Bukefalos 28 år!

Ridskola missköter hästar?

misscocos

Trådstartare
Hejsan
Jag vet inte om tråden hamnat rätt eller om rubriken är passande, men det får gå.

Idag besökte jag en ridskola någonstans i mellansverige. Jag red själv på ridskolan i 10 år, men har nu haft ett uppehåll, skaffat egen häst och besökte ridskolan idag igen. OJ så mycket konstigt man kan se när man får lite perspektiv på saker och ting!

Som rubriken lyder undrar jag helt enkelt om den här ridskolan missköter sina hästar, eller om det är för grovt tilltaget.
Min kompis skulle rida en d-ponny, och sadlade. Hästen sparkade bakut när sadeln lades på ryggen. Då min egen häst har problem med ryggen kände jag genom hästen, som duckade rejält vid tryck på länden. Sadeln låg såhär:
dsc00221_149350458.jpg

När jag kollade närmare såg jag flera andra hästar vars sadlar låg precis lika illa, vissa hästar hade tydliga skav där bakvalvet legat.
dsc00629_131414842.jpg

De allra flesta markerade rejält vid tryck på länden och korset.
Är det här att missköta hästarna? Eller tar jag i för mycket?
Jag tycker att det är helt oförsvarligt att låta hästar med så opassande sadlar gå 2-3 lektionspass om dagen, tillråga på det med skumpande nybörjare på ryggen. Säkert är det såhär på många andra ridskolor, och värre, men det här är det jag stött på nu.
Det finns även en del andra faktorer som får mig att starkt ogilla ridskolans sätt att hantera hästar, men det här är det som jag fick med mig idag.

Vad tycker ni? Överreagerar jag? Vad kan man göra? Kan man "klaga" hos någon?
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Hm.. ska säga såhär.. Att hästar på ridskolor ofta ogillar sadlar är vanligt.. Många kommer in är stressade slänger på sadeln, drar åt sadelhjorden i ett naffs.. Kan inte vara kul att vara ridskole häst.. Men att hästarna går och har ont i ryggen är inte rätt.. Om jag vore som du skulle jag antingen tala med ägarna av ridskolan och påpeka det du lagt märke till. Trollar dom bort det med bortförklaringar skulle jag nog kontakta myndigheter, alternativt skriva en insändare i tidningen om ridskolans hantering av hästarna.. på så sätt reagerar fler och kanske ingen vill rida där under sådana omständigheter.

Det är en sak om hästarna är ömma i ryggen av att de rids mycket och många nybörjare skumpar runt, så är det på ridskolor. det är en annan sak om sadlarna inte passar hästarna alls och får ont av det.. En bra ssadel och vart sadeln ligger på rygger är viktigast för att förebygga skador..
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Hej!

Du tar upp ett problem som många ridskolehästar tyvärr har.

Jag har själv jobbat på ridskola där majoriteten av hästarna gått med illasittande sadlar. Hästarna fick skav, ont i ryggen, tappade ryggmuskler och blev allmänt tjuriga, men trots att jag påpekade problemet upprepade gånger fick jag endast byta mellan de sadlar ridskolan redan hade att tillgå- dvs sadlar som låg om möjligt ännu sämre eller tom hade trasig/sned bom.

Du kan säkert testa att anmäla om du vill, tyvärr är min erfarenhet att ridskolor i allmänhet har bra kontakter med kontrollanterna och själva kan välja vad de visar upp (jag har som sagt jobbat på ridskola och sett en del). Kanske om du namnger hästarna att de kan göra nåt åt det, men det tror jag tyvärr inte..

/Lavinia, cynisk
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Fy vad tråkigt det är att läsa sånt här! Tråkigt att läsa att sadlarna ligger rätt och slätt illa och att dessutom att det är vanligt... Jag har varken gått eller jobbat på ridskola men känns det inte för jävla elakt rent ut sagt, då vi kräver flera timmar jobb av dom dagligen och vi inte ens tar hand om dom så bra vi förmår?? Sadlar som ligger bra behöver ju inte kosta multum...! Man måste heller inte anlita en 'sadelexpert' för att passa till sadlarna, detta ska ju både ridlärare och ridskolechefen kunna göra dugligt nog själva. Jag fattar att sadlar inte kan göra att eleverna skumpar mindre, men det gör ju en jäkla skillnad om sadeln dessutom ligger illa...
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Hej!

Jag håller med du. På nåt sätt måste det ändå vara ridskoleägarens ansvar att se till att hästarna har ok utrustning. Tyvärr prioriteras inte sadlar när ekonomin inte mår så bra. Nya hästar kan man köpa, men kläder till dom.. nej då tar man det man redan har hemma..

En annan syn på det hela är att i sadlar som ligger i sån bakvikt som på bilderna blir det snudd på omöjligt för ryttarna att sitta korrekt och det blir med andra ord svårare att lära sej rida. Det är liksom inte bra varken för hästar eller ryttare.

Det är trist att det ser ut så och att utvecklingen på många (men inte alla!) ridskolor inte kommit längre. Själv slutade jag jobba på ridskolan delvis för att jag inte tycker om att ljuga och inte på något "lojalt" sätt kunde förklara för barnen varför hästarna avskydde att bli sadlade..

/Lavinia
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

det är så vrickat....! Som jag tog upp i en annan tråd ang. prioriteringar, folk kan lägga flera tusen på utrustning, skitdyra täcken och senskydd, men ridlektion varje vecka är ju mycket pengar...? Hur kan man påstå att man inte har råd att skaffa sadlar som passar? Om utrustningen inte passar sliter man ut hästarna betydligt fortare och det är bra mycket dyrare att köpa en ny häst än en ny sadel. För en ponny kan du få 4-5 sadlar! Usch... skylla på ekonomin när moralen är låg....
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Jag tror inte det är tillräckligt "illa" eller vad man ska säga med dåligt tillpassade sadlar för att en djurskyddsinspektör ska ta det på allvar tyvärr. Däremot är det inte OK! Hästarna ska ju arbeta flera lektioner om dagen med sina sadlar, så de måste vara OK.

Jag är ridlärare och vet mycket väl hur krasslig ridskoleekonomi kan vara. På min senaste arbetsplats (tyvärr togs ridskolan över i annan regi o personal o hästar byttes ut, o därför är jag nu tillfälligtvis inte inom ridskolebranchen) provade vi oxå att byta mellan hästar etc i första hand, för trots allt är sadlar dyra. Ett par hästar hade vi dock som vi inte hittade tillfredsställande lösningar till och de fick så klart nya sadlar. När alla hästarna besiktigades inför försäljningen som berodde på övertagandet jag tidigare nämnde hade vi en som var något (obs, just något) ryggöm vid palpering och två lätta böjprovsreaktioner på totalt 16 besiktigade hästar. Det var allt. Alltså: Det finns ridskolor (många som tur är) som sköter sina hästar så att de mår väl.
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Alla ridskolor missköter ju inte sina hästar. Jag hyr en ponny som jag rider 4 gånger i veckan. Där har hästarna inte skav, eller reagerar på sadeln. Men man borde ju absolut kolla upp ryggen om hästen reagerar på sadeln.
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Tack för så många svar :)

Angående att ryttarna inte kan lära sig rida ordentligt håller jag absolut med. Det var just vad som hände på lektionen min kompis red. (Hon red fuxen på bilden)
Hon hamnade direkt i stolsits, och ridläraren sa till henne att sätta sig längre fram i sadeln och dra bak benen. Hur lätt är det när man sitter i en sadel som lutar som en rutschkana?! Självklart gled hon ner tillbaka mot bakvalvet igen!

Usch, jag blir så arg på sånt här! Jag kommer definitivt att ta upp det här på nästa styrelsemöte. Inte för att jag tror att det kommer att hjälpa, men då har jag åtminstone försökt...
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Om du ska ta upp det på styrelsemötet - sitter du i styrelsen? I så fall är du ju faktiskt ansvarig för förhållandena.
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Om utrustningen inte passar sliter man ut hästarna betydligt fortare och det är bra mycket dyrare att köpa en ny häst än en ny sadel. För en ponny kan du få 4-5 sadlar! Usch... skylla på ekonomin när moralen är låg....

Hej!

Ville bara säja att om man inte riktigt bryr sej om utrustningen så brukar hästarna (även om man säjer sej bry sej om dom) inte kostas på vet.besök heller. Så länge eleverna inte märker att hästarna är halta kan de gå och det vet väl alla att hästar ska sjunka undan med ryggen när man sadlar?? (obs, ironi!).

Ridskolan jag jobbade på hade en del hästar som var ca 20+ år gamla och gått där hela livet med illa passande sadlar. De gick ändå snällt på lektionerna och "verkade inte lida" av det.. Ridskolan hade i allmänhet lite äldre hästar, men de kollades inte av vet om de inte var ordentligt halta..

/Lavinia
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

nej, fy... känns så taskigt, dom jobbar snällt och troget åt oss i så många år och vi ser inte ens till att göra vårt bästa för att 'betala tillbaka'.. Vad gör man som ridlärare på ett sånt ställe? Som flera sagt, vad säger man till barnen som undrar varför hästen är sur?
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Det här tycker jag är en väldigt intressant diskussion som jag ska ta upp med mina vänner som jobbar inom djurskydd. Intressant intressant!

Själv rider jag på en ridskola som är väldigt noga med sadlarna och regelbundet tar ut sadelutprovare för att kolla alla sadlarna och hur de ligger på hästarna, de som behöver åtgärdas åtgärdas hos sadelmakare och behövs det bytas mellan hästar så byts det och behövs det något nytt så köps det nytt.
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Det här tycker jag är en väldigt intressant diskussion som jag ska ta upp med mina vänner som jobbar inom djurskydd. Intressant intressant!

Själv rider jag på en ridskola som är väldigt noga med sadlarna och regelbundet tar ut sadelutprovare för att kolla alla sadlarna och hur de ligger på hästarna, de som behöver åtgärdas åtgärdas hos sadelmakare och behövs det bytas mellan hästar så byts det och behövs det något nytt så köps det nytt.

Ser fram emot att höra vad de säger! Vore intressant om du kunde skriva här vad de hade att säga!
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Har bara fått svar från en av dem än så länge (som jobbar som djurskyddshandläggare), som gick in i tråden och läste den. Hon tyckte absolut att det skulle anmälas till länsstyrelsen, att man kan förstå om någon häst är öm i ryggen men alla ska inte vara det, oavsett om det beror på sadel eller hård ridning- det är oacceptabelt i vilket fall.
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Har bara fått svar från en av dem än så länge (som jobbar som djurskyddshandläggare), som gick in i tråden och läste den. Hon tyckte absolut att det skulle anmälas till länsstyrelsen, att man kan förstå om någon häst är öm i ryggen men alla ska inte vara det, oavsett om det beror på sadel eller hård ridning- det är oacceptabelt i vilket fall.

Intressant...
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

Och jag ska väl tillägga att jag håller med henne, jag tycker inte heller att det är acceptabelt, och tycker inte att det skulle vara någon typ av nödvändighet att det är så heller.
 
Sv: Ridskola missköter hästar?

jag håller också med!! Det är så himla viktigt att man ser till att hästarna sköts på ridskolorna och att eleverna lär sig rätt hästhantering. Tyvärr så finns det så många ridskolor av olika kvalitet att det lätt blir svårt för de som är seriösa och bryr sig om sina hästar att konkurrera med de som inte lägger ned tid och engagemang på skolhästarna. I alla fall när priserna skiljer och eleverna inte är utbildade/kunniga nog att förstå varför.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 457
Hästmänniskan Hej alla! Jag började rida någongång runt 2018 och red fram tills maj 2021. Var otroligt aktiv i stallet och gick flera hästkurser...
Svar
8
· Visningar
1 101
Senast: warg
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 667
Senast: Unafraid
·
Kropp & Själ Lite konstig rubrik, men går det att ”träna” så att man blir riktigt rejält trött utan att träna? Bakgrund: För ca 2,5 år sedan var jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 906
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp