Rikare trädgård

Wille

Trådstartare
Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag hade ingen aning om att det pågick en rörelse i Sverige för ökad biologisk mångfald. Tidigare kände jag mig lite ensam med att lämna rishögar och slarva med gräsklippningen. Tänkte att det nog bara var jag och kanske ytterligare några nördar. Skönt att jag hade fel!

Biologisk mångfald är ett av målen med min trädgård. Jag samlar ris på hög, lämnar blommor i gräsmattan och klipper f.ö. ganska sällan, jag väljer växter som pollinerare tycker om - både perenner, buskar och träd. Löv som ligger i stora sjok läggs där det gör nytta. Planen är att så småningom kunna tillverka egen jord av löven. Men just nu räcker det inte till. Jag har planer på att bygga ett insektshotell, men har inte kommit längre än till att jag samlat på mig lite material till detta. Jag vill också gärna ha en damm och tänker mig att den skulle passa jättebra nedanför min skogsträdgård ute på det lågt liggande gärdet.

Ved som jag inte lyckats göra eldningsved av kommer att läggas på något lämpligt ställe. Jag har redan en rutten stubbe i skogsträdgården.

Vad har ni andra gjort för biologisk mångfald och vad vill ni göra som ni ännu inte gjort? Kände ni till Rikare trädgård?
 
Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag hade ingen aning om att det pågick en rörelse i Sverige för ökad biologisk mångfald. Tidigare kände jag mig lite ensam med att lämna rishögar och slarva med gräsklippningen. Tänkte att det nog bara var jag och kanske ytterligare några nördar. Skönt att jag hade fel!

Biologisk mångfald är ett av målen med min trädgård. Jag samlar ris på hög, lämnar blommor i gräsmattan och klipper f.ö. ganska sällan, jag väljer växter som pollinerare tycker om - både perenner, buskar och träd. Löv som ligger i stora sjok läggs där det gör nytta. Planen är att så småningom kunna tillverka egen jord av löven. Men just nu räcker det inte till. Jag har planer på att bygga ett insektshotell, men har inte kommit längre än till att jag samlat på mig lite material till detta. Jag vill också gärna ha en damm och tänker mig att den skulle passa jättebra nedanför min skogsträdgård ute på det lågt liggande gärdet.

Ved som jag inte lyckats göra eldningsved av kommer att läggas på något lämpligt ställe. Jag har redan en rutten stubbe i skogsträdgården.

Vad har ni andra gjort för biologisk mångfald och vad vill ni göra som ni ännu inte gjort? Kände ni till Rikare trädgård?
Låter gräsmattan va hyfsat hög, låter vissa hörn va halvt vildvuxna och sparar även "ogräs" som jag vet är viktigt typ nässlor. När tex klövern blommar i gräsmattan så låter jag oftast bli att klippa pga det, planterar medvetet in mer och mer inhemska blommor även om jag inte har rabatterna fulla av sånt men när dom ploppar upp nånstans så får dom va kvar. Har flera stubbar i trädgården, lämnar alltid lite frukt kvar till fåglar osv.

Jag gör nog inte så mycket aktivt utan låter trädgården visa lite vad som funkar och det har blivit rätt bra. Har numera MYCKET mer insekter och mer olika fåglar i trädgården. Jag har alltid velat ha en halvvild trädgård så det är inget som jag varit tvungen att göra
 
Jag kan inte göra så mycket med min lilla grusplätt 😅 , men jag försöker vara noga med att inte ogräsrensa för mycket och låter bli att "städa upp" trädgården inför vintern eller för tidigt på våren.
 
Kommunen gör dock Massor för den biologiska mångfalden sedan några år tillbaka. Allt från vilda blomsterängar runt golfbanan, stora oklippta områden i parkerna och planterade fruktträd på nästan alla gröna ytor där de ryms - vi har också ett mycket starkt biodlarsamhälle. Det finns en kommunal trädgård som sköts av volontärer och utbildar både barn och vuxna... och säkert en massa projekt jag inte har någona aning om. :)
 
Kommunen gör dock Massor för den biologiska mångfalden sedan några år tillbaka. Allt från vilda blomsterängar runt golfbanan, stora oklippta områden i parkerna och planterade fruktträd på nästan alla gröna ytor där de ryms - vi har också ett mycket starkt biodlarsamhälle. Det finns en kommunal trädgård som sköts av volontärer och utbildar både barn och vuxna... och säkert en massa projekt jag inte har någona aning om. :)
Jag vet att det i Örebro pågår det en del projekt. https://www.orebro.se/fordjupning/f.../klimat---miljoarbete/fjarilens-landskap.html
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag hade ingen aning om att det pågick en rörelse i Sverige för ökad biologisk mångfald. Tidigare kände jag mig lite ensam med att lämna rishögar och slarva med gräsklippningen. Tänkte att det nog bara var jag och kanske ytterligare några nördar. Skönt att jag hade fel!

Biologisk mångfald är ett av målen med min trädgård. Jag samlar ris på hög, lämnar blommor i gräsmattan och klipper f.ö. ganska sällan, jag väljer växter som pollinerare tycker om - både perenner, buskar och träd. Löv som ligger i stora sjok läggs där det gör nytta. Planen är att så småningom kunna tillverka egen jord av löven. Men just nu räcker det inte till. Jag har planer på att bygga ett insektshotell, men har inte kommit längre än till att jag samlat på mig lite material till detta. Jag vill också gärna ha en damm och tänker mig att den skulle passa jättebra nedanför min skogsträdgård ute på det lågt liggande gärdet.

Ved som jag inte lyckats göra eldningsved av kommer att läggas på något lämpligt ställe. Jag har redan en rutten stubbe i skogsträdgården.

Vad har ni andra gjort för biologisk mångfald och vad vill ni göra som ni ännu inte gjort? Kände ni till Rikare trädgård?
Hörde om det på radion. Tänkte att jag redan är ogillad här av all biologisk mångfald som pågår på mina 11 hektar. Inte allt förstås, för vissa delar är betade hagar men när det gäller annan mark och skogsbitarna så skulle många vilja att de städades upp och inte härbärgerade en massa otäcka arter.

Mark som består av träsk (gammal sänkt sjö som inte är nöjd med att ha blivit sänkt), hagar, skogspartier, bergssidor, äng, lite gräsmatta (sådär nån halv procent), lite hobbyodling.
 
Senast ändrad:
Ja, det kände jag till sen innan. Tycker absolut att det varit en väldigt tongivande diskurs om ökad biologisk mångfald i många trädgårdsforum de senare åren! :)

Jag blandar grönsaker med blomster i odlingen av olika orsaker, men bland annat för att stötta biologisk mångfald. Undviker allt som oftast sådant som främst är framdrivet för att vara "fint", men med väldigt lite biologisk nytta. Lämnar öar i den gräsmatta som återstår, men framför allt; försöker utrota så mycket gräsmatta som möjligt. Det är slöseri av plats och arbetsinsats, och en biologisk öken.

Ungefär halva trädgården är omgivet av risgärde som staket (andra halvan består av buskar). Där fyller vi på med ris varje år. Lövkrattning är tråkigt, så det får ligga kvar, förutom över grusplanen.

I vår skog tar vi enstaka träd, lämnar en del rishögar och i princip alla gamla trädstammar som rasat av sig själva (så länge dessa inte ligger över traktorvägen).

Vi har en del gammal betesmark och bäst är om den blev betad igen, men det är ett större projekt som vi får ta framöver.
 
Jag jobbar ju med sådant och jag tänker lite som så att om jättebalsamin, lupin vallört etc, invasivt, ska tas bort för att de breder ut sig men också för att nektarn är mkt mer smaklig än ängsblommor, så ska man nog vara försiktig med vad man planterar för blommor i trädgården. Anledningen är att många planterar sådant som insekter gillar och då väljer insekterna dessa istället för att åka till ängen och leta nektar där, då utarmas den biologiska mångfalden, det blir helt enkelt inte tillräckligt bra befruktat. Och då mindre frön till fröbanken.

Lägg till lite-som regel-tanter , ofta med barnbarn, som plockar av de plockvänliga blommorna, blir ännu mindre frön. Jobbar med ett sådant område nu som blivit svagblommande tom vissa arter utrotade pga invasiva arter och bortplockande blombuketter.
 
....plockar av de plockvänliga blommorna, blir ännu mindre frön. Jobbar med ett sådant område nu som blivit svagblommande tom vissa arter utrotade pga invasiva arter och bortplockande blombuketter.
Det här har jag funderat så många gånger på.
Vid midsommar ska midsommarstången kläs och folk plockar hinkvis med fina blommor, samtidigt som lupinen lämnas kvar i backen.
Det skulle ju vara bättre om vi lämnade de klassiska midsommarblommorna kvar i backen och klädde stången med lupiner!
 
Jag hoppas kunna göra något bra med min balkong i år. Ska försöka läsa på kring vad som jag kan odla... Söderläge men skugga typ mestadels av dagen då jag har höga träd som döljer solen. Så sjukt varmt, men skuggigt. Kanske det finns något jag kan bidra med :)
 
Jag jobbar ju med sådant och jag tänker lite som så att om jättebalsamin, lupin vallört etc, invasivt, ska tas bort för att de breder ut sig men också för att nektarn är mkt mer smaklig än ängsblommor, så ska man nog vara försiktig med vad man planterar för blommor i trädgården. Anledningen är att många planterar sådant som insekter gillar och då väljer insekterna dessa istället för att åka till ängen och leta nektar där, då utarmas den biologiska mångfalden, det blir helt enkelt inte tillräckligt bra befruktat. Och då mindre frön till fröbanken.

Lägg till lite-som regel-tanter , ofta med barnbarn, som plockar av de plockvänliga blommorna, blir ännu mindre frön. Jobbar med ett sådant område nu som blivit svagblommande tom vissa arter utrotade pga invasiva arter och bortplockande blombuketter.
Den här aspekten har jag inte funderat på tidigare. Men hur vet man om det finns tillräckligt med vilda blommor att hämta nektar från? Och går inte olika insekter på olika blommor? Honungsbin lär ju också konkurrera med vilda bin och då är det väl bra om det finns så mycket mat som möjligt? Eller ska man pressa systemet så att bina går på de mindre attraktiva blommorna för att det saknas mat? Och om det saknas mat, hur löser man det? Blir det inte dåligt för alla då? Eller ska man bara odla ängsblommor? För mig blir det lite tråkigt för jag vill även ha mycket färg i mina rabatter. Utan rabatter vill jag inte vara.

Och hur är det med den uppländska vallörten Bocking 14 och Bocking 4? De sprider sig inte med frö men producerar rikligt med nektar. I skogsträdgården fungerar de också som acceleratorväxter. Där vill jag absolut ha dem.
 
Det här har jag funderat så många gånger på.
Vid midsommar ska midsommarstången kläs och folk plockar hinkvis med fina blommor, samtidigt som lupinen lämnas kvar i backen.
Det skulle ju vara bättre om vi lämnade de klassiska midsommarblommorna kvar i backen och klädde stången med lupiner!
Lupin ÄR för mig en midsommarblomma och något som vi traditionellt klär midsommarstången med :) . Men på senare år har den tyvärr blommat över innan midsommar.
 
Begreppet kände jag inte till. För mig blir det bara ytterligare ett påhitttat namn för sånt som pågått länge.

Tycker de flesta trädgårdsägare gör sånt. Låter bli att städa för noga. Lämnar skrufs i nåt hörn för insekteerna. Själv har jag två döda äppelträd som fått bli mulmholkar. Sparar vilda blommor. Många som inte bor i strikta villakvarter lämnar delar av gräsmattan oklippt. Osv osv.

Ett par bönder i närheten sysslar med regenerativt jordbruk. Ett par dammar och våtmarker är anlagda
 
Den här aspekten har jag inte funderat på tidigare. Men hur vet man om det finns tillräckligt med vilda blommor att hämta nektar från? Och går inte olika insekter på olika blommor? Honungsbin lär ju också konkurrera med vilda bin och då är det väl bra om det finns så mycket mat som möjligt?
Ju mer införda icke naturligt förekommande blommor som-nu generaliserar jag- insekterna väljer pga mkt o smaklig nektar, desto färre ängsblommor befruktas då de- nu generaliserar jag igen- innehåller mindre mängd o det blir mkt arbete för lite mat. Ängsblommor i fält minskar, det är alltså inte bara pga av minskade betesdjur utan på folk i allmänhet.Tittar man på jättebalsamin ex så droppar det av nektar- det gör det inte ur mandelblom ex.
 
Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag hade ingen aning om att det pågick en rörelse i Sverige för ökad biologisk mångfald. Tidigare kände jag mig lite ensam med att lämna rishögar och slarva med gräsklippningen. Tänkte att det nog bara var jag och kanske ytterligare några nördar. Skönt att jag hade fel!

Biologisk mångfald är ett av målen med min trädgård. Jag samlar ris på hög, lämnar blommor i gräsmattan och klipper f.ö. ganska sällan, jag väljer växter som pollinerare tycker om - både perenner, buskar och träd. Löv som ligger i stora sjok läggs där det gör nytta. Planen är att så småningom kunna tillverka egen jord av löven. Men just nu räcker det inte till. Jag har planer på att bygga ett insektshotell, men har inte kommit längre än till att jag samlat på mig lite material till detta. Jag vill också gärna ha en damm och tänker mig att den skulle passa jättebra nedanför min skogsträdgård ute på det lågt liggande gärdet.

Ved som jag inte lyckats göra eldningsved av kommer att läggas på något lämpligt ställe. Jag har redan en rutten stubbe i skogsträdgården.

Vad har ni andra gjort för biologisk mångfald och vad vill ni göra som ni ännu inte gjort? Kände ni till Rikare trädgård?
Jag känner till det. Lämnar öar i gräsmattan med klöver. Har massor av nässlor, planterar bara sånt som är bra för pollinerare och städar inte i trädgården i onödan. Har en del rishögar, fågelholkar, fågelmatning och fågelbad. Sparar alla utblommade gullvivor också och rundar dom med gräsklipparen.
Solrosor ska planteras nu i sommar.
 
Och hur är det med den uppländska vallörten Bocking 14 och Bocking 4? De sprider sig inte med frö men producerar rikligt med nektar. I skogsträdgården fungerar de också som acceleratorväxter. Där vill jag absolut ha dem.

Du planterar vad du vill, jag är bara inte förtjust i inköpta annorlunda växter men hög nektarhalt ( eller för den delen med kraftfullt växtsätt ( där har vi tusensköna som kommer bli ett stort problem) för jag anser att på sikt förstör de ängsblommornas pollinering och då frösättning.
Allt som sätts i marken är inte biologisk mångfald, tvärtom,för mig är biologisk mångfald att gå efter ursprung, ta bort invasivt och ta bort ohävdsarter ( som också breder ut sig) fredade dammar eller vattenhål samt spara grov död ved i och då helst stående så långt de står. Helst betesdjur men allt kan inte betas.

Och vad gäller vallörten så antar jag den sprider sig med rötter istället och i övrigt verkar den kanske gödslande? Vilket just jag inte är för. Att den inte är invasiv nu kan ändras, precis som jag hoppas att tusenskönan hamnar.
 
Du planterar vad du vill, jag är bara inte förtjust i inköpta annorlunda växter men hög nektarhalt ( eller för den delen med kraftfullt växtsätt ( där har vi tusensköna som kommer bli ett stort problem) för jag anser att på sikt förstör de ängsblommornas pollinering och då frösättning.
Allt som sätts i marken är inte biologisk mångfald, tvärtom,för mig är biologisk mångfald att gå efter ursprung, ta bort invasivt och ta bort ohävdsarter ( som också breder ut sig) fredade dammar eller vattenhål samt spara grov död ved i och då helst stående så långt de står. Helst betesdjur men allt kan inte betas.

Och vad gäller vallörten så antar jag den sprider sig med rötter istället och i övrigt verkar den kanske gödslande? Vilket just jag inte är för. Att den inte är invasiv nu kan ändras, precis som jag hoppas att tusenskönan hamnar.
Vallörten Bocking 14 och 4 förökas med rötterna, den sprider sig inte med dem, så vitt jag vet. Jo, den gödslar marken genom att ta upp näring från djupare jordlager. Genom att slå av grönmassan några gånger per säsong och lägga ut detta på lämpliga ställen så frigörs näring. Och växterna vi odlar för att äta av dem behöver näring så där fungerar den utmärkt som marktäckning då den avger näring till det vi vill äta. En skogsträdgård behöver näring och därför tillför man mycket organiskt material, framförallt i början. Vallörten ska inte odlas på ängen utan där man vill ha en rotbarriär och en accelererande verkan.

Ursäkta att jag har skogsträdgårdsglasögonen på men vi behöver också mat. Själv sår jag i år fackelblomster, hesperis, jättevädd, fläcklungört och blå bolltistel till skogsträdgården. Menar du att de är sämre växter för biologisk mångfald än de rena ängsväxterna? Ser du skogsträdgården som ett hot mot biologisk mångfald?

Ur min synvinkel behövs mycket av pollengivande växter för att vi ska få många pollinerare för då får vi också vår mat pollinerad.

Eller går ängen före matproduktion?
 
Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag hade ingen aning om att det pågick en rörelse i Sverige för ökad biologisk mångfald. Tidigare kände jag mig lite ensam med att lämna rishögar och slarva med gräsklippningen. Tänkte att det nog bara var jag och kanske ytterligare några nördar. Skönt att jag hade fel!

Biologisk mångfald är ett av målen med min trädgård. Jag samlar ris på hög, lämnar blommor i gräsmattan och klipper f.ö. ganska sällan, jag väljer växter som pollinerare tycker om - både perenner, buskar och träd. Löv som ligger i stora sjok läggs där det gör nytta. Planen är att så småningom kunna tillverka egen jord av löven. Men just nu räcker det inte till. Jag har planer på att bygga ett insektshotell, men har inte kommit längre än till att jag samlat på mig lite material till detta. Jag vill också gärna ha en damm och tänker mig att den skulle passa jättebra nedanför min skogsträdgård ute på det lågt liggande gärdet.

Ved som jag inte lyckats göra eldningsved av kommer att läggas på något lämpligt ställe. Jag har redan en rutten stubbe i skogsträdgården.

Vad har ni andra gjort för biologisk mångfald och vad vill ni göra som ni ännu inte gjort? Kände ni till Rikare trädgård?
Hittills har vi inte hunnit så långt, men planen är att ha en hel del ”vilda” områden, med diverse växter som insekterna gillar. Vi har även två insektshotell, som typ var det första min partner köpte till huset 🥰. Ett har dock blåst ner i vinterstormarna, så det ska upp igen till våren 😊. En liten damm har vi också planerat inför framtiden!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp