Rörelsevanor efter förskola

Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter hämtning (vintertid/sommartid)? På helgerna? Har de aktiviteter? Hur gamla är de?

Vi bor i lägenhet och jag känner att det begränsar hur mycket mina barn (snart 4 och snart 6 år) får komma ut och röra på sig. Under vintern när det är mörkt vid hämtning kommer vi oftast inte ut alls på vardagarna, utan all motion och friluftsliv sker på helgerna (förutom äldsta som dansar 1 gång/vecka).

Nu när det äntligen blivit ljusare kommer vi ut ett par kvällar i veckan för en cykeltur, ridtur eller så. När jag styr helgerna är de maxade med aktiviteter såsom ridning, skidåkning eller skogsutflykter. Men om jag är sjuk eller behöver vila blir det oftast mycket inomhustid eftersom min man och jag har lite olika intressen.

Hur ser det ut i er familj och känner ni att det är lagom eller skulle ni vilja förändra något?
Nu är stora 6 (snart 7) och lilleman 5 månader så ingen på förskolan just nu.
Men eftersom jag jobbar natt har jag alltid hämtat senast 15.30. Vi har alltid promenerat hem. Ibland stannar vi någon park på vägen, ibland tagit en längre promenad med hundarna. Stora har alltid varit duktig att gå långt och tyckt det varit roligt att vara ute så det har fungerat jättebra.
När vi kommit hem vilket ibland varit efter 15 min och ibland efter över 1 timme har stora sedan 4-års åldern varit mycket ute och lekt själv eller oftast med grannarna. De hoppar studsmatta, cyklar, spelar fotboll, leker i snön eller bygger koja i skogen.
På sommarhalvåret är de ofta ute även efter middagen. På vintern blir det mer inne även om stora ofta följer med på hundpromenad även på kvällen. Inget barn som har stort intresse i skärm eller TV.

Uppstyrd aktivitet i form av fotboll en gång i veckan sedan 4 år. I perioder även simskola.
 
Hej, jag är nyfiken på att få veta lite om hur andra barns rörelsevanor ser ut efter förskolan. Hur mycket rör era barn på sig efter hämtning (vintertid/sommartid)? På helgerna? Har de aktiviteter? Hur gamla är de?

Vi bor i lägenhet och jag känner att det begränsar hur mycket mina barn (snart 4 och snart 6 år) får komma ut och röra på sig. Under vintern när det är mörkt vid hämtning kommer vi oftast inte ut alls på vardagarna, utan all motion och friluftsliv sker på helgerna (förutom äldsta som dansar 1 gång/vecka).

Nu när det äntligen blivit ljusare kommer vi ut ett par kvällar i veckan för en cykeltur, ridtur eller så. När jag styr helgerna är de maxade med aktiviteter såsom ridning, skidåkning eller skogsutflykter. Men om jag är sjuk eller behöver vila blir det oftast mycket inomhustid eftersom min man och jag har lite olika intressen.

Hur ser det ut i er familj och känner ni att det är lagom eller skulle ni vilja förändra något?
Vi är ute i snitt en timme efter förskolan hela året (är det riktigt skitväder låter vi bli). På helgerna gör vi en sak på fm och en på em, men en av aktiviteterna kan ju bli typ Ica maxi men oftast är det utelek, jag hatar att leka inne🙄. Sen går/cyklar vi 1,2 km till förskolan enkel väg dagligen året om. Enstaka gånger tar vi bil eller barnet i cykelstol, men köra bil tar dubbla tiden jämfört med att både barn och förälder går till fots, så det är sällan.. just nu inga aktiviteter. Gick på gymnastik tidigare men det var mycket strul med ledare som inte kom, sjukdom osv så kändes inte värt pengarna..bor i lägenhet, har lyxen att ha en lekplats med inte mindre än 4 förskolor runt om precis utanför hämtning, så det är lätt att stanna och barn och föräldrar lär känna varandra.
 
När det är jag som hämtar på förskolan blir det 17:30 och efter det hinner man inte jättemycket. Hänger kvar på gården ibland och åker rutschkana men det ska ju ätas och grejas innan läggdags och tiden rinner iväg. Men hon är ju ute på dagen med förskolan så det tänker jag inte på som ett problem alls.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 333
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 367
Senast: Zewz
·
Relationer Det gäller min bror. Varning för rörigt iinlägg Vi i familjen misstänker att han börjat droga eller har något annat "fuffens" för sig...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 179
Senast: lil-sis
·
Övr. Barn Ska försöka fatta mig kort, vi är en normal familj med jobb och 3 barn. 1 pojke på 15 med Autism och drag av ADD. Förmodligen någon form...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
59 636
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp