Bukefalos 28 år!

Skimmelcancer, Melanom

C

connemarasenior

Hej !

Undrar om det är någon som vet om det spelar någon roll vad hästen har för födelsefärg, om den senare i livet får skimmelcancer.

Alltså är det enbart skimmlar som är födda svarta som kan få Melanom ? Eller kan även övriga få det te.x skimmel född, brun, fux, gul osv ?

Hur är det med BEC, (albinos) kan de oxå få Melanom ?

Är det ärftligt ?

Hoppas någon har svar !

// Connemarasenior
 
Sv: Skimmelcancer, Melanom

Hästar med alla färger kan få melanom. Det är vanligare hos skimlar oberoende av grundfärg. I genomsnitt är prognosen bättre för skimlar som får melanom än för icke-skimlar. HH
 
Sv: Skimmelcancer, Melanom

Min BEC som är skimmel har knölar lite varstans. Kanske även inne i kroppen?! Hennes mamma togs bort under våren pga melanom i lungorna.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 160
Senast: Pratsch
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 023
Senast: TinyWiny
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 446

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp