Bukefalos 28 år!

Rimligt pris?

Nea86

Trådstartare
Hej igen! Känns som om jag har skrivit hur många inlägg som hels på sistone... :) Jag har iaf en liten fråga till, och jag vet inte om det är så lätt att svara på den, men iaf. Ska som sagt kolla på en häst i helgen och de har inte satt nåt exakt pris på den än och jag som är ny i isisvärlden har lite svårt att veta vad som är rimligt lixom...

Hästen är iaf en 8 årig valack, ganska stor, svenskfödd, inga exem, femgångare men passen är inte tränad, riden som "storhäst" av sin förra ryttare (det var så hon sa) och han kan tölta rent i ett visst tempo, men behöver träna tölten mer. Är dock ingen häst som har kapacitet för att tävla. Trafiksäker och snäll, aldrig varit sjuk...


Ja, lät ju väldigt bra tyckte jag, men nu undrar jag vad som skulle kunna vara ett rimligt pris för denna häst? Skitsvårt säkert, men mellan...?
 
Sv: Rimligt pris?

Ok, hästen ifråga är islandsvalack, 8 år, frisk, snäll, skogsmulle, trafiksäker.

Motfrågorna blir

1) Vad vill du betala ? ;)

2) HUR dålig är tölten ? :devil:

3) Vem kan rida den här hästen ?

4) Känd stam, bedömda föräldrar ?

Ett mycket preliminärt svar är åtminstone 40.000 (- 60.000) SEK ? :angel:
 
Sv: Rimligt pris?

har du inte ridit islandshäst och har erfarenhet av töltträning tycker jag du ska köpa en som är säker i tölten och har rena säkra andra gångarter det är inte så lätt att komma från storhästvärlden och trän upp gångarterna själv
 
Sv: Rimligt pris?

Nej, jag har också tänkt på det där med tölten, men jag måste ju provrida iaf. :) Sen vill jag inte betala mer än 60 000 kr. Föräldrarna har jag ingen aning om (än). Verkar vara en häst som alla kan rida ute men inga helt nybörjare vid träning kanske. Jag ska ta reda på allt detta, så får jag återkomma efter helgen. :)
 
Sv: Rimligt pris?

Jag skulle också säga, helt preliminärt och utan detaljer, 40-60.000! Helt beroendes vilka kvaliteter hästen har och inte har, och helt enkelt vilka kvaliteter du söker.
 
Sv: Rimligt pris?

Idag, när det är köparens marknad, lär du kunna få en trevlig, frisk skogsmulle (dvs en häst som inte är ett lovande tävlingsämne) med säkra, rena gångarter för 60 000 kr. Satsa på det istället.
 
Sv: Rimligt pris?

Hur är skallen på hästen? Tuff, ödmjuk, blir han som ett plåster, hög eller låg i rang i hagen? Det är inte bara gångarter som kan förbrylla förstagångsägare till islandshästar, även huvudet på dem kan vara svårt då de kan ha en enormt stark vilja. Viljan att ta över ledarskapet och säkerhet i gångarter brukar stabilisera sig runt 10 års ålder tycker jag.

Har du någon islandskunnig människa som kan följa med dig och titta?

Ang priset kan jag väl hålla med de andra, mellan 40-60 000. Beroende på om den är "storhästriden" i dressyr eller storhästriden i grundgångarter rakt fram.

Har du någon annons på hästen? Du får gärna pm:a lite mer info (ang säljare osv) om du vill ha fler tips!
 
Sv: Rimligt pris?

I dagens läge hade jag inte betalt 60000 för en sådan häst som du beskriver.

Du säger att vemsomhelst kan rida den....men det är nog en sanning med modifikation.
OM hästen är stor så kan det vara tungt för en mindre ryttare att rida den, om den behöver träning i tölten så kan ju inte en total nybörjare rida den.

Hur är den att rida tillsammans med andra och ensam ?
Hur mycket är den riden, i vilken form och kondition är den ?

Min vännina köpte sig en jättesnäll, lugn häst som hon kände sig väldigt trygg på, den gick sakta fram och var inte speciellt pigg eller drog iväg.
Hästen var inte ordentligt riden på ca 1 år, bara nångång ibalnd.

NU, några månader senare, är hästen skodd, börjar väl att få lite mera ork och kondition, kanske börjar tycka det är kul och hon är mycket mera framåt, drar iväg lite och blir stark....vänninan känner sig inte rygg längre.

Så det ska man oxå tänka på, att ta reda på hur mycket hästen är riden så den inte efter 3-4 månader med regelbunden träning blir en kanonkula, såvida man inte vill ha det förstås :)

Som någon annan sa:

Det är köparens marknad nu, speciellt på vintern och i dagens finansiella läge, så har du 60000 så kan du få tag på en riktigt bra förstahäst, en som är helt säker i gångaretrna och växlar lätt.
 
Sv: Rimligt pris?

Tack allihopa för bra tips! Det är ju första hästen jag är och tittar på och jag ska, precis som ni tipsade, tänka men hjärnan och inte med hjärtat... :) Har med mig en kompis som har provridit många hästar i sina dar, dock ingen islandstjej, men jag har ingen annan att ta med mig. Jag får iaf och och testa honom så jag börjar ut och provrida någon gång :) Så får vi se hur han verkar, men jag kommer ha med mig alla era tips och tankar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Vi går letat ponny ett tag nu och provridit ett par som inte riktigt fallit oss i smaken. Nu såg jag en annons på en D ponny född -04...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 744
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
5 701
Islandshäst Okej, jag vet att det är jättesvårt att uppskatta ett marknadsvärde på en häst så det ska jag inte fråga om. Istället tänkte jag mig på...
Svar
18
· Visningar
4 564
Senast: Skjøldur
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 027
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp