Bukefalos 28 år!

RR till skydd?

Kalaspinglan

Trådstartare
En kort fråga;
Min RR har oerhört stor kamplust och är (än så länge) väldigt orädd - men inte dumdristig. Han är dessutom uthållig när det gäller "kamplekar" och tappar inte intresset efter fem sekunder som han kan göra när vi tränar "gå fint" eller nåt sånt tråkigt.
Jag kan ju ingenting om skydd, annat än att jag fått vara figge vid några tillfällen (uuuuuhh..). Men kan en RR vara lämplig för skydd (jag behöver inte nödvändigtvis ha honom i tjänst, men bara sådär för att det är kul…)??
Pinglan (som inte vill jobba idag..)
 
Sv: RR till skydd?

Absolut! Om Du bara hittar några att träna med. Kan vara svårt att få hjälp, då det är många som vill träna och få som håller i träningarna.

Skydd tycker ju hundarna är dökul! Sedan krävs en hel del lydnad, vilket många inte tror.

Lycka till! Det är alla gånger värt att pröva om han tycker det är skoj.
 
Sv: RR till skydd?

Tack för ditt svar!

Jag ser skyddsträningen som ett roligt inslag i lydnadsträningen - och inte tvärtom. Han behöver en helt annan stimulans än andra raser som kan traggla i timmar samma sak om och om igen.

Hur tidigt kan man börja träna skydd? Instruktörer har jag nog så det räcker och blir över (har ju kontakter både bland poliser och väktare ;) ).

Pinglan
 
Sv: RR till skydd?

Det går att börja träna hur tidigt som helst. Min uppfödare drar igång, med "skyddsträning" redan när de är valpar. Man får göra ett avbrott när de börjar tappa tänderna bara. :D

Man får ju anpassa allt efter hundens ålder. Valparna blir det ju mest lek med kamptrasor och liknande.

Hur pass mkt lydnad Du vill ha i skyddsträningen är ju helt upp till dig. Ska man tävla krävs en hel del, men annars behöver man ju inte vara så noga. Så länge det fungerar med hunden.

Lite avis på Dig som har tillgång till alla tränare, själv får jag jaga folk som har tid. :cry:
 
Sv: RR till skydd?

Kanske, har nog inte sett så många av den rasen i skyddet,
men varför inte prova?

Ta reda på om det finns någon grupp som håller på med skydd
där du bor och fråga om du kan vara med och träna.

Hur gammal är den? Jag tycker att man bör ha lydnad på hunden innan man börjar med skyddet, för lydnaden "försvinner" ofta lite
när man börjar med skyddet för hunden blir ofta så fokuserad
på figgen och lär sig snabbtvad det handlar om..( hundens drifter
tar lite överhanden om de har ett stort intresse )

Vi har startat en ortsgrupp, där vi tränar skydd ( IPO/BHP),
de unga hundarna tränas enbart med trasa el bitstock,
min lilla hon har ett stort intresse, går i gång direkt och biter mycket
bra, henne har vi tagit en paus med, och kör bara lydnad ett tag för att sedan ta upp det igen. Vissa hundar behöver man träna mer för att de ska få upp intresset för trasan/figgen.

Lycka till !!!
 
Sv: RR till skydd?

Jag har själv en RR som jag börjat köra grunderna i skyddet med. Han tycker det är kul och vi gör det som omväxling i träningen för honom eftersom de andra tre hundarna (2 rottisar och en Schäfer) ändå körs i skyddet.

Han är ju ingen naturbegåvning precis :smirk: men vi kör bara på skoj och jag har inga ambitioner med honom inom skyddet, vilket är en jäkla tur ;)


Men har han bara föremålsintresse så kan man väcka upp försvaret och få honom att bita.
I tyskland finns det visst ridgebacks som används av polisen.
 

Liknande trådar

S
Träning Hej! Jag hoppas kunna få lite tips i hur jag bäst sätter mig i respekt hos en häst som jag lånat i sommar. Hästen i fråga är ett åtta...
Svar
4
· Visningar
1 491
Senast: susanna.davidsson
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp