Bukefalos 28 år!

Riktigt förbannad

Sv: Riktigt förbannad

Sorry givetvis jämför jag med fullständig A 1 som för min del är 81 % dyrare än bara veterinärförsäkring på 100 000 kr. Det gör en merkostnad för mig på c:a 50 000 kr året :eek:

Rolle
IpL
 
Sv: Riktigt förbannad

Agria suger helt enkelt! Hade folksam till min ena förra häst,ALDRIG några problem att få ut någon ersättning,och ersättningen kom SNABBT!

Sen köpte jag en unghäst som redan var försäkrad i Agria,och vi valde att bara ta över försäkringen,för jag vågade inte chansa. Började med att vi skulle ha försäkringen i mitt namn,men den skulle dras från min mammas konto,då jag jobbade extra bara,och fick lite lön då och då,så då visste jag aldrig om jag skulle ha tillräckligt på kontot den sista när det skulle dras,bättre att jag betalade mamma när jag fick lön,och dom drog från hennes konto.

Hur som helst så pratade vi med en från agria som sa att det var ok,och skrev i det,sen hörde vi inget mer från dom,utan vi antog att det drogs varje månad. Efter ett år (:eek:) så får vi en påminnelse från hela året,PLUS det nya året,för nu skulle vi inte få autogiro eftersom vi inte kunde sköta det, (:confused:) det handlade alltså om flera flera 1000 kronor. Vi ringde upp och efter många om och men så fick vi reda på att vi MÅSTE betala hela förra året,även fast vi inte hade använt något,eller betalat en enda gång. Vi frågade vad som hade hänt om hästen skadat sig under detta år,ja,då hade dom eventuellt inte ersatt oss eftersom vi inte betalat försäkringen! :eek: Så nu skulle vi alltså betala x antal tusen för en försäkring från förra året som vi inte ens skulle fått ersättning från ifall det skulle hända något! Var ju bara att betala och se glad ut. Gick några månader till,då får jag hem ett brev att dom tar bort den fasta självrisken (eller nu vad det var) och samtidigt så höjs min försäkring med nästan en hundring i månaden! :cool: Sämmre villkor,dyrare försäkring!

Då ringde jag upp dom,sa att jag ville avsluta försäkringen där,och bytte även honom till folksam,vart MYCKET bättre villkor,höjde vet.vård,fast självrisk,och endå vart det bra mycket billigare än vad agria kostade från början.

Tyvär har jag hunden i agria,och han är för gammal för att flyttas,tyvär! Var in sist nu för att operera bort 3 knölar han fått,och kolla i fall det var tumörer (som det tack och lov inte var) Hela kalaset gick på ca 7-8 000,fick betala ca 5500:- själv. Det var massa ursäkter att det ersätts inte,inte det heller,bla,bla,bla. Fick veta av veterinären att den knöl fick jag betala helt själv,pga att han hade en reservation där. Vart helt chockad! Jag har aldrig fått höra av nån från agria att han har några reservationer,men sen ringde jag dit och hörde,och då hade han res på höger bringa. Knölen dom inte ersatte satt visserligen på höger sida,men ca 3 cm från armhålan,bakåt. Men det var tydligen bringan för dom.:grin:

Nej,usch,jag är så arg och besviken på agria!
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag har alltid haft Agria till mina hästar och aldrig haft några som helst problem med dem. Jag har fått ut livförsäkring, div småskador, buköppning, och en bortopererad benbit.
Å andra sidann har jag en häst i Sveland eftersom hon var försäkrad där när vi köpte henne och vill av säkerhesskäl inte byta. Vi har inte heller där haft några problem när vi behövt anlita dem.
Så gör man inte mer anspråk än vad man beställt och betalt för så är det sällan problem.

Att ett bolag inte kan gå in på ett konto och ta pengar via ett telefonsamtal är väl tur!!! Tänk om jag ringt och sagt att de kan ta pengar från ditt konto men jag står som förmånstagare på försäkringen - ja tack. Det handlar om att skydda den enskilde från sådant. Man måste fylla i en blankett och skriva under. Att det sedan är din mamma har ingen betydelse - hur vet de det i telefonen?

Hur vi än vrider och vänder på dessa frågor är det fortfarande vår egen skyldighet att ta reda på vad som gäller, läsa det finstilta och bestämma hur vi vill ha det. Ett företag vilket det än vara månde kan inte av sig själv fatta beslut som är kundens.
 
Sv: Riktigt förbannad

Därför att det senaste samtalet vi hade med agria sa h*n vi pratade med att det skulle börja drs från och med det datumet,och vi fick även hem bekräftelse och allt att det var ok! Att det senare visade sig att så inte var fallet,så tycker jag att dom borde ha ringt eller skickat brev att det inte gick igenom endå. Jadu,det borde man väll ha kollat själv,men jag var ung,och mamma antog väll att det skulle drs eftersom vi fått det bekräftat,att senare gå in och kolla på banken för att se om det dragits eller inte hade hon väll ingen tanke på.
 
Sv: Riktigt förbannad

Ja, har man skrivit på blanketten och skickat in så antar man att det fungerar. Ert fall om det nu stämmer med vad du beskrivet, kan ju vara en lärdom om att ta en kopia innan man skickar in anmälan. Låter överarbetat men å andra sidan tar det bara några sekunder och man har gjort vad man kunnat för att skydda sig.
 
Sv: Riktigt förbannad

Fast där får ni nog faktiskt nästan skylla er själva om det går ett år utan att ni ens kollar kontoutdrag.

Att Agria ville ha betalt för det året trots att det inte hänt något, är inte särskilt konstigt. Annars hade ni fått teckna en ny försäkring hos dom, man kan ju inte bara hoppa över ett år för att inget har hänt.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jo,nu i efterhand så vet man ju att det bör kollas både en och två ggr. Konstigt att vi inte fick en enda påminelse eller något om dom inte fick in en enda betalning på ett helt år. Aja,hänt är hänt,och det är som sagt inte bara det som gör att jag i fortsättningen väljer bort dom! Jag gillar dom inte,medans andra gillar dom,jag älskar folksam,medans andra hatar dom,så är det ju med allt,alla gillar olika.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag fick reda på härom dagen att om inte betalning eller papper skickas in till försäkringsbolaget i tid så går till hel eller halvår beror säkert på bolagen så dom har ingen skylldighet att ringa och säga att dom inte dragit pengarna det får man hålla koll på själv.
 
Sv: Riktigt förbannad

Jag har en hel del på autogiro och det kollar man ju varje månad, så att allt är draget istället för att vänta ett helt år?

Jag har dock varit i fejd med Agria trots att jag har alla mina djur där. Det handlade om en tilläggsförsäkring som jag pratade med mitt lokala försäkringsombud om, sen blev hästen sjuk och då hade jag itne tilläggsförsäkringen. Jag ringde upp försäkringsombudet och påtala det och on hade iiiingen aning om det.. Det var bar att inse att jag inte kollat papprena när dom kommit.. Men det försäkringsombudet kommer jag INTE att anlita mera utan jag har en annan som är kanon!
 
Sv: Riktigt förbannad

Tyvärr är man ju skyldig att själv se till att pengarna dras.
Fast lite dåligt av dem att inte skicka ut ett brev om att det inte dragits några pengar för exempelvis föregående månad.

De autogiron jag har skickar genast ut ett brev om pengar inte kunnat dras.
 
Sv: Riktigt förbannad

Som jag skrivit innan,det var inte mitt konto,alltså så kunde jag ej kolla det,och eftersom vi fick "bekräftelse" så antog vi att det drogs,dumt,ja,men nu är det som det är,och man lärde sig en läxa! Och som sagt så är det annat som gör att jag inte väljer agria något mer,för första ggn så var det ju så klart vårat fel,men sen är det annat som jag tycker att dom inte skött snyggt! Tycker att det är många som är missnöjda med dom. Dyra är dom också.

Önskar att jag kunde flytta min hund till ett annat bolag,men han är som sagt för gammal.

Nu har vi allt annat samlat hos folksam (bilarna,huset,hemförsäkring) och det skulle så klart vara bra att även ha hunden där,men det går som sagt inte,utan han får stå kvar. Nu har vi dock klarat oss relativt bra från några större skador på hunden,dom större skadorna fick jag på gamla hästen,den som hade folksam,och jag hade aldrig någonsin några problem därifrån,fick erkättning innan jag han blinka när vi fick lov att ta ut jourvet på en helg,och dom betalade hela kalaset efter klinikbesök,utom den fasta självrisken så klart.


Om jag inte minns helt fel så var det inte agria den där tjejen här på buke hade,som opererade något (halskotpelaren?) för ca 100.000:- och försäkringsbolaget vägrade att betala,så hon fick ta allt ur egen ficka? Nu var det ju visserligen så det var sagt INNAN op,men när dom sett att hästen klarade det och kom tillbaka så tycker man väll kanske att dom kunde ha gett henne lite ersättning. (Hur gick/går det för dom föresten,var längsen jag såg nån tråd från henne?)
 
Senast ändrad:
Sv: Riktigt förbannad

Jag är gansk säker på att inget bolag är snällar än det andra, för inget bolag vill betala ut saker för nåt som hästen inte är försäkrad mot. Det finns bra och dåliga saker med alla bolag. Jag själv skulle ALDRIG försäkra nåt i Dina försäkringar efter den behandlingen vi fick när det blev inbrott i våran bil och dom hade schabblat med försäkringen och "råkat" radera den så bilen var oförsäkrad.. Det gick på 8000kr för dom rutorna som slogs sönder i ett låst garage på en bil som vi hade garageförsäkring på..

Jag har haft en jäkla otur med hästar de sista åren, allra helst föl och det har inte varit något krångel från Agrias sida OM man bara har papprena och koll på sin försäkring.
 
Sv: Riktigt förbannad

Det är ju det jag säger,vissa gillar det ena,och andra gillar det andra! Du vill inte ha nått i "mitt" bolag,för du är inte nöjd med dom,och jag vill inte ha nått i "ditt" bolag,för jag är inte nöjd med dom,och så är det,alla gillar olika helt enkelt! Jag har aldrig haft några problem med folksam,varesig med hästen,vattenskadan i huset,eller krocken med bilen. Däremot agria,och det beror inte bara på att det inte vart betalat som sagt,som många av er verkar tro,utan det beror som sagt på mer!
 
Sv: Riktigt förbannad

Får jag fråga, hur många tecknar en fullständig försäkring till sina hästar redan som föl och hur många röntgar sina hästar som föl? PATETISKT!

Vi försäkrar ALLA våra föl från början med dolda fel försäkring. Vi byter aldrig försäkringsbolag och har aldrig haft några som helst problem vid ev skador eller op av lösa benbitar.

Tyvärr är det ju en chansning att inte försäkra föl och att röntga dem spelar ingen roll då man inte kan se lösa benbitar fören de "släpper" vilket de gör när hästen börjar att växa mer

Tyvärr får jag säga för dig så måste du nog stå för kalaset själv :(
 
Sv: Riktigt förbannad

Det är ju det jag säger,vissa gillar det ena,och andra gillar det andra! Du vill inte ha nått i "mitt" bolag,för du är inte nöjd med dom,och jag vill inte ha nått i "ditt" bolag,för jag är inte nöjd med dom,och så är det,alla gillar olika helt enkelt! Jag har aldrig haft några problem med folksam,varesig med hästen,vattenskadan i huset,eller krocken med bilen. Däremot agria,och det beror inte bara på att det inte vart betalat som sagt,som många av er verkar tro,utan det beror som sagt på mer!

Men nu var det ju så att DU var besviken på Agria för att dom inte skulle betala en operation som du inte försäkrat emot? Och sen var dom dyra? Och sen shabblat med autogirot?

Men vad är det du kan bli arg över att dom inte vill betala en opeation som hästen inte är försäkrad emot? Jag är helt säkert att du skulle kunna ha exakt samma försäkring i Folksam som inte täcker operationen heller och du skulle bli precis lika arg på dom. Det går inte att få ut pengar för nåt som det inte är försäkrat emot. Och om man inte har fullförsäkring så kan man ju alltid räkna med att är det nåt som händer så är det inom det som det INTE är försäkrat.

Vad egentligen handlar denna tråd om? Vad vill du ha ut och fram? Alla vi kommer att tycka olika beroende på de olika erfarenheter som vi har om de olika bolagen och en sak är säker, missförstånden kommer när man inte LÄSER sina villkor och har full koll på försäkringen. (oavsett vad det gäller.. Bil husvagn, transport, båt, häst och andra djur)
 
Sv: Riktigt förbannad

Men nu var det ju så att DU var besviken på Agria för att dom inte skulle betala en operation som du inte försäkrat emot? Och sen var dom dyra? Och sen shabblat med autogirot?

Men vad är det du kan bli arg över att dom inte vill betala en opeation som hästen inte är försäkrad emot? Jag är helt säkert att du skulle kunna ha exakt samma försäkring i Folksam som inte täcker operationen heller och du skulle bli precis lika arg på dom. Det går inte att få ut pengar för nåt som det inte är försäkrat emot. Och om man inte har fullförsäkring så kan man ju alltid räkna med att är det nåt som händer så är det inom det som det INTE är försäkrat.

Vad egentligen handlar denna tråd om? Vad vill du ha ut och fram? Alla vi kommer att tycka olika beroende på de olika erfarenheter som vi har om de olika bolagen och en sak är säker, missförstånden kommer när man inte LÄSER sina villkor och har full koll på försäkringen. (oavsett vad det gäller.. Bil husvagn, transport, båt, häst och andra djur)

Nu har du blandat i hop det här! ;) Det var försäkringen för min förra unghäst som inte hade dragits på ett helt år,dock behövde vi aldrig använda den försäkringen det året tack och lov,och vi fick reda på att den inte hade dragits när det skulle bli ett nytt försäkringsår,och fick då dubbla årsbetalningar,dvs,bara att betala och se glad ut,för att vi hade missat att det inte dragits något under första året.

Den operationen som jag "inte" fick betalt för var så här; Hunden fick massa knölar på kroppen,har för flera år sen fått en knöl framme på bringan,som vi opererade bort,tror det var 2005,alltså 5 år sen.

Nu i våras fick han massa mer knölar och jag valde att åka in och operera och ta analys på dom med,utifall det skulle vara cancer,nu visade det sig att det dock inte var det tack och lov,men vet sa till mig att EN knöl fick jag betala för själv,eftersom försäkringsbolaget inte täckte den knölen,jag fattade inte riktigt varför,men ifrågasatte inte det,utan tänkte att försäkringsbolaget kanske bara ersätter kanske 2 knölar,eller en viss summa för att ta knölar. (han hade allt som allt 3 knölar) Nu för någon dag sen så fick jag hem ett brev där det stog att han hade reservationer för knölar på höger bringa,vilketjag inte fått innan,om det kom nu pga att han nya knölar eller inte,det vet jag inte,men om man får en reservation så tycker jag att det borde man få hem ett brev på en gång,dvs 2005,när första knölen togs bort?

Hur som helst,den knölen som inte försäkringsbolaget INTE betalade satte ca 2-3 cm från armhålan,om inte längre bak endå,satt ungefär på mitten av revbenen,bakåt,mot bakbenen,och det anser inte JAG är bringan,men,men,den ville dom inte ersätta som sagt.

Jag vill inte ha ut nått speciellt av tråden,det är inte jag som startat den,jag skrev ett inlägg till ts att jag imnte heller är nöjd med agria,sen svarade massa på mitt inlägg,och jag har bara svarat tillbaka,som man brukar göra,eller hur?
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 984
Senast: WBanna
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
2 854
Senast: WildHorse
·
  • Låst
Ekonomi & Juridik Jag & min 12-åriga halvblinda dvärgpudel hälsade på min pappa som bor avlägset i skogen. Min hund är alltid lös där pga hennes lydnad...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
25 444
Senast: Görel
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 672
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp