Bukefalos 28 år!

Ringrostig (utställning)

antiloop8

Trådstartare
:crazy: :confused:
Såhär är det: Jag har lovat min polars mamma att hjälpa henne med lite ringträning till utställning på söndag. Jag har själv ställt ut mina hundar (collie) men det var länge sen.

Detta är en schäfer som ska ställas ut, 5 mån (tror jag hon är), jag har verkligen noll koll på schäfrar. Visst jag fattar att dom ska kuta runt som alla andra med vad gäller för:

* Vad ska de ha för koppel alt. halsband?
* Vilket ben ska ställas längre bak? Spelar det någon roll?
* Får man visa tänderna för domarna istället för att han/hon gör det själv?

Tack på förhand!
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Ja, det är ganska stor skillnad på att ställa Collie och att ställa schäfer.

En schäfer ska springa ca 1½-2 m framför handlern. Den ska springa i sträckt koppel och sträva fram och upp, utan att egentligen dra. Länga ut stegen ordentligt.

När Du ställer upp schäfern ska den stå med den öppna sidan mot domaren (precis som att ställa häst) Frambenen ska stå jämsides.

Läderkoppel gäller, ganska långt sådant och strypkedja, dock ej som Du sätter i strypläge. Fäst kopplet i båda öglorna på strypkedjan, det blir ganska stort, men det är så de gör på utställning. Hunden kan då om man inte är snabb backa ur det. Kedjan ska gärna vara av ganska stora kedjedelar (Hm, fin förklaring! :angel: ) länkar kanske det heter. :D

Vem som tittar tänderna är olika. Upplever att de tyska domarna sällan tittar tänderna utan då får ägaren dra upp läpparna. Svenska domare är lite modigare. :D Men det skiljer sig från domare till domare.

Lycka till!
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Använder schäferfolk metallänk även till valpar på utställning? Själv har jag ingen aning, eftersom det var väldigt många år sedan jag var utanför en schäferring nu. Spontant tycker jag att ett vanligt slätt, ganska smalt, fast halsband borde räcka på en femmånaders. Fast och andra sidan var det många år sedan jag själv satte en länk på en hund oavsett ålder också, så därför känns det kanske extra främmande.

Ett tips om stryplänken kommer här i alla fall: blir det väldigt stort med att ha kopplet fäst i båda ringarna eller att man har en lite oberäknelig hund utan tillräcklig lydnad (som på en mycket ung hund), så kan man minska vidden om man har en stryplänk med avlånga länkar. Man fäster helt enkelt karinhaken i en av länkarna också, på lämpligt avstånd. Hm, mystisk förklaring... Om du tänker dig själva "strypbiten" på halsbandet, som kopplet är fäst vid? Man drar bara ut den tills länken sitter lagom runt halsen, viker den bit man dragit ut över halslänken och fäster karbinhaken i själva länken också. Karbinhaken fäster då både i ringen och en av länkarna, och resultatet är ett fast halsband som är lagom stort. Öh... Fattade du någonting av den förklaringen? :confused:
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Att ställa schäfer är precis som GA säger stor skillnad från att ställa andra raser.. :smirk:

Många domare tittar mycket på hur de rör sig, viljan att ta sig framåt
( vilket jag tycker är bra, för det säger ju även en del om arbetslusten), De brukar byta plats på hundarna så att man får se dem både med "draghjälp" från hundarna framför, och utan dvs de springer först..Här brukar ägarna som oftast befinner sig utanför ringen agera genom att locka/ropa på sin hund för att den ska
springa fort, med högt huvud och se "alert" ut ( detta är det fåniga
med schäferutställningar)

Många lär in ett speciellt kommando till sin hund, som betyder
att den ska springa fort och liksom "dra", utan att "gräva ner sig"..

Ofta får man också gå in en och en med hunden i ringen, springa ett varv, för att sedan ställa upp den framför domaren, där kan domaren även kolla tänderna på hunden, så att be folk titta i valpens mun
innan utställningen kan vara bra att göra, även att träna den på att ställa upp sig och stå stilla..( inte alltid så enkelt om man har en aktiv hund :smirk: )

Valpklasserna brukar de inte kräva lika mycket av, men det är lite olika från domare till domare, vi ställde vår schäfertik för första
gången för en vecka sedan ( sju månader), då fick de springa
länge tyckte jag, så en av valparna orkade/vill inte springa mer utan bara lade av..(vår kunde dock ha sprungit 20 varv till.. ;) )

Nu har jag bara ställt schäfer på specialutställningar för schäfer,
så jag vet inte hur det går till på andra utställningar..

Lycka till!!!!
 
Sv: Ringrostig (utställning)

ja, de flesta använder metalllänkar till valparna, det finns
specialkoppel just till utställning med en stor "ögla" framtill,
just för att ha en bredare anläggningsyta, för det blir ett ganska
hårt tryck för halsen om de får springa mycket.
Just därför ska man nog inte ha ett smalt halsband, det blir ett hårdare tryck då.

Och visst händer det att valparna ålar sig ur halsbanden.. ;)
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Vem som tittar tänderna är olika. Upplever att de tyska domarna sällan tittar tänderna utan då får ägaren dra upp läpparna. Svenska domare är lite modigare. Men det skiljer sig från domare till domare.
Varför är det inte som på andra raser att domaren tittar på tänderna själv?? Schäfrar ska väl kunna fungera som vilken annan ras som helst, dvs. tillåta främmande även om det inte är kul?
Det är i alla fall så jag ser på hundar i allmänhet...
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Vadå???

Domaren tittar självklart på hundens tänder, de har det
alltid gjorts på de utställningarna jag varit på..?


När vi var i väg förra veckan så fanns det även tre alternativ
som domaren fyllde i: tilgänglig, mindre tillgänglig, el reserverad.
( något sådant står det, vår fick tillgänglig)

Det är ju även ngt som kommer att komma på lydnadstävlingar,IPO,
BHP, el vad man nu tävlar inom..just tillgängligheten. ;)
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Tänkte på det då GA skrev:
Vem som tittar tänderna är olika. Upplever att de tyska domarna sällan tittar tänderna utan då får ägaren dra upp läpparna. Svenska domare är lite modigare. Men det skiljer sig från domare till domare.
 
Sv: Ringrostig (utställning)

ok, det har jag aldrig erfarat... :confused:

Utan domaren har tittat i munnen på alla vi varit på!
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Inte på Mallarna på Stora S när jag var där :smirk: BIR-hunden visade ägaren tänderna på...
 
Sv: Ringrostig (utställning)

julia_v skrev:
Här brukar ägarna som oftast befinner sig utanför ringen agera genom att locka/ropa på sin hund för att den ska
springa fort, med högt huvud och se "alert" ut ( detta är det fåniga
med schäferutställningar)

Jag tänkte på detta som du skrev. Får man göra så nuförtiden? :confused:
Jag vet när jag ställde ut på den stora utställningen i Linköping så var det ett jäkla liv vid schäferringen EFTERSOM att det påstods att en ägare hade fuskat när dom spran gutan för o ropa på hunden o pep med en leksak, bara för att få den framåt?!

Men man kanske får det då?! :crazy:
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Är det bara jag eller tycker fler så, att hundar (oavsett ras) ska kunna hanteras på utställning tex. att domaren får kolla tänderna....annars kan den väl inte vara fullt trevlig att avla på.....om ni hänger med...
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Ja, jag har också hört att det numera inte är tillåtet att ropa och locka utanför ringen, men har hitills inte varit med om någon domare
som sagt något..

Jag tycker att det bästa är om man lär in ett kommando
på hunden som man använder sig av i ringen, och att man tränar dem så att de springer och visar upp sig utan rop och lockande ;)
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Ok, har aldrig varit med om det men så kanske det kan vara :)
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Nja jag vet inte... Vissa raser "ska" vara lite reserverade. Inte reserverad som att vara rädd, men de ska inte älska allt och alla och de ska hålla sig till sin familj. Det är vanligt bland vallhundar. Det är heller inte ovanligt att vallhundar nyper ifrån som försvar. Det ser jag mer som naturliga resegenskaper. Däremot en Labrador som gör så är inget att ha i avel. Det är olika hundar med olika syften. Därför är det ju viktigt att tänka på sånt när man skaffar hund. Att den kanske inte alltid blir vad man gör den till och att alla blandraser bara ärver det bästa av resp. förälder. Utan man ska veta vad man köper och känna sig nöjd med de egenskaperna.
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Det har du iofs rätt i, men samtidigt så kommer ju
"tillgängligheten" hela tiden på de olika testen som görs av dessa raser ( antar att du menar tes schäfer, malle osv?)
I MH, korningen osv så finns det ju med..

Sedan så ska ju dessa raser kanske inte "älska" allt och alla,
men de ska väl kunna tas i av andra människor om ägaren finns med?
 
Sv: Ringrostig (utställning)

Ja jag skulle begära att min avelshund skulle kunna hanteras av andra om jag var med.

Det finns ju t.ex. en poäng med tandvisninig i LKL 1. Genom brukset så var det ju tidigare BoK och så.

Men jag kan ändå köpa det på en utställning. Trängt läge, mycket som händer, stress och en domare som ska utsätta sig för 87 Tervar... (Som enligt en domare går under namnat symaskiner :smirk:)

Sen är det uppfödarens samvete som avgör om hunden är tillräckligt bra trots det.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ringrostig (utställning)

hemlig skrev:
Varför är det inte som på andra raser att domaren tittar på tänderna själv?? Schäfrar ska väl kunna fungera som vilken annan ras som helst, dvs. tillåta främmande även om det inte är kul?
Det är i alla fall så jag ser på hundar i allmänhet...

Nä, tyvärr är det en del domare som inte tittar hundarna själva i munnen. Det anser jag vara dåligt, då det självklart ska gå att göra det. Det ingår ju om man ska tävla sedan.

Vill inte nämna namn, men en hane som vann schäfer-sm (säger inte år :smirk: ) fick ägaren visa tänderna på. Samma hane hade sedan en boll i munnen när han rörde sig bland andra hundar, endast för att hindra honom från att tugga på de andra. :smirk: Och han ska det avlas på!?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 150
Senast: WildWilma
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 995
Senast: lundsbo
·
Juridik & Ekonomi Det här blir ett långt inlägg men jag hoppas att någon här orkar läsa och kan hjälpa mig. Den 15 december flyttade jag och min sambo...
Svar
10
· Visningar
2 566
Senast: nickan1
·
Relationer Van bukefalist som känner ett behov av att gömma sig bakom anonymt nick. En hel del personliga detaljer så den som eventuellt listar ut...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
14 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp