Bukefalos 28 år!

Sv: Rollkur

Läskigt! Det mest obehagliga är att de ryttarna som använder Rollkur faktiskt VINNER tävlingar och är väldigt populära förebilder! Jag undrar vad som hänt med dressyrdommare och ryttare!? Ser de inte vart vi är på väg!?
 
Sv: Rollkur

Kan bara hålla med om att det är en sorglig och eländig utveckling. Jag fattar inte hur de som vill framstå som tillhörandes "eliten" - både ryttare, tränare och domare - nedlåter sig till detta. :mad:
 
Sv: Rollkur

alltså egentligen.. nu är de inte meningen att detta ska bli en kasta paj på varandra och "min sport är bättre än din" men med tanke på all skit travet fått utstå sista tiden med granskningar och anmälningar, är detta egentligen humanare mot hästarna? att jämföra ett en (om de nu stämmer) enstaka häst fått en elstöt i arslet en gång och en häst som rids på detta vis i flera år? men detta gör man inget åt för att de inte strider mot djurskyddslagen? men är de så mycket snällare mot hästen?? nu säger jag inte att de är snällare att ela en häst eller att de är rätt över huvud taget!! men många blundar för eländigheter i ridsporten för att man inte vinner pengar och därför är den ren. en tanke bara.

nu är inte detta en fajt trav vs ridsport utan jag bara undrar lite konkret :) jag står mitt emellan och tar inget parti utan tanken bara flög förbi. är inte sporterna "lika skitiga" egentligen om man skall se de så oavsett om de är pengar eller ej inblandade?
 
Sv: Rollkur

Jag tror alla grenar innom hästsporten har sina brister. Nu är inte jag någon expert men tänkte förklara lite hur jag tänker:

När man håller på med hästar på Elit nivå är det i många fall Levebrödet för kanske en hel familj. Alltså är framgång och vinster väldig viktiga! För att de rutinerade ryttarna ska få utmaningar görs svårare och svårare banor som kräver mer av hästen större rörelser önskas även om de i endel fall påvägen tappar sin korrekthet, i trav och galopp ska det gå fortare och fortare för att slå nya rekord och få framgång.
För att nå sina ära och framgång oavsett inriktning måste man alltså kräva mer och mer av hästen. Och på endel ställen kan man då tydligen "cut some corners" det används barrering , rullkur, elstötar, doping, speciel utrustning som ska påverka hästen osv. osv.:(
Allt för att nå superstjärne status så fort som möjligt. påvägen glömms hästarna bort. Att det finns en gräns för vad en häst faktiskt KAN klara av känns oviktigt för många och de fortsätter pressa sina djur till det yttersta.

Nu säger jag absolut inte att ALLA i Eliten gör fel! Det finns många i Eliten som jag har stor respekt för och vet att de tar fram sina hästar på ett bra sätt :), men tyvärr är det många gånger så att de som gör de dåliga sakerna och helt enkelt gör fel får mer uppmärksamhet:( och att de dessutom har en chans att vinna är pinsamt!
 
Sv: Rollkur

alltså egentligen.. nu är de inte meningen att detta ska bli en kasta paj på varandra och "min sport är bättre än din" men med tanke på all skit travet fått utstå sista tiden med granskningar och anmälningar, är detta egentligen humanare mot hästarna? att jämföra ett en (om de nu stämmer) enstaka häst fått en elstöt i arslet en gång och en häst som rids på detta vis i flera år? men detta gör man inget åt för att de inte strider mot djurskyddslagen? men är de så mycket snällare mot hästen?? nu säger jag inte att de är snällare att ela en häst eller att de är rätt över huvud taget!! men många blundar för eländigheter i ridsporten för att man inte vinner pengar och därför är den ren. en tanke bara.

nu är inte detta en fajt trav vs ridsport utan jag bara undrar lite konkret :) jag står mitt emellan och tar inget parti utan tanken bara flög förbi. är inte sporterna "lika skitiga" egentligen om man skall se de så oavsett om de är pengar eller ej inblandade?

Det finns ju skit i alla grenar tyvärr..

Dressyr - Rollkur
Hoppning - Barrering
Trav - Misshandel
osv..

Allt handlar om ryttarnas jädra maktbehov/pengakåthet.. Eller att dom är ute efter äran. *rysa*

Som tur är har jag ännu inte sett rollkur eller barrering irl, jag hade inte kunnat hålla min mun stängd då :mad:

Misshandel av travhästar har jag fått bevittna, men inte en endaste av gångerna har jag lyckats hålla mig till lugn ton, än mindre hållt tyst. Går i taket när jag ser sådant :devil:
 
Sv: Rollkur

"Rollkur" har funnits inom hoppning länge, se bara på alla elithästar som rids överböjda och med nosen i bringan på marken, konstigt att ingen kommenterar hur djupt de går:confused:

Det man såg Patrick Kittel göra på filmen som debatterats så mycket, har jag sett hoppryttare göra i mer än 20 år:cool: Och även själv intstruerats att böja så förr, (markarbete för två olika elitryttare)

Bara för att få perspektiv, barrering är ju tyvärr inte heller något nytt, har t o m sett tränare barerra ponnys:crazy:, (det var dock länge sen, jag ser inga ponnytävlingar/träningar längre)
 
Sv: Rollkur

"Rollkur" har funnits inom hoppning länge, se bara på alla elithästar som rids överböjda och med nosen i bringan på marken, konstigt att ingen kommenterar hur djupt de går:confused:

Det man såg Patrick Kittel göra på filmen som debatterats så mycket, har jag sett hoppryttare göra i mer än 20 år:cool: Och även själv intstruerats att böja så förr, (markarbete för två olika elitryttare)

Bara för att få perspektiv, barrering är ju tyvärr inte heller något nytt, har t o m sett tränare barerra ponnys:crazy:, (det var dock länge sen, jag ser inga ponnytävlingar/träningar längre)

Nu när du säger det så är det väldigt ofta även hopphästar går överböjda m.m :(

Nej inget av det är väl nytt, men jag tycker bara det är så idiotiskt dumt :devil:
 
Sv: Rollkur

Nej för hästarna kan det inte vara nån större skillnad:cool: Det böjs väldigt mycket på en hoppframridning tex, men det är som att många inte tänker på det, när det är hoppning:confused: En del ryttares hästar går med nosen i bringan konstant utom just på hinder, faktiskt.
 
Sv: Rollkur

kl*

Har inte kollat filmen då min dator inte gillar youtube filmer utan dör av överhettning. Men kan hålla med om att rollkür är sjukt och i många fall skadligt.

Visst jag kan rida och överböja en häst till viss grad vid framridning för att lossa sidorna ordentligt, men inte rider jag med huvudet i bogen. Låter hellre hästen gå med nosen framför lodplan, och lite längre i formen. Skulle aldrig vilja sitta och rida med en nos inkörd i bogen på en häst, fy tusan, vissa hästar har visserligen förmågan att själva krulla ihop sig och vika in nosen precis likadant men absolut inget man ska sträva efter. Lätt överböjning/ställning tycker jag är okej korta stunder under en framridning för att mjuka upp kroppen och lossa spänningar, men absolut inget extremt som kan liknas med rollkür. Misstänker dock att det finns folk som har åsikter om det också och anser att man enbart ska rida loss hästen sidor och absolut inte ställa/böja mer än vanligt.
 
Sv: Rollkur

Jag har lite svårt för filmen. Den korta stund den visar hästens synfält "" när den bara ser framför sina egna ben gör att jag får väldigt svårt att ta resten på riktigt allvar också.

Men jag tycker inte att rollkur är en vidare trevlig träningsmetod så jag tillämpar den inte själv
 

Liknande trådar

Ridning Hej Skriver under nytt nick pga vill vara anonym. I helgen så var det en hoppryttare som under långa stunder red sin häst i rollkur...
Svar
9
· Visningar
1 267
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
779
Senast: Fazeem
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 270
  • Artikel
Dagbok Så bra beskrivet en så svår grej att beskriva
Svar
0
· Visningar
627
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp