Bukefalos 28 år!

Rosslande katter

snigelfarmor

Trådstartare
Vi har två kastrerade hanar. Friska, medelålders ute/innekatter.
Båda låtsaskräks extremt mycket och den ena rosslar när han andas. Som att båda fått något i halsen som irriterar dem. De ser annars friska ut, äter bra, mm.
 
Sv: Rosslande katter

Vi har två kastrerade hanar. Friska, medelålders ute/innekatter.
Båda låtsaskräks extremt mycket och den ena rosslar när han andas. Som att båda fått något i halsen som irriterar dem. De ser annars friska ut, äter bra, mm.

Mask! ofta har maskarna blivit så långa/stora och omfattande att dom till slut kräks levande mask och då är skadorna inne i katten redan stora vilket dom kanske blivit redan nu. Avmaska med axilur som tar det mesta och gör sedan om behandlingen 2 månader senare för säkert resultat. Har varit med om detta flera gånger på hittekatter som kommit hit.
Annars kontakta veterinär.
 
Sv: Rosslande katter

Vi pratade om mask igår, men båda är ju avmaskade titt som tätt eftersom de har mask då o då...
Sorbe ta det lugnt... De är pigga och äter o jagar som vanligt..
 
Sv: Rosslande katter

Astma ? Inte helt ovanligt på katt. Har själv haft en med likartade symtom som beskrivs. In och kolla.
 
Sv: Rosslande katter

Det finns en mask, minns inte vilken, som ger rossel/hostningar då den vandrar från lungorna till magen på katten.
 
Sv: Rosslande katter

Det finns en mask, minns inte vilken, som ger rossel/hostningar då den vandrar från lungorna till magen på katten.

exakt! och det enda som tar den masken är just axilur och inget annat! Så det har stor betydelse vad man avmaskar med och i vilken intervall för att bli av med just den masken.
 
Sv: Rosslande katter

Uppdatering:
Har pratat med världens bästa veterinär via telefon och hon säger INTE axilur! Hon rekommenderar milbemax, men att man upprepar kuren 3 gånger med 14 dagars mellanrum minst.
Axiluren hjälpte litegrann, men de hostar då o då.
Maskmedlet dödar tydligen bara vuxna maskar, så äggen måste kläckas och sen kör man en ny kur..
Jag hoppas på bättring framåt hösten.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
984
Senast: Bison
·
Övr. Katt Jag har en katt som vantrivs som innekatt och har en kompis uppe i Norrland som jag känt i många år som behöver en stallkatt. Min katts...
Svar
2
· Visningar
537
Senast: ufot
·
Övr. Katt Jag har två innekatter som jag vill kunna börja ha ute, till en början i kontrollerad form, och vill därför vänja dem vid sele. Den ena...
Svar
12
· Visningar
709
Katthälsa Förra året avmaskade jag mina katter ungefär i maj och för en tid sedan så upptäckte jag åter att katterna fått mask. Jag avmaskar båda...
Svar
3
· Visningar
362
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp