skjona

Trådstartare
En av våra hästar har fått en kal fläck på halsen,kan det vara ringorm?!Veterinären trodde inte det, men skrev ut medicin för säkerhetsskull som vi börjat tvätta med.Hur pass vanligt är det hos hästar nån som vet?det verkar inte klia och inga krustor eller små sårskorpor syns,det är bara pälsen som är borta.Till saken hör att mitt busiga föl som går i flocken ständigt är på dem andra och biter och sliter,är det kanske han som har orsakat det?
 
hej
jag hade ringorm på min 2åriga ponny innan och var också en kalfläck utan sårskorpor.det satt på bogen på honom.
men har din vet.sagt att det inte är det så är det förmodlingen din busiga fölunge.
 
Behöver inte vara ringorm, kan vara en typ av svamp eller en variant av streptokocker som cirkulerar nu och är väldigt lik ringorm i symtomer.
 
Det är tid för pälsätare nu. Kan så vara.

Grönsåpa och litet vatten, gno in den hårlösa delen o runt om o kolla överallt, ofta under manen o flanken o korset finns de för det mesta. Över ögonen hade min ifjol...Grönsåpan är fantastisk....Gno in en ggn i veckan o håll noga koll på nya ställen så hindrar man dem käka mera.

Lena
 
Den ringorm som jag har sett har varit fläckar utan hår, inga skorpor.
Det smittar rejält, så har en häst det i stallet så bör hela stallet inklusive de andra hästarna tvättas ordentligt med medel mot det. Samt borstar och annan utrustning mm.

Menar du att veterinären skrev ut det för säkerhets skull utan att se efter??

För mig tog det (efter besök av veterinären) ett par analyser hos en bakterologiavdelning för att få veta att det var ringorm och därefter få ordinerad behandling.
 
Lyssna till de råd du fått av din veterinär. Jag tycker inte att man på ett forum ska förkasta en rekommenderad behandling och börja dividera andra diagnoser. Om du har fått medicin mot ringorm ska du förstås använda denna. Om din häst hade varit angripen av löss får man väl anta att veterinären hade uppmärksammat detta!? Togs några prover? DEt är brukligt att ta såväl bakterie- som svampprov i fall som detta. (Ringorm är en svampsjukdom).

Ringorm kan yttra sig på olika sätt och är, som sagt mycket smittsamt. Det är viktigt att isolera hästen, inte använda gemensamma borstar/vojlockar/täcken, tvätta händerna innan du rör vid en annan häst osv. Ringorm smittar även till människor. Som exempel på symptom kan nämnas; vita fläckar, mjällig hud, "obetydliga hårlösa områden, ofta på bringan".

Pälsätare glufsar i sig av pälsen och ger ett "ovårdat" intryck, man kan hitta gnetter (ägg) på hårstrån ffa i mankammen och hästen har en intensiv klåda. Streptotrikos (regnskållor) ger utbredda hudförändringar med sårskorpor (under dessa är det kladdigt), stafylokockinfektioner brukar ge sig till känna i form av smärtsamma krustor, hårlöshet och sår.

Busigt föl med vassa gaddar låter däremot som en trolig förklaring, om det inte rör sig om ringorm. Men - jag har ju, i likhet med andra skribenter, inte sett hästen!
 
Tack för era kloka svar!Jo,vi har haft veterinären ute direkt och han var tveksam till att det var ringorm,men tyckte trots det att vi skulle behandla,direkt.Han tog dock inga prover och därför vet vi fortfarande inte.?Fläcken har varken blivit större eller mindre och den har heller inte spridit sej.Däremot såg jag nya kala fläckar på den lilla shettisen vilka var misstänkt lika bitmärken från en liten fölunge!!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej hej! Ska försöka hålla mig kort men endå få med allt relevant. Jag importerade min häst i november förra året. När han kom så hade...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 575
Senast: Piaff
·
Hästvård Två av hästarna i flocken hos oss har pälsätare, de är inte så farligt angripna men på vissa ställen under manen börjar det bli kala...
2
Svar
25
· Visningar
12 514
Senast: Ginne
·
Hästvård Min häst som för övrigt är fin i pälsen och inte har mycket päls har små kala fläckar utan päls. De är inte runda utan har annan form...
Svar
2
· Visningar
1 051
Hästvård Häst med krustor i huden, små (2-3mm i diameter) runda sår i klungor mellan ganascherna, på halsen strax bakom och mellan frambenen...
2
Svar
22
· Visningar
2 741
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp