Hälta el rörelsestörning?

Jag skulle ju säga att en hälta ÄR en rörelsestörning, men att just begreppet rörelsestörning är bredare och även kan bero på något annat än att det gör ont (typ en begränsning i rörelseomfång eller liknande).
 
Svårt att säga. En bra veterinär kan ju förhoppningsvis hjälpa till att bedöma och gaffelband kan ju ofta bedövas tex. Här runt tycks många använda begreppet rörelsestörning även när det rör sig om hältor som inte är utredda, tyvärr.
 
Svårt att säga. En bra veterinär kan ju förhoppningsvis hjälpa till att bedöma och gaffelband kan ju ofta bedövas tex. Här runt tycks många använda begreppet rörelsestörning även när det rör sig om hältor som inte är utredda, tyvärr.
Hästen blev bedövad från kota upp hittade en liten blödning på gaffelbandet. Men släkte inte hältan helt. Trodde inte det gick bedöva gaffelbandet. Konstigt inte det gjordes.
 
Hästen blev bedövad från kota upp hittade en liten blödning på gaffelbandet. Men släkte inte hältan helt. Trodde inte det gick bedöva gaffelbandet. Konstigt inte det gjordes.
Jag ska inte svära på det, men min har blivit bedövad (eller om det var nervblockad) i ett gaffelbandsfäste. Man kanske inte kan bedöva hela gaffelbandet utan bara delar av det 🤷🏻‍♀️
 
Hästen blev bedövad från kota upp hittade en liten blödning på gaffelbandet. Men släkte inte hältan helt. Trodde inte det gick bedöva gaffelbandet. Konstigt inte det gjordes.
Vet inte om man kan bedöva liksom gaffelbandet i sig men man kan iaf lägga bedövningar så att gaffelbandet bedövas bort. Men sen måste man ändå kolla med ultraljud såklart.
 
Vet inte om man kan bedöva liksom gaffelbandet i sig men man kan iaf lägga bedövningar så att gaffelbandet bedövas bort. Men sen måste man ändå kolla med ultraljud såklart.
Jag behöver inte kolla är läkt men rörelsestörningen består. Men hade varit bra om man kunde bedöva för att utesluta det.
 
Känns rätt märkligt att en häst skulle få en rörelsestörning (som inte beror på smärta) efter en utläkt gaffelbandsskada. Vad säger veterinären om den teorin?
 
Jag behöver inte kolla är läkt men rörelsestörningen består. Men hade varit bra om man kunde bedöva för att utesluta det.
Det jag menade var att när man bedövar så kommer fler strukturer påverkas (tror inte man kan bedöva bort liksom enbart gaffelbandet) och om hältan då släcks behöver man kolla med ultraljud för att säkerställa att det faktiskt är just gaffelbandet som är påverkat.

Men hästar får ingen rörelsestörning av en utläkt gaffelbandsskada.
 
Det jag menade var att när man bedövar så kommer fler strukturer påverkas (tror inte man kan bedöva bort liksom enbart gaffelbandet) och om hältan då släcks behöver man kolla med ultraljud för att säkerställa att det faktiskt är just gaffelbandet som är påverkat.

Men hästar får ingen rörelsestörning av en utläkt gaffelbandsskada.
Hört lite olika om det faktiskt. Gaffelband tar lång tid. Min osteopat sa det är vanligt på gaffelband. Går hästen en längre tid och avlastar har den vant in det mönstret. En människa kan ju tänka på det men en häst gör ju inte det.
 
Va en så liten blödning utan svullnad. Men gav synbar hälta. Vid ÅB läkt.
Och var det alltså kvarstående hälta på återbesöket som du undrar om det kan ha varit en ”rörelsestörning”? Isf nej, då har hästen antingen fortfarande ont pga gaffelbandet eller så finns det något annat som gör ont.

Edit. Eller så har vet missat saker på ultraljudet. Kan säkert vara svårt att se ibland.
 
Och var det alltså kvarstående hälta på återbesöket som du undrar om det kan ha varit en ”rörelsestörning”? Isf nej, då har hästen antingen fortfarande ont pga gaffelbandet eller så finns det något annat som gör ont.

Edit. Eller så har vet missat saker på ultraljudet. Kan säkert vara svårt att se ibland.
Hästen är lite bättre men syns fortfarande. Ska boka tid på ny klinik där jag får göra om allt.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Är lite ledsen men har lite funderingar som kanske någon kan hjälpa till med? Vetrinärbesiktade idag en 4 åring som tyvärr inte...
2
Svar
28
· Visningar
2 234
Senast: Lutten
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 155
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa 2 år gammal, HD A. I väldigt god kondition och välmusklad. Alltid betraktats som "lite klumpete", och var svår att lägga rakt vid...
Svar
18
· Visningar
697
Senast: AraSlei
·
Hästvård Har varit intresserad av en häst som besiktigades och uppvisade svag hälta i ena frambenet. Han behandlades i kotorna och har återbesök...
Svar
17
· Visningar
1 927
Senast: casio01
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • HusdjursGPS
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp