Bukefalos 28 år!

Rökskadad lägenhet

kolblakkur

Trådstartare
Jag och min sambo letar efter nytt boende, och har nu trillat över en lägenhet med perfekt planlösning, på första våningen med inglasad balkong - precis vad vi söker! Saken är dock den att lägenheten är rökskadad/nikotinskadad då personen rökt inomhus. Vår tanke är:
Ta ner varenda tapet i lägenheten
Spackla väggarna
Måla tak och väggar med ett lager spärrfärg
Måla tak och väggar med ett lager vanlig färg
Måla om varenda trälist
Måla inne i de inbyggda väggardroberna
Dra ut plastmattorna och lägga nytt golv

Räcker detta för att få bort stanken av rök tror ni?

Kruxet är köket, vi vill eventuellt behålla köksinredningen. Slipa luckorna, måla om dem och måla inne i skåpen - kan det räcka för att få bort stanken? Plastmattan ska givetvis bort och där ska också målas om enligt samma procedur som ovan.
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Jag skulle ta ut anticimex och köra en ozonrening efter att ni tagit bort alla tapeter.

Vårt hus var också riktigt inrökt när vi köpte det och det här tipset fick vi av målaren. Han menade att risken med spärrfärg är att huset sätter sig etc och då spricker färgen och lukten kommer fram. Bättre att ta bort den på riktigt istället för att bara stänga in den.

Det kostade ca 3000 kr med anticimex och det blev verkligen jättebra! Dessutom hade de garanti att om man inte blev nöjd första gången så gjorde de om det kostnadsfritt :)
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Jag hittar ingen information om att Anticimex gör luktsaneringar?

Om man gör luktsaneringen behövs väl ändå spärrfärg?
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Var det tanten här på Buke som hade in inrökt lägenhet/hus? Hör med henne hur hon gjorde! Tror jag läst nån tråd om det..
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Här uppe gör de iaf sånt :)

Grejen är att ozonet tar inte bara bort lukten utan också partiklar och andra saker som inte är så trevliga att ha inne... Det fungerar bäst med så lite gamla ytskikt kvar som möjligt så vi rev ner tapeter, renade, spacklade och målade med vanlig färg. Taket däremot målades med spärrfärg eftersom det inte spacklades först.

Om ni ska måla om i skåp osv skulle jag slipa, alt skura riktigt ordentligt innan. Det bildas en äcklig, fet, gul hinna på allt som är bra att få bort innan ni målar på ny färg!

Vårt hus var så inrökt att målaren fick måla tre varv med spärrfärg i taket än vanliga två varv för fläckarna kröp igenom. Att kolla i vårt hus innan saneringen är bättre än någon antirökpropaganda de kan komma på. Fy fan vad äckligt det var! När vi körde med tapetborttagare (ångvarianten) så var spillvattnet som rann längs med väggarna brunt...
 
Senast ändrad:
Sv: Rökskadad lägenhet

Man behöver inte ta in Anticimex dock. Man kan hyra eller köpa en ozongenerator. Min bostadsrättsförening har en som alla i föreningen kan låna.
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Jag har ingen aning, det var inte vi som målade utan en målare. Men man brukar ju måla två varv oavsett färg väl?
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Precis en sån lägenhet förlorade jag en budgivning på igår, och då var det väldigt trösterikt att läsa den här tråden, kan jag ju säga... Särskilt Mirtais inlägg. Då kändes det till och med skönt att slippa den. Den hade tickat upp så mycket i pris att vi hade fått göra jättemycket av det där själva.

De hade rökt så att det var alldeles gulnat... :eek:
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Det avskräcker inte oss :angel:

Tittade på den idag och den har potential. Jag är sugen, trots att jag inser att det blir ett jättejobb. Eftersom vi kommer stå med dubbelt boende slipper vi bo i renoveringsröran iallafall :)
 
Sv: Rökskadad lägenhet

En släkting köpte ned nerrökt lägenhet och jisses vad de fick jobba för att få den beboelig.
Målning av alla tak tre gånger bland annat.
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Jag hade lagt det jobbet på lägenheten om den hade gått till ett bra pris. Nu blev den hutlöst dyr.

Hoppas att Shetlandskusk har bättre tur! :)
 
Sv: Rökskadad lägenhet

Var det tanten här på Buke som hade in inrökt lägenhet/hus? Hör med henne hur hon gjorde! Tror jag läst nån tråd om det..

Japp.

Mitt hus var pissgult inuti. Jag tog hit en målare som sprutmålade alla tak. Han tog med taklisterna då förstås. Redan det hjälpte upp lukten massor. Det blev otrolig skillnad.

Sedan har jag målat väggarna i köket med spärrfärg innan tapetsering. Där rökte de mest. Jag har inte gjort något med golven, mer än skurat. Däremot är alla lister, foder och alla fönster- och dörrkarmar målade. Jag har bara målat ett varv (med bra färg)

Vattenbaserad färg duger inte när man ska täcka nikotin.

Det enda jag har bekymer med är badrummet som har väggar med plastmatta. Den är gulnad och luktar fortfarande obestämt illa. Jag löser det med billig parfym :o Plus att jag har fönsterbrädan full med växter.
 
Sv: Rökskadad lägenhet

När vi flyttade in i vår lägenhet var här rejält inrökt.Vi satte ut burkar med ättika i hela lägenheten, det hjälpte mot lukten. Sen fick man ju måla så det såg trevligt ut med! Målade bara med vanlig färg, och här luktar inte rök hemma.

Min brors lägenhet har det rökts i i säkert 15 år, han tvättade själv med något särskilt medel som "drog ut" nikotinet (det droppade ner från taket!), och sen har han målat med vanlig färg. Luktar inget där i heller. Jag kan höra vad medlet hette om du vill!
 

Liknande trådar

Hemmet Och behöver nu lista ut hur jag ska renovera den. :nailbiting: Jag var duktig i slöjd och bild på mellanstadiet men har inte hållit i...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 691
Senast: Ullmerkott
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 948
Senast: _Taggis_
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 638
Senast: cherie
·
Hemmet Flyttar inom kort från min lägenhet med ett väldigt fint (om än litet) nyrenoverat och egendesignat badrum till en nybyggd lägenhet med...
Svar
13
· Visningar
6 383
Senast: Nizhoni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp