Bukefalos 28 år!

Rörelsemönster hos hund med höftproblem.

Skogstrollet

Trådstartare
Ni vet väl vem jag är vid det här laget... Billie och Loka i alla fall. :p

Jag är bekymrad. Nu när jag har en annan hund att jämföra med tycker jag att Billie rör sig väldigt skruttit. (Hon har hd d plus kraftiga benpålagringar men konstaterades smärtfri efter "böjprov" hos vet.).

Loka trampar under sig bra, hennes bakdel guppar upp och ner när hon rör sig.
Billie däremot nästan paddlar fram med bakbenen, hennes rumpa rör sig sidledes och hela ryggen "ormar" fram. Det ser... slitigt ut helt enkelt.
Hon springer dock gärna, i trav, pass som i "galopp" (om man nu säger så även om hundar). Hoppar utan besvär (när matte inte hinner hejda henne).

Lokas rygg är (nu när hon är ordentligt i hull) rund och fin från manke till svans. Billie är omusklad över ryggen samt nästan insjunken mellan höftknölar och ryggrad. Tycker jag.

En BRA veterinär har känt igenom henne och sagt att hon är i (förvånandsvärt) bra form.
Men jag är ju nojjig så klart...

Försöker simma mycket med henne men har svårt att komma iväg så mycket som hon egentligen skulle behöva.

Vad tror ni. Kan det vara så att hon avlastar pga smärta och därför tappat muskuler. Kan mera simträning hjälpa och är det tillrådligt.
Jag vill ha henne kvar så länge jag kan ochså länge hon går smärtfri. Oavsett hur ont hon har så är hon alltid en glad liten skit liksom... När hon väl får ont tror inte jag att man kommer att märka det särskilt tydligt i hennes beteende. Hon kutar rätt in i träd och dörrar utan att bli annat än rufsig om öronen.

Funderar på en tripp till hos veterinären.
 
Sv: Rörelsemönster hos hund med höftproblem.

JA mer simnträning kan hjälpa. Min artroshund har tappat så ofantligt mycket muskler sedan han fick diagnosen att det är läskigt, han verkar inte lida och rör på sig som vanligt. Men jag vet att han hade mått bättre om han hade fått simma mer. Så nu ska han och jag börja på hundsim! Jag har bara hört positivt om det. Hundarna får simma i jetstream. Man börjar smått och ökar successivt.
(En vältränad hund simmar 30 min). Läs om patienternas historia på hundsimmets hemsida (skriver länken osynlig:)

www.hundkuranten.se
 
Sv: Rörelsemönster hos hund med höftproblem.

Ja där har jag kikat och det låter som ett mycket vettigt alternativ i vinter. Nu när det är varmt i vattnet försökar jag komma ut med hundarna istället. För det var ju inte gratis det där... :crazy:
 
Sv: Rörelsemönster hos hund med höftproblem.

Nej verkligen inte..Jag har fått spara till detta för att kunna göra något för min hund..1500 för fem gånger får det bli. Sen får vi varva med badkaret hemma tills vi sparat ihop ytterligare 1500..:crazy::(
 
Sv: Rörelsemönster hos hund med höftproblem.

Loka trampar under sig bra, hennes bakdel guppar upp och ner när hon rör sig.
Billie däremot nästan paddlar fram med bakbenen, hennes rumpa rör sig sidledes och hela ryggen "ormar" fram. Det ser... slitigt ut helt enkelt.

Precis så upplever jag att en jämthund i min vänkrets rör sig.. ser faktiskt lite kul ut bakifrån :cool: Han rör sig så i lite hastigare promenadtempo, men går du väldigt sakta eller om han springer fritt rör han sig helt ok o ser ut som andra jämthundar.

I vilket fall är han röntgad med hd A så det behöver inte vara fel eller smärta i höfterna som orsakar gången.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp