Bukefalos 28 år!

Ridtravarägare hjälp !!!

cetzyboy

Trådstartare
Min lilla stumpa 4 år skall för stunden bli dressyrhäst emellan travjobben.
Hon har gått suveränt på träningarna men igår i galoppen så började hon bocka och tillsist gick det inte alls :(
Jag blev jättefundersam men kom till slut fram till att det måste vara något med sadeln.
Jag tog av den och red barbacka..snacka om chansning efter dessa bakuter :angel:
och hon gick som en gud :love:
Helt plötsligt på tygeln (hon har gått korta sträckor bara förut) mjukt och smidigt galoppfattningarna vart perfekta !!!!
Så vad skall jag göra vilken sadel rider ni era aktiva travare med.
De blir ju lite olika musklade mot vanliga ridhästar.
HJälp Akut !!!
/Cetzy
 
Jag har alltid gillat syntetsadlar.. och har en gammal, riktigt utsliten sådan till min fd travare. Den funkar utomordentligt och han gillar den. Men huvudsaken är det ju att sadeln passar sen vad det är för märke ellr modell är ju inte så noga.. du kanske bara behöver stoppa om din nuvarande sadel.. vem vet.. lycka till :smirk:
 
Jag tror oxå att man inte kan säga att just en speciell sadel skulle passa just travare, dom är ju olika byggda precis som andra hästar.
Be nån som kan sadlar hjälpa dig o kolla om den passar bra på just din häst. Sadeln är ju viktig för att allt ska fungera.
Hästen är ju så väldigt ung oxå så kanske ville hon bara busa, man får ju inte kräva för mycket av dem i början..
Lycka till!!
 
Som tidigare sagts, hitta en sadel som passar din häst. Jag rider i en syntet dressyrsadel (Griffin) och är otroligt nöjd med den på min häst. Aldrig haft så mycket som träningsvärk i ryggen.
 
Se till att få ut en sadeltillpassare till din häst så att du får en sadel som passar just henne.
Själv har jag en Stubben Siegfried till mitt varmblod. Det tog många sadelprovningar innan vi hittade denna, och då stoppades den om för att passa just honom.
Det är så mycket som ska stämma både för dig och hästen så att träffa en sadelutprovare/sadelmakare är det bästa du kan göra.
 
Jag upplever ofta att de trivs riktigt bra med syntetsadlarna, fast det viktigaste är ju att sadeln är ordentligt utprovad så att den passar.
 
HEJ!
Jag hade en Griffin syntet på min fd travhäst, men alla är ju olika.
Jag rekomenderar dig att ta hjälp av en kunnig person som kan hjälpa dig att prova ut.Det är oerhört viktigt att sadeln ligger bra Då det annars kan bli väldiga problem framöver.
Tänk även på (en liten parantes) att när man rider in en travhäst och lär den nya saker, ta det piano, dels mentalt och och även fyskiskt. Hästen får träningsvärk då den plötsligt använder muskler den inte är van vid att aktivera.
Även hjärnan kan bli "överbelastad" av alla nya intryck.
Bara ett tips.

Lycka till!
 
HIhi jag har ridit in många travare innan och den biten har jag koll på ! ;)
Just bara att de andra har sadlarna aldrig varit problem med.
Jag har 6 olika hemma men vill veta vad ni valt eftersom min stumpa går aktivt på travet med .
/Cetzy
 
Glömde säga att en syntet har aldrig fallit mig kin förut skall kolla på det !
TACK !!!
/Cetzy
 
Jag har 6 olika hemma men vill veta vad ni valt eftersom min stumpa går aktivt på travet med .

Jag hade valt en som passar, och passar ingen av de 6 du har så hade jag fortsatt ridit barbacka eller köpt en ny.
Spelar ju ingen roll om hästen är aktiv på banan eller om den är "bara" ridhäst... :confused:

Alla hästar är ju olika, och sadeln ska ju passa oavsett om det är en dressyr- eller travhäst. :)
 
Travhästar är som ju vilka andra hästar olika byggda. En sadel som passar en travare passar inte en annan osv.. Om du ska rida mycket dressyr tycker jag det är viktigt att en sadelmakare etc kommer och provar ut en sadel som passar henne. Det är ju uppenbart att hon inte trivdes med den hon har nu då hon protesterade som hon gjorde. Lycka till!
 
Jo det gör skillnad de bygger muskler på olika sätt beroende på hur de tränas.
Självklart skall jag ha en sadel som passar och jag behöver hjälp med att finna en lämplig modell.
Man blir lätt hemmablind när man en gång funnit modeller som passar.
/Cetzy
 
Då jag har två varmblodstravare som ser ganska olika ut i kroppen så har jag bestämt mig för att köpa en bomlös sadel (Torsion). Passar på de flesta hästar.
 
jag har en maxam syntet.. inte så mkt att hurra över(för min egen del), men passarhästen och det är ju det viktigaste. sadelprovaren kom i förra veckan och provade ut en stübben och den satt som klippt och skuren för honom.. men för dyr för mig tyvärr. nåå.. hoppas du hittar en passande sadel till din häst :)
 
Jag säger som jag brukar: Köp inte sadel efter ras eller efter vad hästan används till. Köp sadel efter individen, dvs ta ut en bra sadelutprovare!

Lycka till!

Immer
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är en tjej på 15 år som har älskat höstar hela sitt liv. Jag har en äldre syster som nu har flyttat hemifrån så jag får ta hand...
Svar
14
· Visningar
2 069
Senast: Buck
·
M
Träning Jag behöver verkligen hjälp och vet inte hur jag ska bära mig åt. Alla råd mottages tacksamt... :( Ca 1 månad sedan köpte jag en ny...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 091
Senast: Appetax
·
Träning VARNING. JÄTTELÅÅÅÅNGT mail. Sitter här och är förtvivlad med gråten i halsen, vuxna människan. Igår hämtade jag hem min drömhäst...
2
Svar
31
· Visningar
5 149
Senast: Bonnielove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp