Bukefalos 28 år!

Rids i form en dag i veckan?

DizAngel

Trådstartare
Hej!

Är medryttare på en häst som jag rider en gång i veckan. Hästen har ytterligare en medryttare som rider några fler dagar i veckan än mig. Ägaren rider inte alls. Problemet ligger i att hästen normalt går som en "stjärnkikare" med huvudet rakt upp och med sänkt rygg, och rids även så förutom av mig. Jag jobbar hästen i en låg form med aktiverade bakben och en strävan efter att få upp ryggen, då han måste bygga ryggmuskler. När jag rider så är han alltid stel och blir mjuk och går att jobba efter ca 45 minuter, vilket jag tolkar som att han inte är van att jobba "rätt". Försöker även att rida för tränare minst en gång i månaden så att jag får hjälp med att få hästen i rätt form.

Säger inte att mitt sätt är rätt, utan vill höra hur ni ser på saken att hästen bara rids i form en gång i veckan?
 
Sv: Rids i form en dag i veckan?

Är hästen genomgången av ET/kiropraktor? Det är ju fullt möjligt att hästen har spänningar och låsningar, hel- eller delvis efter den felaktiga ridningen och därmed är stel och ovillig för dig, det behöver inte bara handla om att den inte är "van" vid att arbeta.

Min häst arbetas i ordentlig form endast en eller ett par gånger i veckan - hon rids inte i ridhus och av medryttare oftare än så, och jag rider bara i skogen där jag inte kan rida ihop henne - och är varken stel eller spänd i musklerna. Dock så går hon inte heller som en stjärnkikare resten av tiden.

Jag tror annars inte att alla hästar som inte rids 100% korrekt hela tiden lider av det, i sådana fall skulle väl alla skogsmullar och barnponnyer tas bort för förslitningsskador innan de fyllt 10, typ. Men jag gör i och för sig skillnad på ridning ur form och ridning ur form som i ditt exempel (giraffhals och sänkt rygg).
 
Senast ändrad:
Sv: Rids i form en dag i veckan?

Det är ett litet tag sen han är genomgången av ET, och då hittades bara en liten låsning på vänstersidan bak, minns inte exakt. Men kanske inte vore dumt att kolla upp igen!
 
Sv: Rids i form en dag i veckan?

Är det frisk, pigg och glad, så är det gissningsvis inga problem.

Helt ärligt så tror jag många hobbyhästar, som rids av vanliga dödliga hobbyryttare, arbetar bättre igenom kroppen när de tillåts gå i fri form ute i skogsterräng - än när de ska "ridas ihop" i en paddock. Inget ont alls menat emot dig. Det är jättebra att du har tränare, och att du arbetar med att få hästen lösgjord och mjuk. Vill du gå ett steg längre så kan du först prata med ägaren, och sedan den andra medisen för att fråga om hon är intresserad av att testrida för din tränare en gång - bara för att det är roligt. :)

Om inte annat så är det bra om ni har någon typ av kommunikation kring hur hästen ska tränas, hur många dagar den rids i skogen, respektive på banan, om den ska hoppa, vilka övningar ni gör, etc.
 
Sv: Rids i form en dag i veckan?

kl

de flesta ridskolehästar luffar ju på utan att ridas i en korrekt form speciellt ofta - dock ofta i balans ändå, vilket inte din medryttarhäst verkar göra. Tyvärr är det nog inte så mycket att göra åt saken om man inte vil byta medryttarhäst eller har möjlighet att skaffa en egen.

Det är naturligtvis bra att hästen arbetar korrekt en gång i veckan, men särskilt mycket muskelbyggande över ryggen blir det nog tyvärr inte om den går som du beskriver resten av veckan.
 
Sv: Rids i form en dag i veckan?

Vi försöker ha en så bra kommunikation oss emellan alla tre, och jag tycker det fungerar bra :) Hästen är i övrigt pigg och glad och gillar att arbeta. Får väl se hur han kommer se ut under lång sikt, blir han "konstig" i kroppen får jag väl försöka prata med de andra och föra en diskussion om ridningen...
 
Sv: Rids i form en dag i veckan?

Jämförelsen med ridskolehästar tycker jag var bra, de håller ju ofta länge ändå även om de inte rids sådär jättekorrekt som du skriver... Fast muskelbyggandet får vi väl se hur det blir med ja, önskar bara att hästen hade en bättre "hållning" av sig själv för det skulle underlätta för alla parter :)
 

Liknande trådar

Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 389
Senast: Miiikaela_
·
Träning Jag har hästen på ett stall som inte fungerar för min och min häst alls, lösdrift. Där jag bor finns det tyvärr inte annat än...
Svar
9
· Visningar
1 138
Senast: warg
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 484
Ridning Jag är fortfarande relativt ny till det här med att få hästen att arbeta i form men känner att jag börjar få greppet om det. Jag rider...
Svar
1
· Visningar
822
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Flämtningar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp