Risk för melanom hos skimmel?

nordiskridkonst

Trådstartare
Undrar lite över det där med skimmelanlag och melanom. Jag har ett skimmelsto som jag funderar på att betäcka med en skimmelhingst men sen undrar jag om risken blir större för att avkomman utvecklar melanom (skimmelcancer) vid en tidig ålder än om faderhingsten skulle vara tex brun eller fux? Dvs ger dubbelt skimmelanlag större risk för melanom än enkelt? Någon som vet hur det fungerar? Bleknar avkomman snabbare om bägge föräldrarna är skimmlar? :confused:
 
Sv: Risk för melanom hos skimmel?

Riskerna ökar för melanom hos en honozygot skimmel.
Hittade en avhandling från 2011 om detta där det stod:

Det konstaterades att hästar med homozygota anlag ändrar sin färg från mörkgrått till vitt mycket snabbare än heterozygot. Prevalensen för melanom och vitiligo var mycket lägre i heterozygota skimmlar . Författarna trodde att dubblering av skimmelanlaget predisponerar för utveckling av melanom genom att stimulera huden melanocyterna att föröka sig. (egen översättning)

Hela uppsatsen http://stud.epsilon.slu.se/2727/4/bengtstrom_j_110603.pdf
 
Sv: Risk för melanom hos skimmel?

Även om avkomman blir skimmel är det ju inte säkert att den har dubbla skimmelanlag. Det kan ju tom bli en färgad avkomma.
 
Sv: Risk för melanom hos skimmel?

Fant de ikke også at hester som tester aa (altså på agouti-locuset) løp langt høyere risiko for å utvikle melanomer enn de som testet Aa eller AA?
 

Liknande trådar

C
Hästvård Hej ! Undrar om det är någon som vet om det spelar någon roll vad hästen har för födelsefärg, om den senare i livet får...
Svar
2
· Visningar
1 036
Senast: lil-sis
·
Avel Har ett 1-årigt halvblod som föddes fux men började så smått ändra färg mot skimmel vid ett par månaders ålder med gråa hår i svansen...
Svar
10
· Visningar
1 683
Senast: Ploppi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp