Ridning av andalusier

S

super_fantan

Hej!
Har sett bilder av andalusier. Ryttarna rider ofta ganska framåtlutade.:crazy:
Gör man detta av någon speciell anledning?
i så fall vill jag veta varför.
;)
 
Sv: Ridning av andalusier

Finns ingen anledning att rida en PRE ( andalusier) annorlunda än ngn annan hästras. Jag har själv reagerat över att vissa ryttare som rider sk akademiskt ser ut att luta sig lite framåt ... och PRE är ju populära inom den sk akademiska ridningen så det kan ju vara den kopplingen du gör kanske. Dessutom rider ju många spanjorer lite annorlunda än vad vi gör ( mer samling och högre form tidigt i hästens utbildnig ) men jag tycker inte att de lutar sig framåt dock ...
 
Sv: Ridning av andalusier

Jag ser många ponnyryttare som sitter väldigt långt fram på hästen, ska det vara så?

Jag ser många halvblodsryttare som lutar sig väldigt mycket bakåt, ska det vara så?

;)

Nej, det ska det såklart inte, förmodligen är det människor som har invanda/felinlärda sitsproblem som kanske förstärks av vissa hästars rörelsemönster, av att de fokuserar på andra saker i sin ridning än sitsen (som iofs borde vara det första man fokuserar på, men ändå... :d) etc.
 
Sv: Ridning av andalusier

Kan ju ha med sadlarna dem rider i också, sen är det ju en ridstil också. Titta på alla gamla hoppryttare på 80-talet kanske inte ens så långt. Dem var rejält framåtlutade jämfört med hur det är idag.
 
Sv: Ridning av andalusier

Och är inte vissa dressyryttare idag väldigt bakåtlutade? Det kanske bara ser konstigt ut om man jämför med dem?

(nu är jag urusel på dressyr, tycker bara det ser så ut)
 
Sv: Ridning av andalusier

haha jo! speciellt i längningen har jag sett :angel: men främst på dom riktigt stooora dressyrhästarna :)
 
Sv: Ridning av andalusier

Sammanfattning : En PRE ( andalusier ) rids som alla andra hästar och är dessutom underbara att rida:love:
 
Sv: Ridning av andalusier

... och sen är du såld och vill inte ha ngn annan ras!!!:bump:

Jag köpte mitt PRE-sto för ett år sedan efter att ridit alla möjliga raser ( mest halvblod ) i alla år. Jag är en "typisk" allroundryttare som vill både rida dressyr, hoppa, rida ut och ägna mig åt lite "horsmanship"övningar. För mig är PRE den perfekta ridhästen med ett ljuvligt temperament! Vänligt, arbetsvillig, pigg, enormt lättlärd, lätt för hand och skänkel och modig! Kan det bli bättre:love:?
 
Sv: Ridning av andalusier

Kan inte annat än hålla med som fortfarande svävar efter test turen på en underbar PRE hingst förra helgen
 
Sv: Ridning av andalusier

ohh! :love:

men jag kan aldrig lämna min lille gosse :) en andalusier kan ju inte tölta :D
 

Liknande trådar

Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 506
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
3 912
Senast: Pyrran
·
Ridning Hej! Min valack som jag ägt i fem år nu har plötsligt blivit jätterädd för allt när jag är ute med honom När jag leder honom så kastar...
Svar
13
· Visningar
1 674
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 116
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Vildkattungar
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Ridskoleryttare
  • Vad gör halvblodsägare?

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp