Bukefalos 28 år!

Ridning av "Ridtravare".

elaktroniqe

Trådstartare
Jag har en fd. kallblodstravare som jag har haft i fyra år, han är 17 år nu och jag har stall hemma på gården, men grejjen är den att jag jobbar från 09.00 till 15.00 och är inte hemma förrens vid typ halv 5 på kvällen och är då ofta väldigt trött och orkar inte rida. Mockningen och fodring har jag skött på morgonen och det är bara att släppa in hästarna och ge dem hö och vatten. Jag rider bara kallblodet på helgerna, men han har under dom 4 åren som jag haft honom inte varit speciellt beroende av motion och till och med blivit sur och grinig om man har ridit honom 3-4 dagar / 1-1½ timme p.g.a för mycket motion. Ändå känns det som om jag borde rida honom mer än 2 dagar i veckan, borde jag ha skuldkänslor eller kan jag andas ut och vara lung över att han mår bra trots inte för mycket motion?

Det där blev svammligt, men jag hoppas ni förstår vad jag menar iaf.
 
Sv: Ridning av "Ridtravare".

Men vad jobbar du med då om du inte orkar rida? :confused:

Jag jobbar 7-16 vilket betyder att jag går upp innan 6 på morgonen och jag rider ändå nästan varje dag runt 18-19 tiden. Jag har då ett tungt fysiskt arbete och kan vara helt slut efter en dag. Men i stallet piggnar man ju till..
Halv fem är ju dessutom inte ens kväll utan eftermiddag. Du kanske borde fundera på om du har någon brist eller något om du är så trött att du inte ens orkar rida en häst en stund på e.m.
Vad gör du istället då? Tränar du kroppen på något annat sätt? Ju mindre man gör desto tröttare blir man.
 
Sv: Ridning av "Ridtravare".

Det beror väl alldeles på vad han lever för liv under dagarna?

Går han ute och har kompisar att röra sig med gör det inte så mycket att du inte motionerar honom varje dag. Inte heller så länge du anpassar den motionen han ändå får till vad han klarar av, han lär ju knappast vara den mest vältränade...;)

Men jag undrar vad du har för liv utöver jobb och häst? :crazy:
Jag jobbar 9-18 varje vardag, och rider vid 20-21-tiden på kvällarna. Är hemma igen vid 22 och går sällan och lägger mig före 23:30. Och det känner jag att jag klarar av...
Har iofs ingen krävande familj eller så, bara en sambo som sköter sig rätt så bra själv på kvällarna.:angel:
 
Sv: Ridning av "Ridtravare".

Hur har han det vid utevistelsen? Om han går i en hage med hästkompisar varje dag rör han sig säkert ordentligt. Om han går i mindre paddock bör han få mer rörelse (medryttare?).

En häst måste få röra på sig - men den är inte "gjord" för att ridas på. Det finns massor av hästar som inte får "seriös träning" (i avel, sällskapshästar, mullar........). En viktig sak om han används till "lättridning" är att de ridpass han går är lätta!

Du märker säkert om hästen mår bra. Det är hans humör och kondition som avgör om du behöver ha dåligt samvete eller inte. Inte hur andra ser på "vad man borde"?
 
Sv: Ridning av "Ridtravare".

Jag jobbar i ett travstall och kör 3-4 hästar om dagen, samt mockar 8(+mina 2) boxar, och allt annat som ingår i skötseln i ett stort stall.
Jag är inte van att jobba så mycket och det är nog därför jag blir trött. Så förmodligen kommer jag kunna börja rida mer när jag kommit in i rutinerna (har jobbat där i två veckor).
Sen så har min pojke stått i höst för han fick ett spiktramp 4 cm in i hoven i höstas. Och jag har varit sjukskriven p.g.a en traumatisk händelse, så jag har inte haft tid/ork att sätta igång honom riktigt. Dessutom är han väldigt känslig för mörker och blir jättelätt stressad om man rider honom i mörkret, därför tänkte jag sätta igång honom på helgerna till en början, när jag kan rida på dagarna.
 
Sv: Ridning av "Ridtravare".

Han går i en stoor hage från 08.00 till 17.00-17.30 tillsamans med en ponny :)

Jag bor tillsamans med min mamma och två av mina brorsor, och jag lagar mat hemma varje dag då mamma jobbar och så också, vilket gör att det blir tajt om tid. Till hösten tänkte jag skaffa medryttare när jag börjar plugga igen, men just nu känner jag att både jag och hästen måste få komma igång igen efter skador och traumatiska händelser innan någon annan börjar rida honom :)
 
Sv: Ridning av "Ridtravare".

Hehe, ja, som jag skrev innan, han går i en stoooor hage tillsamans med en ponnyflicka från 08.00-17.30 så =) Och jag anser att han mår prima. Min hovslagare sa förr att han såg prima ut också såh, förmodligen har jag inget att ora mig för. Dessutom är han ju bara en skogsmulle som rids i skogen när han väl rids, så jag tror inte att han mår dåligt. Han är ju glad och pigg så :) Sen så känner jag att när han snart är 18 år har han inte samma krav på träning som för 4 år sen när jag köpte honom.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 895
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 216
Senast: Mabuse
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 024
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 255
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp