Röntga 05:a vid besiktning?

kolfinnur

Trådstartare
Ja jag har nu hittat en häst som jag vill köpa :D . Ska göra besiktning på klinik, men är inte helt säker på om jag ska göra en röntgen.

Hästen är född 05 korsning ponny/irländsk storhäst, säljs av uppfödaren och har aldrig varit halt. Är väldigt välskött och har tränats ganska lugnt.
Mamman fick spatt när hon var 14 år, då hon tävlade i höga klasser i hoppning, hon kunde fortsätta tävla lite lägre klasser efter det.
Hästen kostar 55.000, ska användas till allround mot dressyr, inte på någon hög tävlingsnivå;). Visar inget konstigt vid ridning, flyttar dit man vill och svarar på alla hjälper, som han kan då. Han rids regelbundet ca 4 ggr/vecka och allra mest ute.

Skulle ni röntga :crazy: ? Varför/varför inte?
 
Senast ändrad:
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Jag har aldrig röntgat ngn häst. Köper hästar som går att försäkra fullt ut utan reservationer.
Dock tyckte jag priset lät högt för en skogsriden korsning?
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Priset tycker jag är rimligt, han är bara riden mest i skogen senaste 3 månaderna, han är grundutbildad.

Eftersom jag har haft kunniga människor som varit med alla gånger jag provridit och ingen har sett något konstigt alls, går taktfast osv. lite starkare i ena varvet men det är ju många hästar som är grundutbildade...
Ska jag "exportröntga" kommer besiktningen gå på över 5000 kr
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Tänker väl mest på att i dagens läge kan man få så mycket mer för de pengarna, men den kanske är en talang :). Men gillar du hästen så köp. Jag hade inte röntgat som sagt.
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Ja hästen är perfekt för mitt ändåmål och kemin är bra ;)

Känner mig faktiskt tveksam till röntgen, trots de problem jag haft med min förra häst.

Fler åsikter? :bow:
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

En sak som du inte nämner är om han har någon försäkring och om han haft den sedan han föddes. Det är nog det viktigaste att veta innan man bestämmer sig för röntgen eller inte.
Har han en försäkring som du kan få överta så kommer den att täcka upp en del saker som kunde ha hittats vid röngen. Har han inte det så beror det helt på din ekonomi om du kan avvara inköps summan/betala veterinärvården, om det skulle visa sig att det finns något fel på honom senare som gått att se vid röntgen
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Han är fullt försäkrad och lite till, ända sedan han låg i mammas mage. Så inga problem på den fronten... Pratade med en veterinär idag som inte tyckte det var nödvändigt. Tack för era åsikter! :)
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Skulle inte röntga om jag bara vill ha en skogsmullehäst el. för lättare träning/tävlig. En vb. travare skulle jag nog däremot låta röntgas, kanske. Fast då blir det ofta dyrare än själva inköpspriset. Misstänker jag något el. har större planer för hästen då börjar det bli aktuellt med röntgen. Men för en runt 50 000 krs häst blir det ingen röntgen.

Tycker inte att du behöver röntga.
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Precis så jag kände också! Och som veterinären bekräftat. Tack! :)
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Jag hade röntgat, just för att jag har köpt en häst utan röntgen en gång som visade sig vara helt slut i hela kroppen. Aldrig mer. Så hädanefter ska allt som kan kollas verkligen gås igenom in i minsta detalj.
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Jag hade röntgat för att skydda mig så mycket jag kan för att slippa stå med en skadad häst och i värsta fall behöva ta bort hästen.
Det är bara några tusenlappar men det är skönt att göra vad man kan för att slippa sorg och bedrövelse.
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Jag skulle definitivt röntga, om inte annat för att du kommer att ångra dig bittert om det visar sig att det hade behövts. Spatt är dessutom i viss mån ärftligt och kan synas på röntgen långt innan det ger symptom.
 
Sv: Röntga 05:a vid besiktning?

Jag står inför samma tankar som du då jag letar häst i samma priskategori. Jag har kommit fram till efter mina dåliga erfarenheter med många klinikbesök och behandlingar att röntga den framtida pärlan. Inte bara för kostnaderna som försäkringen täcker en del av, utan även för det tråkiga med behandlingar, vilande, igångsättningar och den eviga oron. Nu säger ju inte röntgen allt men man har åtminstone vidtagit de åtgärder man kan för att minska risken för att få en skadad häst,
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 319
Senast: Sirap
·
Ridning Har sett att flera andra årtal har egna trådar. Så varför inte skapa en tråd för våra 02or då?! För jag kan väl knappast vara den enda...
Svar
5
· Visningar
1 299
Senast: fio
·
Hästmänniskan Som jag nämnde i en annan tråd står jag i begrepp att köpa min första egna häst. Hästen ska naturligtvis veterinärbesiktigas. Det jag är...
2
Svar
21
· Visningar
2 910
Senast: Saraoliv
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 237
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp