Bukefalos 28 år!

Risk för tågkaos i helgen?

Islandshästryttare

Trådstartare
Trafikverket ska byta ett IT-system i helgen för trafikplanering av tåg. Kritiker menar att det inte är tillräckligt testat och SJ rustar för kaos och har bokat upp alla tillgängliga bussar i hela Sverige den kommande veckan. Funderar på varför de väljer att byta system mitt i december med mycket resande och kommande jultrafik. Tydligen är systemet flera år försenat och väldigt mycket dyrare än det var från början. Känns ju kanske inte helt bra planering.
 
Inte för allt intelligent.. går stod dessutom en hel del tåg stilla pga deras telefoni va nere.

Kompisen som kör buss, har fått jobb inbokat på måndag (utgår troligen från Göteborg) 💵, hon tackar men passagerarna är nog allt annat än nöjda 😅
Edit: så SJ räknar med tågkaos längre än helgen mao.

Jag bara tackar inte förräns i januari planerat åka tåg igen, och hoppas löst tills dess :rofl:
 
1670531582069.png

Ser nu står standby, så fundera hur det ska funka? Måste fråga inser jag :rofl:
 
Inte för allt intelligent.. går stod dessutom en hel del tåg stilla pga deras telefoni va nere.

Kompisen som kör buss, har fått jobb inbokat på måndag (utgår troligen från Göteborg) 💵, hon tackar men passagerarna är nog allt annat än nöjda 😅
Edit: så SJ räknar med tågkaos längre än helgen mao.

Jag bara tackar inte förräns i januari planerat åka tåg igen, och hoppas löst tills dess :rofl:


Själv har jag numera gett upp att åka tåg helt och hållet. Tycker egentligen att det är ett bra sätt att resa och bekvämt men jag chansar inte på att det är en bra dag för tågen just när jag ska resa., Håller mig numera till bus4you.
 
Standby innebär standby, ifall dom behövs. Vid planerad ersättning finns vissa bussar standby ifall planerade bussarna blir fulla. Min trötta hjärna borde greppat det x)

@Islandshästryttare Jag åker tåg, har inte fullt så mycket välja på om ska hem till min mamma. Busslinjen som fanns med Swebus Express (som senare köpt upp av Flixbus) las ner för över 10års sen nu, om inte t.om över 15års sen. Ska tilläggas bor i Oxelösund (södermanlands län) , så när tar tåg åker alltid till Katrineholm och tar SJ därifrån. Lite personliga skäl, men nu på sistone är för mindre roulette att tåget rullar därifrån än ta sig ifrån Nyköping med Mälartåg.


@Red_Chili Tror inte det, eller ja inte mer nuvarande existerande problem med personal och fordonsbrist. Hoppas det funkar i helgen!
 
Hoppas innerligt att det inte påverkar pendeltågen om det blir strul... Jag åker vanligtvis inte kollektivtrafik men just i helgen ska jag åka pendeltåg både lördag och söndag. Med tid att passa.
Jag hade lagt på extra tid. Om det strular ordentligt hos trafikverkets kan det påverka vilka tåg som helst eller alla på vissa sträckor.
Men jag är inte insatt i vad systembytet innebär.
En anledning att de gör det nu skulle väl kunna vara att det om jag minns rätt är tidtabellsskifte i helgen också. Kanske lättare att byta samtidigt? Med reservation för att jag kan minnas fel om när tidtabellen byts....
 
Jag som har jobbat massa år på tåg kör alltid bil om det är viktigt för mig att komma fram 😂
Har jag all tid i världen kan jag åka tåg men helst inte pga andra människor 🤮
Tänk att man brukar bli sådär folkskygg när man väl slutat jobba på tåg 😇. Man har fått tillräckligt typ?
Fast det kanske ligger annat bakom för dig, det vet jag ju inte förstås 😇.
Jag kör också helst bil, om jag inte skain in i Stockholm city. Jobbigt att köra där😅.
 
Tänk att man brukar bli sådär folkskygg när man väl slutat jobba på tåg 😇. Man har fått tillräckligt typ?
Fast det kanske ligger annat bakom för dig, det vet jag ju inte förstås 😇.
Jag kör också helst bil, om jag inte skain in i Stockholm city. Jobbigt att köra där😅.

Haha, det var faktiskt en stor anledning. Så sjukt trött på folk 😂
Vill du börja hata människor, bli tågvärd!
Är så nöjd med min lilla bubbla på nuvarande arbete där jag bara träffar samma lilla grupp av människor varje dag 😁
Blir nästan av att åka pendel nu om det är fler än 10 personer ombord 😅
 
Ska bli spännande om jag tar mig hem på söndag..!
Förr eller senare så 😅.

Nä, skämt åsido. Förhoppningsvis flyter allt jättebra.
Det kan ju dessutom lika väl komma mycket nederbörd samtidigt som växelvärmen pajar i några högtrafikerade växlar och bli rätt illa det med 😇
 
Haha, det var faktiskt en stor anledning. Så sjukt trött på folk 😂
Vill du börja hata människor, bli tågvärd!
Är så nöjd med min lilla bubbla på nuvarande arbete där jag bara träffar samma lilla grupp av människor varje dag 😁
Blir nästan av att åka pendel nu om det är fler än 10 personer ombord 😅
Haha, jag stod i 2 år, sen började jag i Haglund med planering istället. Mycket folk där med, men inte kreti och pleti.
Sen har jag varit på lite olika ställen som du säkert vet.
 
Haha, den fordonsbristen har jag garvat åt. 😇
Skönt med ett MTR-fritt liv, även om jag saknar det en del också. Eller ja, järnvägsjobb, inte MTR i sig.
Jag garvar på angående det och andra problem, samtidigt facination att hur MTR härjar. Man får höra ett och annat med sambon inne i branschen som sagt :rofl:
 
Jag garvar på ang. det och andra problem, samtidigt facination att hur MTR härjar. Man får höra ett och annat med sambon inne i branschen som sagt :rofl:
Min man är också inne i branschen som du vet. Dessutom har jag blivit uppdaterad på sistone av fd kollega 😃.
Men ja, visst är det fascinerande...
 

Liknande trådar

Övr. Barn Min mor har länge haft en fantasi om att fira jul i en stuga i Sälen (ungefär lika länge som jag har varit utless på julen och velat...
Svar
5
· Visningar
862
Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 074
Senast: Meggan
·
Skola & Jobb Nu finns det en insändare på Svenska Åkeritidningens forum som verkligen visar hur skruvat systemet blir när det är fel. Vilka andra...
2
Svar
35
· Visningar
6 297
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp