Bukefalos 28 år!

Ridskolechefen förklarar: Ponny eller fullvuxen häst – så mycket kan de bära i kilo

Hur viktbärande en häst eller ponny är beror på storlek, hur den är byggd och vilken typ av muskler den har.
– Vår största häst Betty kan bära ryttare som väger uppemot 90 kilo, men hon kan inte bara gå med stora ryttare utan hon går väldigt mycket med barn också, säger Magdalena Rubensson Zäll, ridskolechef på Tibro Ryttarförening.
 
Hur viktbärande en häst eller ponny är beror på storlek, hur den är byggd och vilken typ av muskler den har.
– Vår största häst Betty kan bära ryttare som väger uppemot 90 kilo, men hon kan inte bara gå med stora ryttare utan hon går väldigt mycket med barn också, säger Magdalena Rubensson Zäll, ridskolechef på Tibro Ryttarförening.
 
Om en smäcker men vältränad häst får en tung ryttare endast en timma i veckan så tror jag knappast den får ont, inte om det bara rids i ridhuset för där är det mjukt underlag.
 
Om en smäcker men vältränad häst får en tung ryttare endast en timma i veckan så tror jag knappast den får ont, inte om det bara rids i ridhuset för där är det mjukt underlag.
Problemet är väl att många ridskolor har mer än en sån ryttare. Snarare än en person en gång i veckan, så är det fyra personer per kväll, och tio till som är på gränsen. Då blir det ju att de viktbärande hästarna får gå med tunga ryttare hela tiden, och därför får ont i ryggen. Och man kanske inte kan fylla hela stallet med viktbärande hästar heller, för det finns också många smala och korta ryttare.

För egen del så har jag ryggproblem som gör att hästar som är väldigt bred över ryggen är ett problem, så jag är ju tacksam om det inte bara står såna i stallet. Då fick jag nog byta stall.
 
Problemet är väl att många ridskolor har mer än en sån ryttare. Snarare än en person en gång i veckan, så är det fyra personer per kväll, och tio till som är på gränsen. Då blir det ju att de viktbärande hästarna får gå med tunga ryttare hela tiden, och därför får ont i ryggen. Och man kanske inte kan fylla hela stallet med viktbärande hästar heller, för det finns också många smala och korta ryttare.

För egen del så har jag ryggproblem som gör att hästar som är väldigt bred över ryggen är ett problem, så jag är ju tacksam om det inte bara står såna i stallet. Då fick jag nog byta stall.

Jag tänkte att har ridskolan till ex 12 lektionshästar så kan väl de flesta ta en lektion var med en tung ryttare i veckan, och de starkaste kan ta tre. Kanske att istället för att ha en viktgräns så kan man begränsa antalet överviktiga personer. De får helt enkelt ha en egen väntelista till ridskolan så att de inte blir för många. En rejält överviktig nybörjare är också mycket tyngre för hästen än en van ryttare. Skulle kanske gå bra med större andel tunga vana ryttare. Kan till ex vara tanter som red mycket då dom växte upp och sedan vill börja rida igen efter trettio år och 30 extra kilon... Snart minns dom det dom en gång lärt och balansen blir bättre.
 
Jag undrar fortfarande om det är vuxna vi pratar om? Kryllar det av barn o ungdomar på ridskolorna som väger 90 plus? Dom vuxna bör ju absolut kunna acceptera en viktgräns. Så kanske någon ungdom kan få rida.
 
Jag undrar fortfarande om det är vuxna vi pratar om? Kryllar det av barn o ungdomar på ridskolorna som väger 90 plus? Dom vuxna bör ju absolut kunna acceptera en viktgräns. Så kanske någon ungdom kan få rida.
Det är väl alla det gäller, däremot så är det väl bara vikten för barn och ungdomar som kritiseras, det är inte att det finns en viktgräns som det klagas på.

Sen är man inte immun mot sådant bara för att man är vuxen, det kryllar av vuxna som har problem med mat och ätstörningar och som kan ta lika illa vid sig som ungdomar och komma in i dåliga vanor för att passa in. Det är dock inte en ursäkt att inte ha viktgränser på ridskolor, hästarnas bästa kommer alltid före rätten att rida.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Nu kommer säkert endel som läser dethär tycka att det är jätte dåligt att jag skriver dethär eller att jag tänker fel och massa sånt...
2
Svar
36
· Visningar
4 946
Senast: krek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp