Robin Z är INTE död!

Hrm, låter som du har ett intressant sto i avel. Kan du inte berätta mer om henne!! :)
Angående Vas Y Donc har jag fått bägge uppgifterna, men å andra sidan kommer han ju från ganska långt tillbaka i tiden så det kan ju bero på det :confused:
 
Jodu, det har jag, men det ligger på min gamla burk, utan skärm och lite annat smått och gott.
Får ta det jag kommer ihåg ur minnet.
Han hette väl Ultimatum "som fransos".
Mörk fuxfärg, svårt att bedoma utifrån kort. Bläs, och vita, ganska höga strumpor.
Han var verksam i gelderland. Han var en av två importer som verkligen lämnade avtryck i aveln (i sin dekad, snarare kanske!). Han erhöll "keur", för sina utmärkta avkommor med goda ridegenskaper.
Mest känd är han kanske för några av sina "Wittenstein hästar", det stuteriprefixet borgar än i dag för goda tävlingshästar. Ulrich som vi hittar tex i Crack C har honom som farfar, via en av Wittenstein hingstarna.

Han är även morfar till helbrödrerna Goudsmid och Hilman. Goda hopphästar. Goudsmid hittar du i många holländska hästar. Han inte bara hoppade två meter, utan rörde sig även mycket bra. Hilman såldes till Belgien och återfinns i många stammar där.

Och så vill jag minnas att han samtidigt var knallhård...
Men som sagt, detta är fritt ur minnet. Det var ett par år sedan jag kollade upp honom, så det bleknar ju rätt friskt!
Han återfinns i tredje generationen (mödernet) till verksamma hingstar i dag, så det kan väl säga en del om hans popularitet.

Men vilka de är kommer jag rakt inte ihåg, men har länkar någonstans i gamla burken.....

Såå, är din märr, fransk, holländsk eller belgiskättad?

mvh
 
hon är svenskfödd pärla av hederlig gammal gelderlandras, blandat med franskt och xx.
Ett par led bak är hon kraftigt avlad på just Wittenstein hästarna.
Och det kommer säkert inte som en överraskning att jag är glad i gelderlandblodet!
(vem gillar inte Irco Marco, tex!)
Eller holländare generellt!

Vas-Y-Donc var beskällare på St-Lô.
Och det är "för sent" för att de skulle bedriva avel med travare, tror jag.
Min källa på Nodurum är HIS, från en lycklig helg då det var något fel på sidan!
Det var "på den gamla goda tiden", när man kunde få ett gästkonto, med tillåtelse att se ca tio sidor.
Denna helg var det dock något fel, så man kunde se obegränsat.
Datorn gick varm, och jag sparade ned flera hundra sidor!
Har senare haft konto där, men när jag "har så mycket", är det ingen vits.
Annat än när hingstvalstider närmar sig, och det är dags att gräva igen! ;)
På just Nodurum står det inget annat än fransk travare.
Och född på 1800talet någongång!


mvh
 
intressanta tankegångar. man ska ju lära sä nå nytt varje dag. ja, just de :)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Robin Z är en av de mest betydelsefulla hingstarna för svensk hoppavel i modern tid. Han föddes i Belgien 1983 och kom till Sverige...
Svar
1
· Visningar
376
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Hästnyheter Den fantastiska hingsten Robin Z dog 2008 och i dagarna föddes den allra sista avkomman. Ett fint litet stoföl som fått namnet Long Last...
Svar
5
· Visningar
931
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
918
Övr. Hund Jag läser jämt och ständigt i mitt facebookflöde om hundar på rymmen. Inlägg om hundar som springer ensamma lösa mitt i stan eller i...
2
Svar
39
· Visningar
1 758
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp