Bukefalos 28 år!

Rollkur i Hästmagazinet

Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Hästen väljer själv?

sålänge du inverkar på hästen väljer den ej själv, sålänge du sitter på dess rygg inverkar du. Du väljer hur hästen ska gå.

Vad innebär, ser till att vara "lösgjord"? eller lyssnar på bettet? vad är det DU vill få igenom ( och tycker du fortfarande att det är hästen som väljer ?)

Och om de sätten inte ger en ritkigt bärande form, vari ligger skillnaden gentimot rollkuren som du så starkt tar avstånd ifrån?
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

För att få en häst att gå i rollkur antar jag att man får dra in huvudet
i den positionen? Hjälp av ben säkert med, men hästen drar väl knappast
in huvudet i den vinkeln självmant?

Vad jag menar är att så länge min häst är lösgjord och inte biter
fast i bettet så rör jag inte tyglarna, och sitter helt stilla.
Visst inverkar jag på henne att hon ska gå i form, men genom att
se till att hon lyssnar på mina hjälper hela tiden, då kommer formen
naturligt vilket gör att jag kan låta tyglarna vara och hon får
bära sig själv.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Antar du? men har du belägg för det? eller uttalar du dig om något som du specifikt faktist inte vet huruvida det är så?

En häst bär sig inte i det som man traditionellt refererar till som "form" dvs trampar under sig, vinklar sig, arbetar med specifika musklergrupper samt får som konsekvens en krökning utav nacken utan inverkan.

jag frågar igen, vad är lösgjord?

du rör inte tyglarna utan rider på långa tyglar? varför använder du tyglar då? Hur "ser du till" att hon lyssnar på dina hjälper och vad innebär "lyssnar på hjälper" och åter igen, vad är enligt dig "formen" ? samt bära sig själv? hur bär sig hästen annars?
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

den gången jag ser en häst gå i rollkur utan att ryttaren tar i tyglarna, då ska jag sluta anta.

Jag rider på stångbett, och om hästen biter sig fast och spänner sig och drar upp huvudet, då gungar jag i tyglarna tills hon släpper ner huvudet i en avslappnad naturlig form, och då låter jag tyglarna vara. Undertrampet kommer naturligt om hästen är lösgjord (det vill säga lyssnar på sidförnade, bromsande och framförande hjälper utan att protestera) och när hästen går i form, varför ska jag inverka mera? Jag strävar inte efter en krökt nacke, utan en avslappnad hållning med bra bärighet.

Jag har inte forskat i rollkur och är inte insatt, men jag kan i alla fall se att det jag ser på bilderna inte är någonting som jag kallar för varken naturligt, behagligt eller avslappnat. Det skapar spänningar i nacken.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Du tar också i tyglarna så var säger det?

Den dagen du slutar ta i dina tyglar kan du uttala dig om de ryttare som tar i tyglarna, tills dess ligger du i precis samma kategori som dem. Mao är det dig själv du kritiserar.

OM du inte är insatt ser jag inte varför du väljer att lägga sådan stark kritik emot det, jag påstår inte att det är en av de bättre träningsmetoderna, men jag ser inte heller att man uttalar sig om saker man faktist och Tydligen inte vet något om. det tycker jag är ganska absurt.

Och att kalla det naturligt att vi öht sitter på en häst, tycker jag även det i sig är ganska absurt och därmed att lägga ner en värdering i att någon som sitter på en häst inte är naturlig, då vi enligt mig inte är det någon utav oss som rider.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Jag vill bara säga att jag aldrig kritiserat folk som "tar i tyglarna", tyglar är en komunikationshjälp och absolut ingenting jag är negativ till. Det är stor skillnad på att gunga mjukt i tyglar/plocka mjukt, än att dra in hästens huvud i en onaturlig position.

Det verkar helt enkelt som att du bestämt dig för att inte vilja förstå mig, efter vad jag än säger, så vänder du det emot mig med spydiga kommentarer. Du kanske inte avskyr rollkur-metoden som jag, visst. Då får det vara så.

Rollkur är en träningsmetod som jag aldrig kommer förstå, jag tycker inte alls att man skall använda det på någon häst, och det står jag för till hundra procent, även om jag inte verkar kunna få fram min åsikt på detta forum. Det är svårt att uttrycka sig i text.

Det kanske är dags att en moderator låser/tar bort denna tråd. Jag har ingenting mer att säga, detta leder ingenvart.
 
Sv: Rollkur i Hästmagazinet

Jag säger bara att man inte ska uttala sig om saker man inte vet något om.

att folk har olika åsikter är ett faktum som alltid kommer att finnas med i leken här på bukefalos, nog för att mina komentearer inte har varit dom mest eftertänksamma men så var inte heller ditt orginalinlägg. Du lever på fördommar som du har matats av ifrån andra människor lika väl som att du lever på att din hästhållning är sund för att detta är ett faktia som du har matats av ifrån andra människor.

Frågan är var din egna eftertanke och fundering kring det som gäller ridning och hästens fysiska samt mentala välmående när den utövas är och om du kanske inte skulle ta en funderar på det innan du börjar kritisera vad andra gör.

ha, ska jag säga som kritiserar dig, men ändock. Det är nog slutpoängen på hela summan av kademumman. Jag förstår gott din poäng och håller med därtill men att du däremot inte förstår min har jag svårare för.
 

Liknande trådar

  • Låst
Ridning Hej! IngelaH, heter jag som många vet och är huvudmoderator på forumet Klassisk RidKONST. Ja för mig och många andra är ridningen en...
Svar
0
· Visningar
3 099
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Personalmöten
  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp