Bukefalos 28 år!

Ropare på tävling

_carmenzita_

Trådstartare
Har någon fungerat som ropare på tävling och kan berätta lite? Har försökt få tag på handikappkonsulenten men får inga svarpå mina mail.... :mad:
Jag skall vara ropare åt en kille som är både synskadad och har en lätt utv.störning, hur mycket får man säga? Har för mig att det står i dressyr TR att roparen får ropa hela programmet???
 
Jag har inte varit ropare, men vad jag har förstått så läser man programmet precis som det står, en bedömningsgrupp i taget och lite 'i förväg' (så att ryttaren vet vad som kommer efter den bedömningsgrupp han/hon just håller på med). Man får inte lägga till eller formulera om utan bara läsa innantill.

Möjligen kan det vara annorlunda för vissa handikappgrupper (som t.ex. utvecklingsstörda), jag tror det finns särskilda 'roparprotokoll' för handikapptävling. Hör med förbundet. Får du inget svar på mail så ring. Även om 'rätt' person inte är inne så borde det finnas någon annan som vet.
 
Sv: Ropare på tävling

Är det ropare eller programläsare du ska vara?
Det är skillnad på de sakerna.
Roparen hjälper ryttaren (synskadad) att hålla reda på vart på banan denne befinner sig, genom att ropa vilken bokstav som närmar sig.
Programläsaren läser programmet ett moment i taget, inget mer.
 
Sv: Ropare på tävling

oj denna tråden är gammal....
vi var iväg i maj i fjol och jag fungerade som både ock på lite lustigt vis, men det gick jättebra. Det var en inbjudanstävling så det var inte så seriöst, men vi åkte trots allt 23 mil för det, så KUL var det.
 
Sv: Ropare på tävling

_carmenzita_ skrev:
oj denna tråden är gammal....
vi var iväg i maj i fjol och jag fungerade som både ock på lite lustigt vis, men det gick jättebra. Det var en inbjudanstävling så det var inte så seriöst, men vi åkte trots allt 23 mil för det, så KUL var det.

Såg att den var gammal först efter att jag svarat :)
 
Sv: Ropare på tävling

En blind eller synsakdad person kan ha hjälp av ropare. Som ropare står man "utplacerad" vid någon av banans bokstäver. Ens uppgift som ropare är att ropa den bokstav man står vid, när ryttaren ska rida dit. På så sätt så kan ryttaren använda sig av hörseln för att veta var den ska rida.

En person som läser upp ett dressyrprogram bedömningsgrupp för bedömningsgrupp, kallas programläsare.

Hoppas detta är till någon hjälp!
 
Sv: Ropare på tävling

Ursäkta, såg just att inlägget var gammalt.
 

Liknande trådar

Småbarn Huuuuur har du fått ditt barn att vilja äta sånt? Vår unge åt allt fram till typ 2 år. Nu är det bara barnmat typ pannkakor, hamburgare...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 156
Hemmet Jag trivs utmärkt i min fina lägenhet, men har lite problem med de tekniska prylarna här helt ärligt. Försökte få synmottagningen att...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
8 684
Senast: Amha
·
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 324
Senast: Enya
·
  • Artikel
Dagbok Nu känner jag att jag behöver en liten Buke-paus. Har egentligen känt så ett längre tag men inatt kunde jag inte sova alls pga att det...
Svar
2
· Visningar
982

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp