tänkt att det ska byggas lite läktar, toalett, köksdel osv i ena änden av ridhuset.

Hur uppbokat är det, svårt att få tid?
Som sagt, inte svårt alls. Jag har inte ridit för någon själv där, men har hjälpt andra och det har inte vart några problem. En gång var det träning samtidigt, men vi höll oss på andra sidan ridhuset så det var inga problem.

Hur lång tid innan måste man vara ute?
Vet inte.

Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
Alla ska plocka upp efter sin egna häst, och gärna plocka upp skitar som andra missat såklart! Fungerar bra.
 
Sv: Ridhusridning?

Är det tight mellan tiderna?nej. det är privat så man kan rida när man vill.
Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?20*60, privat
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)? liten läktare. sen i stallet finns det toa och boxar att låna för tillfället. hagar finns med om det behövs
Får ni rabatt via eran ridklubb? tror att vi som står uppstallade i stallet har billigare ridhus hyra.. vet ej helt.. ingår i hyran
Hur uppbokat är det, svårt att få tid? finns "alltid" tid
Hur lång tid innan måste man vara ute? ska man låsa ridhuset (alltså vara helt själv och inte låter någon annan vara inne sammtidigt. typ vid hoppning, löshoppning eller liknande) då måste man boka ridhuset en vecka i förväg. annars är det fritt att komma när man vill
Hur sköts uppplockning av skit etc etc? det gör man själv
 
Sv: Ridhusridning?

Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?1500:-/termin, 400:-/månad eller 100:-/timme

Spelar det någon roll hur många ni är?
Nej, tror inte det. Har faktiskt aldrig frågat då jag oftast rider själv och på lite "konstiga" tider...

Är det tight mellan tiderna?Nej, det tycker jag inte.

Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning? Ca 20 x 40, tror jag. Privat.

Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?En liten läktare och hinder finns. Även en stor sandplan utanför ridhuset som man får använda.

Får ni rabatt via eran ridklubb?Är inte med i någon klubb, och eftersom allt är privat så tror jag inte att några klubbar har rabatt där heller. De har ju sina egna ridhus...

Hur uppbokat är det, svårt att få tid?Det kan vara mycket bokningar ibland, men jag rider som sagt mycket sena kvällar så jag får oftast plats. Hoppning får bara ske vissa timmar i veckan, annars får man boka en tid.

Hur lång tid innan måste man vara ute? Ingen aning, men dagen före räcker nog om det finns plats.

Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
Pedantiskt!! Städar man inte efter sig kan man nog åka ut...;)
 
Sv: Ridhusridning?

Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor?
Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?

ingår i stallhyran
Spelar det någon roll hur många ni är?nope
Är det tight mellan tiderna? nope
Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning? 20x40, privat
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)? enbart liten läktare
Får ni rabatt via eran ridklubb? not applicable
Hur uppbokat är det, svårt att få tid? kan bokas lite då o då för privat träning, då kollas detta med stallägaren o man får betala lite extra
Hur lång tid innan måste man vara ute? not applicable
Hur sköts uppplockning av skit etc etc? stallägaren har en allt-i-allo anställd som gör det
 
Sv: Ridhusridning?

Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor?
jag lastar o åker till ridklubbens anläggning ibland, ca 13 km från stallet
Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?
anläggningskortet går på 400 kr/år, då får man utnyttja anläggningen (ridhus, hinder, utebanor, ridvägar) hur mkt man vill (naturligtvis med hänsyn till träningar, tävlingar, ridskolans verksamhet o andra arrangemang
Spelar det någon roll hur många ni är?
nej det är ju fast pris 400 kr/år
Är det tight mellan tiderna?
nej det finns 2 ridhus o ridskolan har det ena på kvällarna. sen är det privatträningar kanske 1-2 kvällar i veckan. en del tävlingar på helgerna, fast tid för löshoppning osv. men ena ridhuset brukar va ledigt på kvällarna o på dagtid är det nästan aldrig nån där!
Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?
ridhusen är 20x60 o 22x42 ca, sen finns de 2 stora uteridbanor o en liten terrängbana
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?
läktare, toaletter, duschar, omklädningsrum, nytt tävlingsstall m 60 boxar o ca 17 uteboxar till (man får använda en box en natt nån gång sådär utan extra kostnad), hagar har man ej tillgång till om man inte har sin häst uppstallad på anläggningen
Får ni rabatt via eran ridklubb?
anläggningskortet avser ju den anläggningen, och med tanke på att vissa får betala den summan i MÅNADEN så är det ju väldigt billigt för ett helt år!
Hur uppbokat är det, svårt att få tid?
nej det brukar va lugnt. iallafall på dagarna!
Hur lång tid innan måste man vara ute?
bara att åka dit, men jag brukar ju kolla först (spec helgen) så det inte är några tävlingar eller liknande
Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
vet faktiskt inte, men tror det sköts av personalen där
Övrigt?
tja, är nöjd! :)
 
Sv: Ridhusridning?

Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor?

Har 10 minuter skritt till grannens ridhus

Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?

400 kr i månaden

Spelar det någon roll hur många ni är?

Oftast inte om alla kan reglerna

Är det tight mellan tiderna?

Inte alls, Ett privat ridhus så det är sällan ridlektioner. Bara några träningar i veckan

Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?

25*60. privat anläggning

Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?

Läktare, cafeteria, omklädningsrum, uteboxar, hagar, skrittmaskin.

Får ni rabatt via eran ridklubb?

Nej :(

Hur uppbokat är det, svårt att få tid?

Hur sköts uppplockning av skit etc etc?

Alla plockar upp efter sig
 
Sv: Ridhusridning?

Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor? För det mesta bra, men det är lite trångt på vintern.
Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid? Om man vill rida hur mycket man vill i ridhuset så kostar det 500 kr/månad.
Spelar det någon roll hur många ni är? Nej, tror inte det
Är det tight mellan tiderna? Ja, rätt så. Speciellt på vintern då det är ridlektioner.
Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning? Anläggning, 80x24
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)? Läktare, toalett, café
Får ni rabatt via eran ridklubb? Endast om man betalat manegeborgen
Hur uppbokat är det, svårt att få tid? Beror på vilken årstid, nu på sommaren är det inte uppbokat eftersom att dem flesta lektionerna rider ut eller i paddocken
Hur lång tid innan måste man vara ute? -
Hur sköts uppplockning av skit etc etc? Man ska plocka upp efter sin häst efter ridpasset.
Övrigt?
 
Sv: Ridhusridning?

Hur fungerar det med ridhusridning där ni bor?
Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?
Spelar det någon roll hur många ni är?
Är det tight mellan tiderna?
Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?
Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?
Får ni rabatt via eran ridklubb?
Hur uppbokat är det, svårt att få tid?
Hur lång tid innan måste man vara ute?
Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
Övrigt?
Vi har ridhus på gården så det är redan inbakat i stallhyran att vi får använda ridhus, ridbana, rundcorall etc. Jag betalar 1000:-/mån för min stallplats utan foder - blir ca 1500:- med foder och allt sen.

Vi får vara hur många vi vill.

Nä, vi rider när vi vill och det är få som använder ridhuset så det är nästan alltid tomt när man kommer dit.

Privat ridhus, och det är ganska litet. Vet ej måtten tyvärr.

Som sagt, ridhuset finns på gården så vi har ju allt som vi annars har.

Ingen rabatt nej.

Aldrig uppbokat, nästan alltid tomt.

Man kan välja att gå dit så fort man får lust.

Mockningen sköts nogorlunda. Det ör främst en yngre tjej som rider och hon kan vara lite slarvig i allmänhet. Men jag har bara hittat högar lämnade ett par gånger det senaste året. Det finns korg och grep i ridhuset så det är ju bara att plocka upp.
 
Sv: Ridhusridning?

Om ni vill rida i ridhus, hur betalar ni, hur mycket, för hur lång tid?
900:-/år, har ridhus på gården där pållen är uppstallad.

Spelar det någon roll hur många ni är?
Vi betalar inget mer än de 900:-/år. Vill man rida helt solo, då väljer man en tid man vet de andra inte brukar rida. Det är inte så många som utnyttjar ridhuset, så att som på andra ställen jag använt ridhus, boka tider, det känner ingen där jag nu står ngt behov av. Helt underbart! :bow:

Är det tight mellan tiderna?
Ridlektioner måndag till torsdag 17-19.30. Ibland upptaget av privatträning, men oftast får man vara med i ridhuset även när andra tränar om man "håller sig undan".

Hur stort är ridhuset, privat eller anläggning?
22x40, privatägt.

Vad finns för ridhusryttarna(läktare toalett, uteboxar, små hagar etc etc etc)?
Läktare under tak utomhus, cafeterina med stora fönster med utsikt in i manegen, cafeteria med kaffe, godis osv med självbetjäning. Toaletter på två ställen. Vill ngn absolut låna en box eller en hage, så får de säkert det om de frågar stallägaren, men de som kommer till anläggningen brukar tycka att sadla utanför kärran är det enklaste.
Stallägaren vill inte heller ha in helt främmande hästar i stallet pga smittorisk.

Får ni rabatt via eran ridklubb?
Nej, det är ju privatägt, även om det är en ridklubb på anläggningen.

Hur uppbokat är det, svårt att få tid?
Nej, kanonbra tider!

Hur lång tid innan måste man vara ute?
Vi bokar aldrig ridhuset, vi lyckas med bedriften att samsas, ngt jag vet är mkt ovanligt, och jag är oändligt tacksam över att det funkar så bra där min pålle bor! :bow:
Är ridhuset helt stängt ngn gång förutom när ridskolan är där (tex vid träning för dressyrtränaren, vid löshoppning), då får man veta det i god tid.

Hur sköts uppplockning av skit etc etc?
På stallplanen plockar man alltid upp efter hästen. Man ska egentligen göra det i ridhuset också, men vi är alla väldigt slarviga med det! :o Vi är så grymt bortskämda med klubbens ordförande som alltid mockar ridhuset när han är där och harvar. Usch och fy på oss! :o

Övrigt?
Det är ett annorlunda ridhus, det är tak och "sarg", dvs öppet runt 3 meter mellan sarg och tak. Vilket är det bästa efter isolerat ridhus tycker jag, för det är mkt bra att rida i på heta sommardagar då ju oisolerade ridhus är rena pinan att rida i. Det blir inte "kylskåpseffekt" som man får kalla vinterdagar i oisolerade ridhus heller.
Enda negativa är de få ggr det är enorm snöstorm, då blir det fruset mitt på långsidorna på spåret tidvis.
 
Sv: Ridhusridning?

Finns ett ridhus på gården där jag har hästarna. Det är ett ganska enkelt 20x40 ridhus med sand/flisbotten, liten läktare o hindermaterial finns att tillgå.
Det kommer många tränare dit men det brukar aldrig vara nåt problem att rida samtidigt... Dom som driver stallet vill att de som inte tränar just den dan inte ska bli "utelåsta"!! Bra tycker jag :) Även fast det är mycket träningar o ett stort stall är det sällan det är knökfullt i ridhuset!
Ridhuset ingår i stallhyran.
Vi försöker vara duktiga med att plocka upp efter oss!

Ja... Det va väl allt tror jag ;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
630
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 783
Anläggning Måste kolla om detta är en vind som blåser över hela Sverige, eller om det bara är i Örebrodistriktet. I den klubben som jag är med (än...
6 7 8
Svar
144
· Visningar
11 487
Senast: FannyN
·
Juridik & Ekonomi Orkar inte med att vara anonym och sånt, så blottar mig väl lite mer än jag egentligen är bekväm med men skit samma. Ber om ursäkt i...
2 3
Svar
46
· Visningar
5 492
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Roliga saker som barn säger
  • Hiss och diss del 5
  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp