Bukefalos 28 år!

Ridträning av travare

Bri

Trådstartare
Vad tycker ni om ridträning av aktiva travare? Jag menar då ingen hopp- eller dressyrutbilning utan mest ridning i skog och mark, för omväxlings skull.
Positivt/negativt för resultaten på banan?
 
jag tycker det är ett bra kompliment till träning. har själv bara positiva erfarenheter av ridträning. rider min för fulla muggar + lite dressyr, lr markträning snarare...
 
Om ridträningen är densamma som träningen framför sulky fast med ryttare på ryggen så kan man lika gärna köra hästen...

Däremot anser jag att man kan göra MYCKEt nytta genom att RIDA hästen ordentligt, alltså MER än bara i skog och mark. Gärna dressyrträning och även gymnastikhoppning. Detat ger en mer gymnastiserad, mjuk och välmående häst, både fysiskt och psykiskt, vilket mycket väl också kan leda till bättre prestationer.

Jag har faktiskt inte enbart erfarenhet av ponnytrav, även om det ÄR den stora merparten och det största intresset. Faktum är att jag hade en tävlingstravare ståendes hos mig för DRESSYRRIDNING en sommar, för att han mådde så ruskigt dåligt i sin stora kropp (170 cm och 4 år) och inte fungerade alls hos proffstränaren. Hade inte ägaren (även uppfödare, som är bekant med min mor) kommit på att han kunde lämna hästen till mig ett tag så hade hästen slaktats.
Efter 1½ månads enbart ridträning var vi in på banan första gången och det var en helt annan häst än innan han kom till mig (kusken som körde var densamma som kört de senaste starterna). Och det blev bara bättre. :)
Ägaren dammade av sin gamla amatörlicens, tog hem hästen till ett privatstall och gav honom en till chans i livet. Han vann aldrig (ville inte vara först... :crazy:) men han sprang in en hel del pengar ändå och tävlades i flera år efter detta innan han såldes som ridhäst. :)
 
MEN hästarna brukar tycka det är KUL att bli ridna även om det är på samma sätt som hästen körs annars!! Det är bra omväxling, och dom får ändå jobba på ett litet annat sätt med ryttare istället för framför vagn.
Däremot håller jag med dig om att det är jättebra med dressyrträning och att rida dom riktigt. Men ibland finns inte möjligheten och då tycker jag det är bättre att ridas än att inte ridas alls.

Det är ju olika från individ till individ också...
 
Det första kriteriet för att rida är att skaffa en passande sadel. Dvs ta ut en sadelutprovare el sadelmakare. Annars rider man barbacka. Rider man med en sadel som inte passar stjälper det MYCKET mer än det hjälper. Tro mig jag har provat.

I övrigt håller jag med Ameo.
 
Har av en slump halkat in på "travbanan" och ridtränar just nu travare som av en eller annan anlednin behöver sjukgymnastik och/eller styrketräning.

Själv rider jag med fokus på den akademiska ridkonsten, det blir alltså inget flängande i skog och mark utan genomtänkt gymnastisering och styrketräning utifrån varje individs förutsättningar.

Den största skillnaden ser jag på en storvuxen (över 1,70) varmblodsherre som haft mycket problem med sin stora kropp. Efter att ha lagt om foderstaten (för att främja muskelbyggandet) kan han numera gå rakt i vagnen, något som var omöjligt tidigare. Han var helt enkelt för svag i sin vänstersida. Han har blivit opererad för lös benbit i vänster bak och är därför lite reserverad och använder inte gärna vänster bakben. Det betyder att han överbelastar höger sida och övertränar den samtidigt som han blir svagare och svagar i vänster. Naturligtvis sliter det på resten av kroppen att gå snett...

Stor förändringar på kort tid, hästens självförtroende har också stärkts och från att ha varit en trögpålle är han nu mer tigerlik :D.

Det är jätteroligt att få förmånen att arbeta med så fina tävlingsindivider tillsammans med seriöst satsande ägare som lägger ner tid och energi på att hålla hästen sund.
 
Det första kriteriet för att rida är att skaffa en passande sadel

FINNS det travhästar som går med annat än "Börjes paketprissadel" på ryggen?
Är inte sadeln där bara för att ha något att hänga stigbyglarna i, så man itne ramlar av?
OBS! *ironi*
(jag har nog i princip aldrig sett en travare ridas med en riktig sadel på ryggen - jo en, en av mina hoppryttarkollegor har även travhästar som hon ridtränar i sin dyra fina och välanpassade hoppsadel!)
 
men det är nog mycket så att man inte har sadlar som "passar"...har man 20-30 häst istallet så är det ganska så svårt att ha en varsin sadel åt varje häst...speciellt när dom inte har det som huvuduppgift....men börjes :crazy:....njaa
 
Det kan inte vara så att det ær bra før hæstens psykiska vælbefinnande att gå ut i skog och mark? Eller ær det bra flængande? Ær man ogenomtænkt øch flængrider bara før att man låter hæsten se något annat ær rundbanan och en ridbana? Underligt sætt att uttrycka sig på. :confused: :confused:
 
Tyvärr är det nog inte så många. Men det beror nog till viss del på att de flesta inte provar ut en sele som passar heller. Man använder samma till alla.

Jag har i dagsläget en wintec till varmblodet, tyvärr passar den inte helt. Hon har lite konstig rygg: bred ryggrad, i övrigt smal över ryggen, kort rygg och lite svank. Därför varvar jag med bomlöst och barbacka på henne för att undvika skador i möjligaste mån. Har siktet inställt på en w-sadel men har inte hittat en som passar ännu.

Martha: på en ridskola med 20-30 hästar så har alla varsin sadel, så en travtränare borde kunna ha passande sadlar till åtminstone några häst och rida resten barbacka el inte alls.
 
Då blir det nog "inte alls". Det ær mycket annat som varje hæsta ska ha.
 
Barbacka på en travare som tar stöd på bettet och blir inspirerad? Ja, gör det som den kan med vagn bakom alltså. Och kanske med knivskärarmanke därtill? Jag skulle ju inte våga chansa på det... Man vet ju inte vad de har för bakgrund heller om man inte haft dem sen de var små.

/// Ghost
 
Vi galopptränar våra hästar i perioder, kan t.ex vara att de ska sätta mer bakmusklatur eller helt enkelt få göra något de inte är vana vid som omväxling... Annars rider vi även ut i skog och mark ett par dagar i veckan i skritt/trav... Har bara possitiva erfarenheter av ridträning, men vi brukar inte använda den så ofta dock.... Och det lilla vi använder har vi inte råd att köpa sadlar till varje häst (snabbt överräknat, en billig, utpassad sadel á 3-4.000 kr x 20 häst blir 60-80.000 kr, med tanke på att flera hästar kommer och går, så nä, det blir ekonomiskt ohållbart...) Är det så att de skulle få ont i ryggen av den lilla träning vi ger dem i sadel, så blir de enbart körda (har visserligen inte hänt hittills)... Har man som amatör, en, två eller max tre häst så kanske det går med ekonomin, men inte i ett halvstort - större stall... Om man inte har villiga hästägare som gärna betalar mycket för en sadel, när hästen är en travhäst...
 
Men har man så många hästar som ni så kan man åtminstone ha ett par stycken sadlar i varierande storlekar, då är dcet ju större chans att hitta nån som passar än om man bara har en. El köpa in en bomlös som passar alla. El en bladsadel som inte behöver stoppas om och därmed inte kan bli knölig.

Vårat varmblod märks det direkt på om hon gått ett pass med en sadel som inte passar.
 
Javisst, det är bara att prioritera. Barbacka el passande sadel. Har man en sadel som inte passar är det bättre att hålla sig till körning, en häst med pajad rygg springer inte in många kronor. Dessutom går det ju faktiskt att variera körningen oxå.
 
Vi har fyra sadlar, de flesta sitter hyfsat på ryggen på de flesta hästar, givetvis tar man ändå den sadel som passar bäst, men att köpa in olika sadlar till hela gänget när det gäller något pass då och då eller för någon period, är relativt onödigt om det ändå fungerar bra, vilket det gjort för de hästar som går ridträning hos oss.... :smirk: Vi har faktiskt ingen som har dålig rygg p.g.a ridträningen, och som sagt, de som ändå skulle ha det (vi har en med dålig rygg i sig själv t.ex) ridtränas inte överhuvudtaget.

Skulle vara intressant att veta hur de här stortränarna med minst 40 häst som i princip uteslutande ridtränar sina hästar har det med sadlar... Någon som vet?!
 
För det första: det är upp till DITT samvete om du flänger eller rider när du befinner dig "i skog och mark". JAG har aldrig påstått att man per definition flänger för att man rider ut. Däremot är det svårare att ta hjälp av t ex ett staket när man rider ut (ett staket kan vara ett bra sätt att fånga upp en häst som inte balanserar sig).

Visst kan man rida ut, min egen häst rider jag sällan på ridbanan med. Men å andra sidan har vi ännu inte kommit till en punkt i ridningen där vi får ut något mer av ridpassen än social samvaro (och innan du säger något; nej, det är inget fel på social samvaro men det utvecklar inte hästen muskelmässigt. Det är dock en bra början på grundridning).

MEN faktum kvarstår. De travare jag ridtränar får se naturen under sina pass ute för vagn. När de kommer till mig vill ägarna ha ut något annat än promenader. Och jag tror att det passar in på många travare, de får se naturen när de körs ute.
 
Tänkte väl snarare på att alla inte är inridna från början och att det som sagt i tidigare inlägg, faktiskt är en viss rotation på hästar i travstall.

Jag syftar inte på mina hästar, utan rent generellt. Och handen på hjärtat, visst finns det folk som åker häst inom alla hästgrenar...

/// Ghost
 
Jag tycker att om man bara ska flänga runt i slängtrav på långa tyglar (eller ännu värre, krampaktigt hängande i tyglarna...) så är det betydligt bättre att bara köra hästen! Sett alldeles för många exempel på just den "ridningen", vill inte veta hur hästarnas ryggar mår sen... :cry:
Tycker att om man nu ska rida en travare i andra gångarter än skritt så ska man ha som mål att få hästen att göra det så bra som möjligt! Traven bär de oftast sig inte särskilt bra i, själv utnyttjar jag nästan alltid galoppen. "Min" pålle (som jag ridtränat i strax över ett år) har gått från ful och lat pålle som knappt kunde gå snabbjobb (han var för lat...) till stallets snyggaste starthäst som gått 1.10 500 m i träning... :bump: :D Fast så sitter jag ju inte heller och flänger runt i slängtrav på långa tyglar... :smirk:
Men som sagt, skritt och lite trav i skogen tror jag de mår utmärkt av även om man inte fokuserar på formen osv.
Sadlen är oxå väldigt viktig! I vårat stall (med just nu 3 inridna hästar, mest en som rids) så har vi två sadlar. En med ganska låg manke med utklippt padd under (som ger större frihet över manken) som ligger utmärkt på nästan alla hästar och en syntetsadel med jättestor mankfrihet, passar på de där den andra inte passar... De sadlarna kompletterar varann jättebra, men är det nån pålle som de inte passar på så rids ju inte den...
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 283
Senast: iNHALE
·
Ridning Ska ev få hem ett 8 årigt sto som är insutten men i skritt och lite trav. Inte så mycket mer än så. Mycket arbetad från marken, snäll...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
11 291
Senast: Blyger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 652
Senast: Fiorano
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
3 825
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Presentation och frågor 💖🦄
  • Föl 2020
  • Insektsspray

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp