Bukefalos 28 år!

Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

milly

Trådstartare
Är intresserad av bettlös ridning och läste en annan, gammal tråd om kapson och där var det många om tyckte mer om sidepull och dessutom var det många som pratade om att de rider en del med repgrimman. Men hur har man tyglarna då? Är det inte bättre med nån slags bettlöst träns?
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

En kompis till mej rider i enbart en vanlig grimma och har fäst tyglarna i spännerna. Funkar bra på den pållen iaf. :angel:
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Dom gånger jasg har haft tyglar på grimman har jag satt fast dom under i öglorna. En tygel per ögla.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Men i repgrimman finns ju inga ringar att fästa tyglarna. Fäster man dom på nosremmen då, ovanpå öglorna? För bakom/under dom kan man väl inte fästa dom för då åker dom väl ner lätt? (under hakan)
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Det e under hakan, där du fäster grimskaftet.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

det finns o köpa repgrimma med ringar på sidorna också. krävs dock att du har en häst som litar på dig för att få kontakt i enbart repgrimma, från ryggen.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Min granne som ofta rider med repgrimma knyter fast änden på ledrepet vid knuten på repgrimmeöglorna, det verkar fungera bra. :laugh:

Bella o Rost


 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Jag har en stor C-ponny som jag oftast rider med sidepull när jag rider ut vilket jag gör ofta.
Jag började med detta en sommar när hon hade ett sår i närheten av munnen. Då köpte jag ett billigt sidepullträns som var som en lädergrimma ungefär bara för att testa. Jag trivdes jättebra med det och bytte så småningom till ett bättre sidepull med en repliknande rem över nosen. Detta fungerar jättebra.

Jag har även testat att rida med repgrimma ngn gång bara på skoj. Då satte jag tyglarna under hakan.

Men jag tror att det bästa om du vill testa är att göra det med ett riktigt sidepull det är nog lite lättare. Sedan beror det lite på hästen också. Min ponny är ganska samarbetsvillig och lyhörd. Den enda nackdelen med det första sidepulltränset var att om vi ngn gång red ut i en större grupp där det gick livat till så kunde det bli lite jobbigt att ha helt koll på henne. Hon blev ganska stark i det tränset eftersom det var en bred läderrem över nosen. Det nya är bättre.

Men klart att du ska testa.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

det finns o köpa repgrimma med ringar på sidorna också. krävs dock att du har en häst som litar på dig för att få kontakt i enbart repgrimma, från ryggen.

Aha okej. Jag har en supercool nordsvensk brukshäst som bara är 2½år än så länge. Jag tränar NH litegrann med repgrimma och har alltid repgrimma då jag tar honom på promenader. Vi jobbar mycket med förtroende till varandra och nog tycker jag att han verkar lita på mig ganska bra även om han också kan testa ibland. Men det blir bättre o bättre, han är helt udnerbar o lättlärd!
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Fast hur styr man om man har båda tyglarna (elelr med ledrepet båda "ändorna") fästade i öglan under hakan?
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Jag har en stor C-ponny som jag oftast rider med sidepull när jag rider ut vilket jag gör ofta.
Jag började med detta en sommar när hon hade ett sår i närheten av munnen. Då köpte jag ett billigt sidepullträns som var som en lädergrimma ungefär bara för att testa. Jag trivdes jättebra med det och bytte så småningom till ett bättre sidepull med en repliknande rem över nosen. Detta fungerar jättebra.

Jag har även testat att rida med repgrimma ngn gång bara på skoj. Då satte jag tyglarna under hakan.

Men jag tror att det bästa om du vill testa är att göra det med ett riktigt sidepull det är nog lite lättare. Sedan beror det lite på hästen också. Min ponny är ganska samarbetsvillig och lyhörd. Den enda nackdelen med det första sidepulltränset var att om vi ngn gång red ut i en större grupp där det gick livat till så kunde det bli lite jobbigt att ha helt koll på henne. Hon blev ganska stark i det tränset eftersom det var en bred läderrem över nosen. Det nya är bättre.

Men klart att du ska testa.

Tack för ditt svar! Var httade du sidepullen med repnosen?? En sån tror jag skulle passa oss!
Han är ju under utbildning, från marken bara än så länge, och jag vill försöka få honom lyhörd och mjuk, och jag tycker vi har kommit en bit på väg faktiskt. jag försöker lära honom röstkommandon att lyssna på också, det är bra inför inkörningen.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Jag gjorde ungefär så som Rhodugune visar på sina bilder, dvs knöt ihop repet i den stora öglan.

De behöver ju vänjas in på signalerna men en repgrimma är väldigt tydlig och de känner åt vilket håll repet drar, dock så får man nog ta mer ledande tygeltag, speciellt i början. Dessutom visa vägen med sätet :)
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Tack för ditt svar! Var httade du sidepullen med repnosen?? En sån tror jag skulle passa oss!
Han är ju under utbildning, från marken bara än så länge, och jag vill försöka få honom lyhörd och mjuk, och jag tycker vi har kommit en bit på väg faktiskt. jag försöker lära honom röstkommandon att lyssna på också, det är bra inför inkörningen.

Jag köpte det på Hööks men det var flera år sedan.
Jag kan tänka mig att det kan passa speciellt om du är van vid att ha honom i repgrimma. Jag tycker själv att repgrimma är ett jättebra när man håller på med hästen. Jag har använt den mkt när vi varit ute på promenader.
När man rider med mit sidepullträns måste man naturligtvis tänka på att det är ganska skarpt. I början satte jag nosludd över repet.

Nu har jag bara ridit in två hästar. Men jag tror att det kan vara bra att använda ett bettlöst träns i början.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Jag gjorde ungefär så som Rhodugune visar på sina bilder, dvs knöt ihop repet i den stora öglan.

De behöver ju vänjas in på signalerna men en repgrimma är väldigt tydlig och de känner åt vilket håll repet drar, dock så får man nog ta mer ledande tygeltag, speciellt i början. Dessutom visa vägen med sätet :)

Okej. Men nu ska jag ju jobba från marken ett bra tag till så att vis med sätet är inget alternativ än så länge. :p Men det går alltså att styra dom från den stora öglan?
Jag skulle förresten vilja ha detta som alternativ även vid TÖMKÖRNINGEN och senare kanske även vid inkörningen??
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

Fast hur styr man om man har båda tyglarna (elelr med ledrepet båda "ändorna") fästade i öglan under hakan?

Jag fäster också ledrepet med båda ändarna i öglan under hakan.
Viktigt att tänka på är att man ALLTID bara använder EN tygel i taget. Tar man i båda så tar det stopp mot halsen, testa från marken så ser du.

Jag har börjat med att "peka" vart de ska gå från marken, då följer de ganska lätt även pek från ryggen. Annars är det vanliga ledande tygeltag, man kan också stödja med indirekt tygel på motsatt sida.

Jag kör också driving från zon 5 i repgrimma, då hamnar man dock så att det är liiite svårt att styra som med tömmar. Då behöver man en stick/pisk att dirigera med. Jag har börjat med att gå vid bogen och peka med sticken vart han ska, när han fattat det går jag längre och längre bak och dirigerar med sticken. I detta läget funkar repet bara för broms genom att jag vibrerar det. När jag gör såhär har jag ingen sele och repet hänger fritt bredvid hästen.
När man ska köra sedan så kan man ju inte ha repet så, tömmerna måste gå genom öglorna på selen och då blir vinkeln på repet tokig(för styrning) samtidigt som man inte kan skaka för broms. Så när vi kommer dit så kommer jag att ha utbildat honom på bett, eller så testar vi med en bra kapson som kan visa vägen när man tar i en töm. Med repgrimman blir det bara drag rakt bakåt när man tar i tömmen nämligen.
Jag tror säkert att duktigt folk kan träna sina hästar såpass att man kan köra i repgrimma och förlita sig på att hästen lyder sticken och röstsignaler, vet dock inte om jag är där med min unghäst när jag vill sätta på vagn, så jag räknar med att vi inte ommer köra i repgrimma.
 
Sv: Ridning i repgrimma, hur gör ni med tyglarna då?

vet dock inte om jag är där med min unghäst när jag vill sätta på vagn

Och definitivt inte JAG! :angel:Men det var bara en tanke/idé. (köra i repgrimma)

I tömkörning dock borde det funka. Är det du (Skuggi) som visat en bild på tömkörning med ditt nordissto på repgrimma? I nordsvensktråden...

Jag har kommit på att jag äger ju en MR Duallygrimma som jag kanske kunde använda som ett bettlöst träns. Det står i boken att den fungerar som en sidepull...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 470
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 132
Senast: iNHALE
·
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
610
Senast: Ramona
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 607

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Pall till hög säng?
  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp