Q

Qudexco

nu har dom ringorm på klubben (som nåra kanske redan vet) men nu har dom inte hafft något nytt "fall" av sjukdommen på 1 månads tid. ca 5 av 40 (??) hästar är "sjuka" sen ibörjan av dec (slutet av nov??) och sen des har alltså inga fall hittats. jag har paratat med ridlärare idag och dom verkar tycka att jag inte har något att oroa mig för. medans stallet jag står i tycker att jag absolut inte ska åka dit. tittade på träningen idag och såg att det var en och annan utifrån som kom iaf...och det har även varit privat träningar under lovet där det kommit folk utifrån (bla från grann stallet) och inget har hänt. men frågan är ju om det inte har hänt något för att alla som varit i kontakt med det redan hafft det(??) jaja min fråga till er är nu vad skulle du gjort?
 
Jag skulle ha väntat ett tag, för min och hästens skull. Det kan inte vara kul att bli anklagad för att smitta ner andras hästar...(ifall det nu skulle hända)...

Har du rådfrågat en veterinär om frågan? Maila eller ring och hör vad den teoretiska medicinska åsikten är!?
 
Det smittar ju väldigt lätt, så jag skulle nog ha väntat ett tag till. När våra hästar smittades tog det säkert en månad innan de fick en liten "orm" och sedan tog det två veterinärbesök att konstatera vad det var, med behandlingstid emellan på minst en vecka ju (minns inte exakt, det var några år sedan). Fast vi hade ju oifs inga som helst misstankar på att ringorm skulle kunna finnas i vårt lilla stall, vi hade hämtat den 25 mil söderut....

Sen beror det ju på ad du ska göra i stallet också, om du ska använda ridbanan kan du ju säkert göra det om du är toknoga med att inte ta i något, men det är ju skillnad om du ska pyssla med alla hästarna.

Tur nog var det lätt att få bort, iallafall på våra....
 
jag ska inte vara i närheten av en "sjuk" häst.. ska träna i ridhuset. men jag får ta och skicka ett mail till nån vetrinär eller liknande.
 
När KRK hade ringorm för ... det borde vara sådär 6-7 år sedan (minnet sviker :crazy:)... lät vi bli att göra i ordning hästarna i stallet utan stod utanför och gick utevägen in i ridhuset. Nu fick min häst ringorm iaf, eftersom jag lånat en spilta veckan innan utbrottet (men ingen av de andra tre hästarna i stallet).

Det är klart att det är tråkigt att ringormssanera och den uslans svampen kan ju sitta i stallet i upp till ett år om man har otur, men samtidigt tycker jag att risken att få ringorm om man bara har ridit i ridhuset är ganska låg. Lägg inte dina kläder + ev hästtäcken i den vanliga 'avklädningshörnan' (en sådan brukar ju finnas i de flesta ridhus), så har du minskat din risk lite till.

/trassel
 
smittan kan sitta vartsomhelst, stall, ridhus, kläder, människor, hästar.

det är väldigt smittsamt ringorm och har man otur kan det ta månader innan det försvinner.

jag hade hållt mig borta.
 
Min häst hade ringorm i somras. Han blev smittad innan jag köpte honom, men det bröt ut först tre veckor efter att han kommit till mig.

Enligt veterinären smittar (min lokala och Helsingborgs djursjukhus) Ringorm mest innan det brutit ut med hudutslag, alltså innan man ens vet att hästen har sjukdomen smittar den som mest. När man väl börjat behandlingen smittar inte hästarna. Stall och utrustning måste rengöras med desinfektionsmedel, för att vara säker på att smitta inte finns där.

Är du försiktig med utrustning och inte tar din häst in i stallet tror jag inte du behöver vara rädd för smitta. Var lite extra försiktig bara!
 
hmm---ok tack för alla svar. ska åka till ett annat ridhus undertiden nu i stället tänkte jag. vill ju vara på den säkra sidan
 
Jag skulle väntat! Det är inte kul om hästen får det, även du kan få det, så klappa inte hästarna om du inte MÅSTE. Jag har precis haft ringorm, det gick bort efter en månad men det satt på halsen, så varje människa frågade om det gick vilt till i sängen :o :smirk:, tyvärr så var ju inte fallet men det hade inte varit fel! :angel:

Kram Favina :bump:
 
Jag hade defenitivt väntat med att åka.
Vi hade ringorm på våra hästar för några år sedan och det är något jag INTE vill vara med om igen -fy sjutton! :eek:
Vet inte hur många månader vi höll på med det förbaskade medlet på hästar och stall. BLÄ. :(

Och OM du nu ändå ska åka, rör som sagt INGENTING.
 

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
10 948
Senast: jemeni
·
Skola & Jobb Jag har absolut ingen att prata med om detta. Satt och googlade "karriärrådgivning" och kände att jag kanske ska betala för det (så...
2
Svar
22
· Visningar
3 732
Hästvård Det är två hästar i stallet som haft ringorm men dom är utläkta sedan flera veckor tillbaka men stallet har inte sanerats efter det. Nu...
Svar
1
· Visningar
2 084
Senast: Equilibrium
·
Hästmänniskan Jag är irriterad och behöver skriva av mig. Hästfolk brukar i allmänhet vara pålitliga människor. Det är min erfarenhet, men nu har...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
7 696
Senast: LucyShow
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp