Röntgenfrågor?

J

jiddha

Vi var igår kväll och röntgade vår rottweilerhane.
Vet sa att han troligtvis har B på höfterna.(kommer ju svar hem senare)
Jag undrar var gränsen går, får/bör man avla på honom?
Vad är skillnaden på A och B?
Vi har en tik oxå som har C på höfterna och henne får man ju inte avla på.
Vad är det som gör att vår får B om alla andra i kullen får A. Har vi då gjort ngt fel, motionerat för mycket eller så.
Några korkade frågor men hjärtligt tacksam för svar :)
 
Sv: Röntgenfrågor?

Nu ska vi se...

A och B är godkänt, dvs bra höfter utan dysplasi, vad jag förstår så är A utmärkt och B utmärkt... Det är bara olika beteckningar och enligt vet kan det ibland bero på röntgenplåtar, sövningsmedel osv. Men det är bra resultat iaf. C är ju lindrig dysplasi, dvs de flesta märke inte ens på hunden att den har HD-fel, men den har påbörjan till det, därför ska man inte avla på C-hundar.

//E
 
Sv: Röntgenfrågor?

Ok, tack. Då är det ingen fara för hundens del iallafall. Det var ju skönt:)
 
Sv: Röntgenfrågor?

Vet sa att han troligtvis har B på höfterna.(kommer ju svar hem senare)

Tycker det är lite dåligt av vet. att säga sin åsikt om plåtarna. Det är inte de som är ansvariga för avläsningen.

Har hört många vet. som sagt vad de kommer bli och sedan visat sig bli fel. Tråkigt för hundägarna som drabbas.

Lycka till och hoppas det är ett B eller A!
 
Sv: Röntgenfrågor?

En höft med dyspalsi (kort: "underutvecklad") behöver inte alls ha pålagringar. Speciellt inte när hunden är ung. Lpb, mbp osv använder man i samband med armbågarna. Där mäter man hur mycket pålagringar det finns i armbågen. Men det säger eg. inte så mycket om vad felet är. Pålagringar kan bero på massor av saker. Det blir pålagringar för att stärka/skydda en led som skaver/inte fungerar som den ska. En äldre hund kan ha pålagringar lite här och var utan att det egentligen är så onormalt. Många gamla människor får ju också det tids nog.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag är fortfarande på jakt efter den rätta valpen/kullen. Rasen är Isländsk fårhund som är en väldigt frisk ras, men det förekommer...
Svar
8
· Visningar
1 196
Senast: Wingates
·
Övr. Hund Jag har börjat fundera på om det är bra läge att skaffa hund nummer två nu till hösten, då jag har en termin kvar på min utbildning och...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
5 390
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 302
Senast: dobbis
·
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har en Pomeranian tik (införd från USA). Världens goaste, underbart temperament, mycket lydig. Pomeranians är ju en stor hund i...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 180
Senast: Lia66
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp