Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Elisha

Trådstartare
Hur många grader ska det vara för att ni ska ställa in ridningen/rida lugnare än tänkt?

Hade en liten diskussion i stallet ang det häromdan nämligen..

Jag har hittils i år inte ställt in ridning eller ens ridit lugnare än tänkt pga värmen (har haft som max 28 enstaka ggr,, ligger ofta runt 20-23).

Hästen är inte det minsta påverkad av värmen, (lika pigg eller tom piggare än övriga årstider) och hade fångkänning i fjol, så det är extra viktigt med motionen sas.


Så ja, hur gör ni?
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Är det extremt varmt (över 25 grader) så försöker jag rida tidigt eller sent på dagen. Kanske tar det lite lugnare, men på min ena häst är det inget val, han blir superslö av värme. Den andre går bra i vilket som. Kanske att de får en extra vilodag om det är riktigt strandväder, men då är det mer för min egen skull ;)
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Jag har aldrig gjort nån förändring i planerna i svenskt klimat, men rider väl kanske hellre morgon eller kväll, inte mitt på dagen.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Jag ställer aldrig in pga att det är för varmt. I det här landet så tycker jag nästan aldrig att det är för varmt och inte hästen heller. Dock så kan jag välja att rida på kvällen dom dagar det är varmt och vindstilla pga att det kan bli så otroligt mycket insekter och dom slipper man ju gärna.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Oftast ställer jag in ridningen vid höga temperaturer inte pga värmen, utan pga kräken och bromsarna som svärmar som mest vid sådana grader. Min häst blir så irriterad att det inte är roligt varken för henne eller mig att rida. Om det är över typ 25 grader, gassande sol och vindstilla rider jag lättare, typ kan ta en tur till stranden eller nåt sånt, och jag rider endast på kvällen eller morgonen, om jag alls rider. Min häst är en pensionerad 22-åring så det är inte så farligt om hon inte rids varje dag. :)
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Jag undviker värsta hettan för min skull i första hand men även för att bromsarna brukar härja som värst då. Svala morgnar och kvällar gör ridningen mer angenäm ;)
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Samma här!:)

Varken jag eller hästen gillar insekterna som blir så jobbiga vid varmt väder. Då rider jag mycket hellre senare på kvällen, morgonen är jag för trött för att stiga upp tidigt & rida.:p
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Hästar är inte så känsliga för värme. Vet inte var gränsen går men inte vid temperaturer som förekommer i Sverige i alla fall...

Se bara vid vilka temperaturer en stor del av världens hästar arbetar, rids och tävlas, 30 + är inget ovanligt. Många internationella tävlingar sker t ex vid temperaturer som får en svensk sommar att framstå som behaglig vinterkyla.

Däremot bör man tänka på sin egen begränsning och dricka och äta ordentligt även om det är varmt, speciellt om man ska rida och göra ansträngande stallarbete. Har råkat ut för armbrott till följd av avramling från stillastående häst...

Visst blir hästarna lite slöa i en varm solig hage hela dagarna, och vill man kan man låta dem stå inne i svalt stall på dagarna och var ute på nätterna istället
ifall de ska vara tävlingspigga.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Jag ställer aldrig in någon träning pga av värmen. Hade en dressyrträning en gång i manegen när det var iallafall 25 grader minst ute och man kan ju tänka sig hur stekhet manegen var då. Dock ingenting som jag märkte av under träningen, bara se till att hästen har en bra kondition och har druckit bra med vatten, och att man själv såklart också druckit bra.

Insekter ute däremot även under svalare dagar, då kan jag ställa in för det står varken häst eller jag ut med. Rider jag ut så rider jag tidigt eller väldigt sent.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

jag rider morgon eller kväll om det är varmt :p både häst och jag är lättpåverkade av värmen.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Vi också.

Min går inte att ha och göra med om det går mot +23 för då står han i hagen och flåsar :p

Jag och min häst är väldigt lika på den punkten, jag gillar inte heller när det blir för varmt..tex +25 är riktigt plågsamt.

Likaså avskyr vi alla flygfän som är ute, dessa slipper vi hos oss tidig morgon eller sen kväll då är det svalt och skönt.

Jag ställer in när det är runt +23-25 och stekande sol.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Jag rider helst inte på dagen om det är 25+ eller mer och stekande sol, hästen bryr sej kanske egentligen inte om värmen, men hon är extremt utsatt för insekterna. Sen har jag alltid med mej min lilla hund i skogen och henne vill jag inte utsätta för arbete i den värmen. Så för oss är det antingen riktig tidig morgon som gäller eller allra helst kväll..:)

Mvh Domino_s
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Jobbar som beridare i californien och här är det oftast 25+ vissa dagar upp mot 35. Och här rids hästarna som vanligt även de varmast dagarna, det är mest vi ryttare som lider av värmen, hästarna verkar inte påverkas nämnvärt av värmen. Men det är bara att behandla hästarna precis som vi själva hanterar värmen, god tillgång på vatten och vilopauser under ridpasset. Och skritta av ordentligt så att dom varvar ner och inte riskerar att bli överhettade.

Det händer att hästar blir dåliga och till och med avlider av vätskebrist/överhettning här, men det beror oftast på bristande rutiner i att fylla på vatten hos hästar som står instängda i små hagar i stekande solsken.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Hästen jag rider är ganska kraftig och nästan svart och suger åt sig värmen mycket effektivt när hon jäser i hagen.

Har aldrig ställt in ridning pga värme, utan rider som vanligt men lägger gärna fram- och avskrittning ute i skogen där det är skugga. Är det riktigt varmt väljer jag att lägga tiden på skogsäventyr och bara avsluta 10-20 minuter i paddocken istället.

När hon är uppvärmd så verkar värmen inte spela någon roll enligt henne, förutom att hon såklart blir svettigare än när temperaturen är lägre.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

När min häst varit igång för fullt, har jag oftast anpassat ridningen efter värme/insektstryck för både min och hästens skull. Före 8.30 och efter 20.00.
 
Sv: Ridning och värme, när ställer ni in ridningen?

Har nog aldrig haft någon temperaturgräns utan har gått på hur det känns just den dagen.

Är det jättevarmt tar jag det lugnare så han inte blir alldeles för varm och svett och vill jag rida hårdare pass väljer jag att rida på kvällen eller morgonen :) Någon gång har jag säkert ställt in pga värmen men då har det varit mest för min skull inte hästens.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 287
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 576
Hästvård Jag skulle vilja läsa om era upplevelser. Jag tycker det har varit svårt att sätta fingret på vad som inte stämt och jag har haft lätt...
2
Svar
21
· Visningar
2 529
Senast: skuggi
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 520
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp