rörelsestörning

iruba

Trådstartare
sitter här och funderar på rörelsestörningar. hur många här är det som har hästar med rörelsestörningar? Berätta
 
Har ingen häst med rörelse störning, men den enda rörelsestörningen jag kan komma på som i regel inte förorsakar hästen smärta är tuppspatt. Övrigt ser jag nog som en form av hälta.
 
sitter här och funderar på rörelsestörningar. hur många här är det som har hästar med rörelsestörningar? Berätta

min häst har en rörelsestörning ena bak sedan flera år tillbaka.
det visar sig inte alltid men när det gör det är det främst i skritten. aldrig i trav, ibland i galopp.
veterinär som kollat hästen ville inte kalla det tuppspatt utan istället rörelsestörning - minns dock inte vad motivationen var.

hästen visar inga tecken på smärta och rör på sig mer än gärna :p

tävlar dressyr för det mesta utan anmärkning på det.
 
Min gör det dessutom främst när han är toktaggad och då i början av pass. så på tävling när man väl rider sitt program visar det sig sällan, kanske ngt steg bara då.
 
Min har båda fram men det märks bara om de frestas av t ex ett böjprov. Men han har inga problem och vet som upptäckte detta för flera år sen sa att jag inte skulle oroa mig förrän det påverkar honom negativt på något sätt. Men det har aldrig blivit värre (skos dock efter vet rekommendation) under åren som gått.
 
sitter här och funderar på rörelsestörningar. hur många här är det som har hästar med rörelsestörningar? Berätta


alltså en rörelsestörning i sig är ju ingen diagnos, så det blir jättesvårt utifrån din tråd att veta vad du vill veta eller vad du är ute efter för svar osv.
En rörelsestörning kan ju vara allt mellan himmel och jord - inkl en riktigt störande medicinsk diagnos/konkret medicinsk orsak fysiskt. Den kan också bestå av tex som ngn nämde - sk. tuppspatt. Rörelsestörningar pga taktproblem eller sk. tygelhälta, dvs takt och ryttarframkallat i kombo, kan också vara fallet.

Blir som sagt svårt att svara lite närmre på utan att veta vad du undrar över lite mer specifikt.
 
Min häst har lindrig tuppspatt och rörelsestörningen som den medför syns enbart i skritt i nedförsbacke. I hennes fall är den medfödd. Hennes far, Cortez, hade samma rörelsestörning och har nedärvt den till ett antal av sina avkommor.
 

Liknande trådar

Hästvård Undrar hur man kan se skillnad på en hälta kontra rörelsestörning efter trauma ?
3 4 5
Svar
82
· Visningar
4 338
Träning Vad anser ni om viktmanschetter i rehabsyfte och resultat? Har blivit rekomenderad utav veterinär att ta hjälp utav en Fysioterapeut som...
Svar
3
· Visningar
930
Senast: tuaphua
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 139
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 386

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp