Bukefalos 28 år!

Risk för tågkaos i helgen?

Standby innebär standby, ifall dom behövs. Vid planerad ersättning finns vissa bussar standby ifall planerade bussarna blir fulla. Min trötta hjärna borde greppat det x)

@Islandshästryttare Jag åker tåg, har inte fullt så mycket välja på om ska hem till min mamma. Busslinjen som fanns med Swebus Express (som senare köpt upp av Flixbus) las ner för över 10års sen nu, om inte t.om över 15års sen. Ska tilläggas bor i Oxelösund (södermanlands län) , så när tar tåg åker alltid till Katrineholm och tar SJ därifrån. Lite personliga skäl, men nu på sistone är för mindre roulette att tåget rullar därifrån än ta sig ifrån Nyköping med Mälartåg.


@Red_Chili Tror inte det, eller ja inte mer nuvarande existerande problem med personal och fordonsbrist. Hoppas det funkar i helgen!
Oh, en fellow Oxelösundare 👋
 
https://www.expressen.se/nyheter/trafikverkets-anstallda--uppmanas-jobba-gratis/

Helt sjukt.



Jag undrar om Bengt Olsson kommer dra på sig en gul väst på söndag och jobba gratis eftersom det blir för besvärligt för honom att få betalt.


Inget annat än svinigt av en statlig arbetsgivare att uppmana till gratisarbete. Man får ju hoppas facket har reagerat och uppmanat folk att inte jobba gratis och att folk inte ställer upp på detta rent allmänt. Hade aldrig i livet gjort det, det känns ju som att de försöker runda lagen här.
 
Inget annat än svinigt av en statlig arbetsgivare att uppmana till gratisarbete. Man får ju hoppas facket har reagerat och uppmanat folk att inte jobba gratis och att folk inte ställer upp på detta rent allmänt. Hade aldrig i livet gjort det, det känns ju som att de försöker runda lagen här.

Först och främst borde det vara SJ ledning som gick ut och jobbade gratis, inklusive chefen som tydligen har 7.5 miljoner i lön. Tyvärr redan låst, men ja facket är rasande. Att 100 anställda faktiskt kommer jobba gratis är helt otroligt.

https://www.expressen.se/nyheter/facket-rasande-rent--han-mot-personalen/
 
Först och främst borde det vara SJ ledning som gick ut och jobbade gratis, inklusive chefen som tydligen har 7.5 miljoner i lön. Tyvärr redan låst, men ja facket är rasande. Att 100 anställda faktiskt kommer jobba gratis är helt otroligt.

https://www.expressen.se/nyheter/facket-rasande-rent--han-mot-personalen/
Fast det är inte SJ som krånglar denna gången, utan Trafikverket som ska byta system. Så varför ska SJs ledning gå ut och joba gratis?
 
Ja helt rätt, blev lite förvirrad. Men kärnpunkten står, ledningen borde leda genom att dra på sig västarna och jobba gratis.

Trafikverkets presschef säger att det är ett ganska svårt arrangemang att ge de anställda betalt på söndag med alla olika anställningsformer de har. :mad: Uslaste bortförklaring jag hört på länge. De har istället ssgt att det är en chans att vara med i en förändring som är "once in a lifetime”, sen har de ju dessutom då sagt att resenärerna behöver dig.

Frivilligt jobb eller inte, det är helruttet upplägg iallafall enligt min mening.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/trafikverket-ber-anställda-jobba-gratis-på-söndag-1.87560919

Sen ska de göra nästa uppdatering i systemet två veckor innan jul. Kan ju bli spännande julresor med tåg.
 
Någon som är ute och åker idag?
Hört om ett tåg som var inställt Sala-Västerås i morse. I övrigt har jag ingen koll alls just nu.
Det inställda tåget hade nog inget med systembytet att göra, det skulle väl dessutom göras inatt....?
 
Någon som är ute och åker idag?
Hört om ett tåg som var inställt Sala-Västerås i morse. I övrigt har jag ingen koll alls just nu.
Det inställda tåget hade nog inget med systembytet att göra, det skulle väl dessutom göras inatt....?


Ja systembytet ska ske inatt, därför som de vill ha personal att jobba gratis på söndag.
 
Jag har sett till så att jag, om det behövs, kan få skjuts imorgon istället för att behöva lita på tåget, åtminstone när jag har tid att passa. Känns bra. Och dåligt. Bra att det gick att ordna, dåligt att det behövs.
 
Trafikverkets presschef säger att det är ett ganska svårt arrangemang att ge de anställda betalt på söndag med alla olika anställningsformer de har. :mad: Uslaste bortförklaring jag hört på länge. De har istället ssgt att det är en chans att vara med i en förändring som är "once in a lifetime”, sen har de ju dessutom då sagt att resenärerna behöver dig.

Frivilligt jobb eller inte, det är helruttet upplägg iallafall enligt min mening.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/trafikverket-ber-anställda-jobba-gratis-på-söndag-1.87560919

Sen ska de göra nästa uppdatering i systemet två veckor innan jul. Kan ju bli spännande julresor med tåg.

Herregud så orimligt! 😵‍💫🤯
 
Trafikverkets presschef säger att det är ett ganska svårt arrangemang att ge de anställda betalt på söndag med alla olika anställningsformer de har. :mad: Uslaste bortförklaring jag hört på länge. De har istället ssgt att det är en chans att vara med i en förändring som är "once in a lifetime”, sen har de ju dessutom då sagt att resenärerna behöver dig.

Frivilligt jobb eller inte, det är helruttet upplägg iallafall enligt min mening.

https://www.gp.se/nyheter/sverige/trafikverket-ber-anställda-jobba-gratis-på-söndag-1.87560919

Sen ska de göra nästa uppdatering i systemet två veckor innan jul. Kan ju bli spännande julresor med tåg.
Det är väl bara skriva upp antal övertidstimmar och ge dem lön enligt sin ordinarie övertidsersättning?
Men visst, vissa får mer betalt än andra då förvisso, men det baseras ju då ändå på de anställningsvillkor man har i vardagen..
Alla tar nog hellre det än gratisjobb 😅
 
Först och främst borde det vara SJ ledning som gick ut och jobbade gratis, inklusive chefen som tydligen har 7.5 miljoner i lön. Tyvärr redan låst, men ja facket är rasande. Att 100 anställda faktiskt kommer jobba gratis är helt otroligt.

https://www.expressen.se/nyheter/facket-rasande-rent--han-mot-personalen/
På de lönen har vd för länge sedan förhandlat bort sin övertidsersättning mot 6 veckors semester och tjänstebil. Tjänstebil, kanske inte inom sj eller kanske just inom sj 🫢

Ledningen arbetar inte gratis utan har ingen övertidsersättning. Det är skillnad. Alla utan övertidsersättning anser jag är skyldiga för att arbeta när ett extremt arbetsbehov uppstår. Nu vet jag inte men typ lokförare har väl ganska bra betalt så vissa kan ha förhandlat bort övertidsersättning och då ska de jobba övertid utan ersättning vid behov. Så då är det inte en facklig fråga längre för individen har förhandlat bort facket enligt gängse regler.
 
På de lönen har vd för länge sedan förhandlat bort sin övertidsersättning mot 6 veckors semester och tjänstebil. Tjänstebil, kanske inte inom sj eller kanske just inom sj 🫢

Ledningen arbetar inte gratis utan har ingen övertidsersättning. Det är skillnad. Alla utan övertidsersättning anser jag är skyldiga för att arbeta när ett extremt arbetsbehov uppstår. Nu vet jag inte men typ lokförare har väl ganska bra betalt så vissa kan ha förhandlat bort övertidsersättning och då ska de jobba övertid utan ersättning vid behov. Så då är det inte en facklig fråga längre för individen har förhandlat bort facket enligt gängse regler.

Vi har flex istf övertid _men_ det går utmärkt att lägga in kval övertid ändå, det måste bara godkännas av chefen. Dvs det gäller vid särskilda tillfällen. Det här hade varit ett sådant.
 
På de lönen har vd för länge sedan förhandlat bort sin övertidsersättning mot 6 veckors semester och tjänstebil. Tjänstebil, kanske inte inom sj eller kanske just inom sj 🫢

Ledningen arbetar inte gratis utan har ingen övertidsersättning. Det är skillnad. Alla utan övertidsersättning anser jag är skyldiga för att arbeta när ett extremt arbetsbehov uppstår. Nu vet jag inte men typ lokförare har väl ganska bra betalt så vissa kan ha förhandlat bort övertidsersättning och då ska de jobba övertid utan ersättning vid behov. Så då är det inte en facklig fråga längre för individen har förhandlat bort facket enligt gängse regler.
Vi (lokförare) har övertidsersättning. Iaf på SJ har vi en bibel till kollektivavtal så inget förhandlande. Grundlönen är ok, men vi har tex sk kvartstid (1/4 av tiden betald) på raster över 1 h, kan vara 7-8 h mitt på dagen vissa pass och väldigt lågt traktamente vid övernattning så nej man skulle inte vara jättesugen att jobba gratis, då vi redan gör det i hög utsträckning.

Vi har fått till oss i ett mejl att om man inte har nåt att göra under dessa dagar (alltså inte en ledig dag utan typ rast/jour/reserv) får man gärna ta på väst och hjälpa till. Det är väl helt ok att be om ändå tycker jag.
 
Vi (lokförare) har övertidsersättning. Iaf på SJ har vi en bibel till kollektivavtal så inget förhandlande. Grundlönen är ok, men vi har tex sk kvartstid (1/4 av tiden betald) på raster över 1 h, kan vara 7-8 h mitt på dagen vissa pass och väldigt lågt traktamente vid övernattning så nej man skulle inte vara jättesugen att jobba gratis, då vi redan gör det i hög utsträckning.

Vi har fått till oss i ett mejl att om man inte har nåt att göra under dessa dagar (alltså inte en ledig dag utan typ rast/jour/reserv) får man gärna ta på väst och hjälpa till. Det är väl helt ok att be om ändå tycker jag.

Det är ok att be om ifall man erbjuder lön till de som har övertidsersättning i sitt avtal. Inte ok att be ens anställda jobba gratis.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
862
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 076
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 297
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp