Bukefalos 28 år!

Ridproblem

_EVL_

Trådstartare
Min häst verkar ha kommit på att man faktiskt kan stanna när vi är ute och rider. Stanna och stå kvar :idea: jätteskönt tänker hon, då slipper jag anstränga mig! Jag vill inte sitta och sparka henne eller använda spö...därför märker hon att jag blir helt maktlös när hon bara stannar :crazy:

Att vänta ut henne fungerar inte...kan sitta 10 minuter utan att hon rör en fena. Det enda som fungerar är att hoppa av och leda henne och sedan sitta upp igen, tills hon stannar nästa gång :bump:

Jag antar att hon upptäckt att hon får makten så fort jag sitter upp, men vad ska jag göra åt saken? Hon vet att jag är ranghögre när jag är på marken...där fungerar det mesta utmärkt!
 
10 minuter i en hästs liv, är ingenting!


Vad händer om du väntar ut henne längre, låter henne bara stå och glo ett bra tag. Sedan kan du be henne gå frammåt, tills hon stannar igen och då är det samma procedur igen.


Men det är ju bara en kortsiktig lösning. Och du vill väll ha en lösning som funderar på lång sikt. Så jag skulle rekommendera dig att gå tillbaka till noll och arbeta dig frammåt igen med träningen från backen. De saker som inte funkar från backen kan vara nyckeln.
 
Tycker att du ska få henne att gå fram, inte att vänta ut henne för det är det hon vill...
Kan du inte skänkla henne lite,samtidigt smacka och ta ett tygeltag som om du skulle vända.Rubba henne lite ur balans när hon står stilla, fast på ryggen..förstår du?

Hade en häst som gjorde så mycket i början, visst fick hon titta men om jag märkte att hon utnyttjade der, så bad jag henne att gå framåt....inga problem där...det verkar som om det brister lite i ledarskapet?
Det är du som bestämmer vad ni ska göra.

Sam
 
Varför går hon inte? Testar hon dig bara eller är det något som är fel? Går hon om du vänder henne hemåt?
Börja använda godis från ryggen, det gör att hon blir medveten om dig på ett annat sätt. Om hon inte vet att du är där så är det ju inte så konstigt att hon blir osäker på dig.

Finns många sätt att få henne att röra sig på.
Ett är att hålla om med skänkeln tills hon tar ett steg igen. 10 minuter är ju inte direkt en evighet. ;) Du får ha tålamod.
Sen kan du ju prova att styra henne. Håll om med skänkeln och dra i ena tygeln. Hon kommer att ta ett steg åt sidan och då berömmer du och styr framåt. Hon stannar förmodligen igen då men då gör du bara om det igen. Detta lär henne att hon får beröm när hon går - åt vilket håll hon går spelar ingen roll i början. Så länge hon lyfter på fötterna.
 
Jag får nog testa att vänta längre kanske...för även om jag suttit 10 min och sedan ber henne gå så händer inget!
Men jag antar att jag fuskat någonstans redan från marken...skulle bara vilja veta var!?
 
Varför skulle hon vilja att jag väntar ut henne?

Har testat att få henne ur balans men dels så måste jag böja henne alldeles för mycket än vad som är bra för henne och sen känns det inte så schysst heller :smirk:
 
Jag tror absolut att hon stannar för att testa mig. Hon stannar t.o.m. även på hemväg. Ibland stannar hon för att hon inte riktigt vågar gå förbi själv, men det märker jag direkt på henne och hoppar då av och leder henne förbi.

Jag använder redan godis från ryggen så hon vet att jag är där :smirk:

Ska nog testa det där med att hålla ett konstant tryck tills hon går...det kan funka! :)
 
Det verkar som om du är lite för snäll...jag tycker att du ska börja med lite markarbete och sedan få med det när du väl sitter där på ryggen...prova att gå ut och leda henne där du brukar rida, se hur hon reagerar om hon också stannar, eller inte.

Du ska inte vänta ut henne, för hästen kommer att se det som en belöning att när vi väl stannar, så slipper man göra något och matte vill inte att jag ska gå...tro mig det blir bara värre!!

Sam
 
Du behöver absolut inte förböja henne, hur gör du när du byter riktning??Du använder väl sätet och skänkeln..man ska inte dra i tyglen så mycket att hästen förböjer sig...nåt stämmer inte...hoppas det löser sig...annars får du ta hjälp av någon tränare som kan visa dig.

Sam
 
Tycker det låter som du fjäskar för hästen.

varför skulle hon bara stanna sådär? har hon ont i ryggen?

Och varför inte använda spöt om det bara är dumheter? hellre en dask direkt än massa småfjöpps. det vinner du på i längden. se till så att du är ledaren. låter som hästen är dte för dig.
o godis från ryggen låter som bäddad för fjäsk o att hästen ska få olatrer när ni rider... dom är inte dumma.
nog känner hästen att du sitter på ryggen endå.
 
Mina hästar har kommit på precis det omvända.
Dvs att det är jävligt korkat att växa fast när man är ute och rider. Gå fram utan trams är jätteskönt, bekvämt och lugnast för friden, växa fast blir jobbigt och besvärligt då matte blir besvärlig annars.

Undantaget om man inte har nåt absolut jätteläbbigt framför sig (som en vit sten läs tiger). Livsfarlig vita stenar KAN matte ha överseende med en kort stund om man sedan går snällt men stanna nån längre stund... Nä nä...SÅ läbbiga är inte ens tigrar.

Jag använder inte spö och sitter inte och sparkar med fötterna SKA jag använda fötterna så ser jag i så fall till att ha sporrar inget upprepande bonkande i hästens mage det klarar jag inte. Usch!

Om hästen fryser fast så
1. ger jag hjälper diskret som betyder skritta framåt dvs lättar i sadeln och flyttar fram handen (westernridning), hjälper inte det

2. säger jag bestämt kommandot "FRAM" (som de kan från marken) och bompar(=skänklar) med benen en gång och skulle hästen fortfarande nonchalera detta ,en vänlig framåthjälp (att jag ber snällt), en tydlig markering (jag säger till) då blir det

3. ett nytt högre FRAM! med rösten och så smäller det ORDENTLIGT. Jag tar tygeländan (men ett spö duger likabra) och klipper till hästen i rumpan så mycket det går. EN GÅNG rejält OBS! Den som slår upprepade gånger ägnar sig åt emotioner, ilska, vrede och det hör inte hemma på hästryggen.

Då flyttar sig de allra flesta hästar (om de inte är direkt störda eller hemskt rädda för något därframme). Varpå jag genast berömmer min duktiga häst.

Ibland testar jag mina hästar eftersom jag inte vill att de ska vara rädda för tygeländar (eller spön). Jag kan på hästryggen svischa med tyglarna så det viner om öronen på hästarna (som en helikopter) men utan övrig framåthjälp eller kommando går de lugnt vidare och likaså i hagen kan jag veva med spö, grimskaft whatever omkring dom och på dom utan att de bryr sig. Det ser jag som ett gott tecken, de är inte rädda vare sig för mig, tyglar eller spön... de vet dock spelreglerna.

Det handlar om timing.

Frid Kokopelli Mana
 
Jag har också problem med uteritterna. Mina problem är så stora så jag lagt dessa (ritterna alltså) på hyllan för jag orkar inte med det jobbet just nu (psykiskt). Novan går inte i ridhus 7 dar i veckan utan kommer ut i skogen ungefär var tredje dag men när jag ska ut i skogen så tar jag till apostlahästarna och får lite motion jag också :). När jag går bredvid så fungerar allting mycket bättre.
Vid ridning stannar Novan och sen har hon växt fast. Det kvittar vad jag hittar på så står hon där hon står, svänga loss går inte, driva loss går inte, backa loss går men så fort man slutar backa så fryser hon igen, "välta" loss går inte osv. I början trodde jag att hon var dum men nu när jag känner henne bättre så har jag kommit fram till att hon är rädd och envis i en MYCKET besvärlig blandning. Ibland är hon givetvis rent rädd eller rent dum men går man på henne när hon är dum så blir hon rädd och går man inte på henne då så utnyttjar hon ju situationen. Problemet med min häst är nog att hon är så EXTREMT ranglåg och matte är nog ganska ranglåg hon med :crazy: så hon känner sig nog inte trygg helt enkelt.
Du har tur som kan se skillnad på när din häst är rädd och när den är "dum" det går inte med min. När min häst är rädd ställer hon sig med alla fyra benen stadigt i marken höjer huvet och spetsar öronen, när min häst är dum ställer hon sig med alla fyra benen stadigt i marken höjer huvet och spetsar öronen :crazy:. Enda möjligheten att se skillnad på de olika sakerna är att krama om henne, blir hon sur när man kramar om henne är hon dum annars är hon rädd :D.
 
Jag har ett jättebra tips till dig! Ridspö, en framåtdrivande hjälp som det räcker att toucha med så ska du se att den slutar jävlas med dig! Jag red en unghäst som ägdes av en grand prix ryttare i dressyr, som gjorde likadant. Man börjar att röra spöet försiktigt, och gör om det med lite mer intensitet ifall den beter sig som en åsna fortfarande. Då tar stoppet 30 sekunder istället för 10 minuter och du kan lägga tiden på att rida istället så att den blir lydigare.
 
Var inte mesig mot henne. Är det hon gör shysst mot dig? Har hon rört på sig innan utan att klaga så tror jag inte att hon har några problem med det. Hur långt hemifrån har du kommit? Är det på samma ställe hela tiden? Om hon hade stannat på marken hade du säkert bett henne gått direkt utan att tveka. Samma regler gäller på ryggen.
Niklas
 
Tack för alla bra tips! jag valde iallfall att testa Kokopellis till slut. Resultatet blev att två gånger behövde det gå så lång så att jag fick smälla till henne med spöet. Hon testar fortfarande att stanna men nu räcker det oftast bara med att jag snällt ber henne gå framåt, alltså första "steget" :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 956
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 152
Senast: Mia_R
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 490
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp