Ridskolehästar

Seabaz

Trådstartare
Hur mycket går en bra ridskolehäst/ponny i sina bästa dagar?

Hur långa är ridpassen?
Hur många ridpass om dagen?
Timmar/dag?
Timmar/vecka?
Ridhus? Utepaddock? Skogen?
Nybörjare på ryggen?
Rutinerade på ryggen?
 
Sv: Ridskolehästar

Hej!

Dina frågor beror nog helt på ridskolan, skulle jag säja.

Där jag jobbade gick hästarna 2-3 timmar/dag (2-3 ridpass), utom söndagar då de gick 1-2, beroende på vilken häst och hur många elever som dök upp. Vintertid endast ridhus, vår och höst enstaka turer i skogen.
Hage max 40 min/dag, helgerna inte alls- då fick halta hästar vara ute.
Nybörjare/rutinerade beror på hästen, avkastahästarna går inte med nybörjare och de snälla går sällan med bra ryttare.

En annan ridskola jag jobbat på gick hästarna 1-2 timmar/dag, 1 nybörjare och en rutinerade (om dom inte var under utbildning eller särskilt svåra, då 1 timme/dag med rutinerad ryttare). Hästarna gick i hage 8-14 om jag inte minns fel och lektionerna var oftast i ridhus, varierat hoppning och dressyr.Tror dom hade en vilodag/vecka alternativt att de reds i skogen då (minns inte riktigt- länge sen). Sommartid reds de på ridbanan ute.

/Lavinia, som har svårt att generalisera här.
 
Sv: Ridskolehästar

på ridlekiset jag jobbar är det mycket beroende på årstid och väder då det inte finns ridhus. Som minst (vinter) går de ca 3 turer à 45 min/helgdag, i skogen, skritt och trav med mestadels helt ovana ryttare. Ibland ryttare som rider själv i alla gångarter.
Dvs 5 lediga dagar då de tränas från marken vid behov, rids av ägarens dotter ibland (bara några hästar som hon gillar mest...) körs om väglaget tillåter det och går i hagen minst från 9-16, oftast mer.

under senvår/försommar blir det ca 2 ridlektioner på 45-55 minuter på ridbana, i skogen och ibland körning eller barbacka i hagen 3 vardager. 4 skogsturer på lördagen. på söndag 1 skogstur- 2 lektioner- vila och lunch- 2 skogsturer. Någon extra skogstur vid behov på vardagar. Underlediga dagar samma som på vintern, hage från morgon-skymning eller dygnet runt beroende på hur varmt det är(nära sommaren).
eftersom nästan alla ryttare är 8 eller yngre är det ju nybörjare/ nästan nybörjare. sen går inte alla häster alla lektioner, och inte heller alla skogsturer om det inte är fullbokat.
 
Sv: Ridskolehästar

Det beror nog som sagt på ridskolan.

Ridskolan där jag växte upp är lite speciell då de flesta av våra ridskolehästar/ponnyer tävlas och vi även har ett ridgymnasie. Men de går ungefär 2-3 lektioner(timmar) per dag, och då är gymnasielektionerna inräknade. Det blir mest ridhus, men när det går är många lektioner utomhus på någon av banorna, men det är mest med rutinerade ryttare eller med nybörjarna som behöver ledas, då hästarna brukar bli ganska pigga. De snälla nybörjarhästarna går oftast även med rutinerade ryttare så de arbetas i en korrekt form iaf några dagar i veckan, och de yngsta och svåraste hästarna går endast med på gymnasiet och med de mest rutinerade lektionsryttarna. Vi har även specialgrupper i både hoppning och dressyr där de flesta tävlingsryttarna rider och tränar sina lektionshästar, som sedan tävlas på helgerna. På helgerna är det även tävlingsryttarna som får rida en dag, gärna ut i skogen men annars träna. Unghästarna rids ut en dag på helgen, i sällskap med en äldre häst. Vi har inga lektioner på helgerna, förutom prova-på ridning, och ridlekis där bara de minsta går med och det brukar bara vara skritt.

Våra hästar går ut i hagen mellan 8-14 varje dag, 8-16 på helgerna ungefär.
 
Sv: Ridskolehästar

Hästarna på vår närmaste ridskola går 2-3 ridpass per dag. De stora hästarna alltid max 2 timmar, medan ponnyerna kan gå t ex. ett nybörjarpass sedan vila och därefter två timmar med lite duktigare ryttare. Lektioner hålls alla dagar i veckan.

Hästarna och ponnyerna får vara ute hela dagen fram tills det är dags för "mellanmål" och sedan börjar lektionerna. Det blir ridhus hela vintern. Vår och höst blir det ridning på uteridbanan eller uteritt.

Det är mycket sällsynt med hältor på ridskolehästarna, vilket torde tyda på att hästarna inte överbelastas. Man är förstås väldigt noga med att hästarna ska ridas i rätt form minst ett pass om dagen, och det gör nog sitt till.
 
Sv: Ridskolehästar

Där jag red så gick varje häst 1-4 lektioner per dag (ledig lördagar). En vilovecka per termin/häst. Hagvistelse: 8-15 varje dag förutom på lördagar då de var i hagen hela dagen. Alla hästar fick ha nybörjare och avancerade ryttare. De hästar som var nya eller under utbildning fick endast ha rutinerade ryttare. Under vintern är lektionerna i ridhus. Höst och vår lektionerna utomhus, antingen på ridbana eller i skogen. Sommarvila (väldigt lugna ridturer vissa dagar eller helt vila) för alla hästar ca 8 veckor.
 
Sv: Ridskolehästar

Hur mycket går en bra ridskolehäst/ponny i sina bästa dagar?

Hur långa är ridpassen?
Hur många ridpass om dagen?
Timmar/dag?
Timmar/vecka?
Ridhus? Utepaddock? Skogen?
Nybörjare på ryggen?
Rutinerade på ryggen?

"Min" ridskolehäst är en av dom som går mest hos oss. Han går 2-3 lektioner om dagen, ej i rad. Då kan det vara tex en-två nybörjar-/knattegrupp på 30-45 min där det är mest skritt, lite trav och kanske någon långsida galopp. Sen kanske en "normalduktig" grupp som rider lite skänkelvikning och travar och galopperar lite mer. Tre gånger i veckan går han lite hårdare grupper där han rids igenom lite mer (en duktig "vanlig" grupp, en dressyrspecial, en hoppspecial). Totalt brukar det bli mellan 2-2.5 timmar per dag.
Oftast går han 6 dagar i veckan om det inte är tävling på söndagen. Oftast är det bara enklare klasser med ryttare som inte är så duktiga.
Tyvärr går han bara inne nu på vintern, det är för mörkt att rida ut på vardagarna och på söndagar prioriteras vilan. Dock går han ju i hagen flera timmar om dagen.

Generellt går dom max 2 timmar om dagen och dom flesta lektionerna är rätt lätta. Beroende på hur utbildade hästarna är rids dom olika ofta av ridlärare. Dom flesta vilar söndagar men min ponny råkar ha "oturen" att vara väldigt omtyckt och duktig på det mesta vilket gör att han alltid får gå med kurser och tävlingar osv.
 
Senast ändrad:
Sv: Ridskolehästar

Den ridskolan jag håller till på nu har hästarna ute ca7 timmar om dagen. Dom går 1-2 timmar lektion och då oftast i ridhus. Dom hoppar en gång i veckan. Dom har 2-3 dagar ledigt beroende på om dom är med på nybörjarlektioner med ledare eller inte. Oftast är det väl avvägt med rutinerad orutinerad ryttare, men även de lugnare hästarna får ibland gå med rutinerad (lite mer krävande) ryttare för att inte bli uttråkade. Kan tillägga att alla stora hästar står i box .
Jag har många gånger undrat hur verksamheten går runt ekonomiskt.
En annan ridskola jag känner till har hästarna sadlade i spiltor nästan hela dagarna och dom hästarna går åtminstånde 3 timmar om dagen. Jag har även varit med om ridskolor som låtit enstaka hästar gå 5 pass om dagen (dock 40 minutare, men ändå mycket )
 
Sv: Ridskolehästar

*Lite OT* men ja brukar vara och träna lite i ridhuset på ridskolan du pratar om och känner till "din" ponny:) Jättesöt är den! Är lite nyfiken på hur det funkar detdär. Är det så att du alltid rider just den hästen på lektionerna också? på tävling? Eller rider du flera olika men sköter och tävlar just den ponnyn?

:) Maria
 
Sv: Ridskolehästar

Visst är han? :D
Jag rider alltid honom i "min" dressyrspecial, så länge han inte ska vila av någon anledning. Tävlar honom även i dressyr, nu på vintern är det ponnycupen och lokalt under vår och höst.
I hoppspecialen rider jag honom under våren och hösten, men nu under vintern rider jag storhäst då jag är för gammal för att rida ponnycupen (16 årsgräns i hoppningen) och istället rider Stockholmscupen. Under vår och höst tävlar jag honom i hoppning lokalt :)
Rider jag igen en lektion eller liknande rider jag oftast någon annan häst.
 
Sv: Ridskolehästar

Efter att ha läst svaren här så går hästarna generellt mer än jag trodde!

Jag har ju funderat på lite verksamhet men trodde mitt upplägg blev för hårt...?

Hästarna skulle gå 5 dagar i veckan,
tre av dagarna 2h/dag och två av dagarna 3-5h/dag.
Enbart ute i skogen, tre av dagarna mer tempo än de andra två.

Målet är att skaffa en ridbana också och i så fall skulle de dagarna med 2h/dag vara på den varannan vecka..
 
Sv: Ridskolehästar

Där jag senast jobbade gick de i snitt 13 lektioner per vecka, dvs 2-3 lektioner per dag med en vilodag. Var många halta fick de andra så klart gå fler, men max 3 per dag.

6-8h utevistelse varje dag.
 
Sv: Ridskolehästar

Hur långa är ridpassen? 1 timme i grupp, 45 om de går privat ( helger)
Hur många ridpass om dagen? 2- 4
Timmar/dag? Runt 4 timmar ( vardag) och 3 timmar och 45 minuter ( helg)
Timmar/vecka? Ingen aning
Ridhus? Utepaddock? Skogen? Ridhus, vi har en park som "uteridningsmöjlighet" om det nu får räknas som det, uteridbana från maj och frammåt för de erfarna ryttarna.
Nybörjare på ryggen? Av 20 ponnys går 12 med nybörjare, av 14 stora hästar går 7 med nybörjare
Rutinerade på ryggen? Så gott som alla ja
 
Sv: Ridskolehästar

Min dotters ridskola har såhär:

Hur långa är ridpassen? Mellan 45min - 1 timme

Hur många ridpass om dagen? Hästarna går 2 pass om dagen

Ridhus? Utepaddock? Skogen?
Varierar

Nybörjare på ryggen?Rena nybörjargrupper är 2 ggr i veckan
Rutinerade på ryggen? 1 ggn om dagen

På denna ridskolan går bara hästarna måndag-torsdag. Från fredag-söndag kan de mer rutinerade ryttarna hyra valfri häst och med den rida i skog,lektion eller på egen hand i ridhus lr paddock. De hästar som ej hyrs ut över helgen rider ridlärare "till".
Hästarna går i hage varje dag från morgon till kl.15-16 ungefär.
Mkt bra ridskola kan jag tillägga:bow:
 

Liknande trådar

Gnägg Här kanske finns någon eller några med erfarenhet av att ha en "sommarhäst" från en ridskola? Skulle ni vilja dela med er av hur det...
Svar
13
· Visningar
1 697
Senast: Shixle
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 333
Övr. Barn På återbesöket hos ögonläkaren bestämdes att mitt barn ska ha ögonlapp för ena ögat. Fyra timmar per dag, varje dag, i minst tre månader...
Svar
11
· Visningar
903
Senast: enough
·
Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
5 957
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp