Röda griskultingar!

paradiset

Trådstartare
I stallet här vid mig har en linderödssugga (vit med svarta fläckar hängande framåt/neråt öron och liten smal kropp)
fått 9 kultingar men olikt förra året är alla röda!! 4 är oranga som en viltgul kanin el Nova scotia duck tolling retriever hund! Dessa har mycket svaga vildsvinsränder (ljusa) på kroppen , de övriga är gula med svarta fläckar!
URVACKRA! DE har upprättstående öron iallafall än så länge. Är det korsningar tro?
 
Om de har ränder är det stor % vildsvin i grisarna. Rena Linderödssvin har prickar. Det finns vissa linjer i linderödsaveln som har lite vildsvin kvar. Detta har man försökt avla bort. Om hennes förra kull var prickiga är det säkert galten som har för mycket vildsvin i sig.

Men röda/orange med prickar är vanlig färg.

Linderödskultingar är nog de allra sötaste djur som finns. :)
 
Om jag inte minns fel, finns det väl vildsvininslag i Linderödssvin "från början"?

LIA
 
När man hittade linderödsgrisarna var de väldigt få. För att utöka stammen korsades det in lite vildsvin. Denna inkorsning har man sedan jobbat hårt på att få ner. Kullar med randiga kultingar ska inte godkännas för avel t.ex.
 
Jag tänker på dom "hittade svinen". Är det inte så, att dom under långa tider "gick på skogen" och då besöktes av vildsvin? Enligt mitt minne fanns det en viss portion vildsvin i Linderöd, redan när dom räddades till eftervärlden.

LIA
 
Nej, de hittade grisarna var tamgrisar. Tillhörde människor som behållit sina gamla grisar. Undangömde på gårdar här och där. Det fanns ju en lag en gång i tiden att grisar inte fick vara tvåfärgade (eller hur det nu var, det är ett tag sen jag kunde det här ordentligt), och då försvann nästan alla gamla grisraser. Det var bara en och annan som trotsade och vägrade göra av med sina djur. Som tur är.

Det finns tre linjer i Linderödsgrisen. Linderöd (eller skåne-linjen), halland och ?? (som jag just nu tappat namnet på, sorry). Det var dessa tre ställen som man hittade grisar på och som sedan är stamfäder till allihop.
 
Södermanland är den tredje.När det avlas så står det i genbanksregistreringen hur många procent av linjerna som det är i grisarna.

Ti_Ti
 
Tänkte att det kanske kan vara intressant för ”Paradiset” att få lite kött på benen, samtidigt som jag svarar på ditt inlägg.

Linderödssvinens historia enligt Håkan Hallander m fl, starkt förenklat:

I Linderödssvinen finns dom enda(?) kvarvarande resterna av det tidigare svenska skogssvinen, vilka konkurrerades ut av importsvinen i början på förra seklet. Dessa skogssvin hölls som namnet antyder i bok- och ekskogar, där dom livnärde sig på ollon mm.
Ursprunget till Linderödgrisstammen, är en sugga från Skånes Djurpark, inköpt dit 1952 och troligen härstammande från smyghållna galtar av gammal stam. ”Piratgaltar” med dagens vokabulär. I slutet av 1950-talet blandades det in fläckiga svin från Kopparberg i djurparkens besättning.

Att det blev förbjudet att hålla galtar med härstamning från skogssvinet, berodde inte på färgen, utan på produktionskrav (och kanske monopolhävdande?). Motsvarande krav har även näst intill utrotat våra gamla hönsstammar mm, samt utrotat Ölandshästen, Gotlandskon m fl. :(

I litteraturen beskrivs bl a att suggorna gick själva ”på skogen” och att ”vildsvin bröt sig ut och korsade sig med utegångssvinen”, så nog lär inblandning ha funnits redan tidigare. Så skall man inte glömma, att samtliga våra grisar härstammar från vildsvinen. Tom hos tamsvinet, ”svensk lantras”, poppar ibland fläckiga grisar fram som påminnelse om det genetiska arvet.

Nu är litteraturen jag använt c:a 10 år gammal, varför nya fakta kan ha tillkommit.

Fö är det alldeles rätt som du säger, nämligen att man arbetar för att minska vildsvinsinslaget i Linderödssvinen. Ursprungligen godtogs 25% vildsvin (om jag minns rätt), men idag är procenten mycket lägre.

LIA
 
Hursomhelst : en sådan rödrandig vill jag ha ju!!
Har aldrig sett ngt sötare el vackrare för den delen!!
:love:
 
Nej jag har hört att de kan få lite olika färger...men jag är inte expert så klart
Grisarna vi brukar mata är också svarta men någon är orange och andra är fläckiga. :d
 
Luddigt skrivet av mig.
Fläckigheten kommer från gågna tiders lantraser. Om från skogssvinet, törs jag inte säga.

Så vill jag hålla med om att grisar (Linderöd) är underbara djur, bara dom får chansen. Keliga, sociala och fr a intelligenta. Bl a går dom utmärkt att använda som "spårhundar". :)

LIA
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Med inspiration från tråden "Hur "försvarar" man köp/avel av osunda raser?" så vore det kul med en lista på raserna och hur sund/osund...
Svar
5
· Visningar
6 939

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp