Bukefalos 28 år!

Rumsväxter 2

Mina blommor mår så BRA.... :down:
1000029818.jpg
 
Aglaonema har jag en, en rosa variant. Minns inte namnet. Anthurium är jag rädd för :angel: Har fått en mycket liten anthurium bakeri i ett sticklingpaket, den lever än, hela 3 cm stor 😅
Jag har nån rosa jag också, men mest grönt mot vitt typ. Älskar de! Vi bor så mörkt och med torr luft så det är svårt att få in aroider som trivs, men de funkar så bra :love:

Jag var lite rädd för anthurium jag också. Sen köpte jag en clarinervium och sen var jag fast :D Nästa blev en regale som jag såg sen var skitsvår, den är inte vacker men den lever iaf! 😂
 
Jag räddade en orkidé tidigare i år från en person som låg på sjukhus och sen flyttade till äldreboende. Den var då mycket torr men hade utvecklat en keiki högst upp på en stjälk. Nu mår moderplantan bra. Keikin ser fortfarande fin ut men har inga rötter. Den har två blad varav det största är 7-8 cm. Problemet är att ställen den sitter på har börjat vissna. Nu är det bara ca 10 av stjälken som är närmst keikin som är grön.

Jag har läst att man ska vänta med att skära av keikin till den har 5 cm långa rötter. Min har inga rötter alls. Går den att rädda? Vad ska jag göra? Den ser välmående ut fortfarande.
 
Alla mina blommor har dött detta år, ett 30-tal… Jag vet inte varför, men misstänker sjukdom eftersom det blev så stort bortfall av ingen synlig anledning, dessutom efter inköp av nya växter som inte såg så välmående ut. Sörjer mina finisar, vissa som jag haft i flera år…

Nåja. Har funderat på nya inköp till våren, men funderar på vad. Det är torr luft i min lägenhet, och min luftfuktare gör ingen nytta.

Min svärmorstunga verkar gilla livet bäst, men det är en av världens tråkigaste växter. Vet inte om jag vill ha fler med andra ord.

Har funderat på elefantöron, någon som har erfarenhet av dem?

Och fler Monsteror, även om de vill leva ett fuktigt liv så verkar den jag har trivas någorlunda.

Finns det annat som är värt att kolla upp?
 
Alla mina blommor har dött detta år, ett 30-tal… Jag vet inte varför, men misstänker sjukdom eftersom det blev så stort bortfall av ingen synlig anledning, dessutom efter inköp av nya växter som inte såg så välmående ut. Sörjer mina finisar, vissa som jag haft i flera år…

Nåja. Har funderat på nya inköp till våren, men funderar på vad. Det är torr luft i min lägenhet, och min luftfuktare gör ingen nytta.

Min svärmorstunga verkar gilla livet bäst, men det är en av världens tråkigaste växter. Vet inte om jag vill ha fler med andra ord.

Har funderat på elefantöron, någon som har erfarenhet av dem?

Och fler Monsteror, även om de vill leva ett fuktigt liv så verkar den jag har trivas någorlunda.

Finns det annat som är värt att kolla upp?

Jag gillar gullranka!
 
Alla mina blommor har dött detta år, ett 30-tal… Jag vet inte varför, men misstänker sjukdom eftersom det blev så stort bortfall av ingen synlig anledning, dessutom efter inköp av nya växter som inte såg så välmående ut. Sörjer mina finisar, vissa som jag haft i flera år…

Nåja. Har funderat på nya inköp till våren, men funderar på vad. Det är torr luft i min lägenhet, och min luftfuktare gör ingen nytta.

Min svärmorstunga verkar gilla livet bäst, men det är en av världens tråkigaste växter. Vet inte om jag vill ha fler med andra ord.

Har funderat på elefantöron, någon som har erfarenhet av dem?

Och fler Monsteror, även om de vill leva ett fuktigt liv så verkar den jag har trivas någorlunda.

Finns det annat som är värt att kolla upp?
Åh, va tråkigt. Man blir så frustrerad när man bara kan stå och se på när den ena efter den andra ger upp. Antar att du redan kollat ohyra? Har det ökat på senare och du har en riktig gran kan det bero på det.
Skittrist verkligen. ❤️

Jag slår som vanligt ett slag för Gullrankorna. Inte på nått sätt ovanliga men gud vad de är tacksamma. Det är glada nästan oavsett vad.
Kanske köpa några roligare tungor? De är inte heller min favorit men efter att också lidit av massdöd har jag lyckas få mig en rejäl samling som tuffar på oavsett vad.

För mig blev det viktigt att fylla tomrummet med växter jag inte behöver oroa mig så mycket inför. Skippa allt passande och oro tills man hittat glädjen igen.
 
Alla mina blommor har dött detta år, ett 30-tal… Jag vet inte varför, men misstänker sjukdom eftersom det blev så stort bortfall av ingen synlig anledning, dessutom efter inköp av nya växter som inte såg så välmående ut. Sörjer mina finisar, vissa som jag haft i flera år…

Nåja. Har funderat på nya inköp till våren, men funderar på vad. Det är torr luft i min lägenhet, och min luftfuktare gör ingen nytta.

Min svärmorstunga verkar gilla livet bäst, men det är en av världens tråkigaste växter. Vet inte om jag vill ha fler med andra ord.

Har funderat på elefantöron, någon som har erfarenhet av dem?

Och fler Monsteror, även om de vill leva ett fuktigt liv så verkar den jag har trivas någorlunda.

Finns det annat som är värt att kolla upp?
Jag har flera stycken aloe veras som är riktigt lättskötta. Dessutom blir det miniplantor snabbt som man kan sätta i egna krukor. Gillar mina mycket.
 
Idag har jag haft en riktigt om omvårdnadsdag för mina plantor. Har misskött de ett tag men nu fick de lite kärlek❤️

Gav upp om en Manjula och en Golden Green och klippte ner de till sticklingar. Fick bara ut två tre stycken av varje, håller tummarna att de överlever. Även en Jade och en Brasil fick se sig nedklippta. Jaden hade jag ställ undan redan för den va död men hittade en liten aktiverad tillväxtzon på en skrynklig stambit så jag chansar. Ner i mossa och håll tummarna. Brasilen ramlade vartenda blad av när jag tog i den så allt tippades ner i komposten.

Annars var det mycket trim av gula blad. Den här vintern har inte varit snäll mot mina plantor. 😭 Tror jag har lite för kallt och torrt i kombination med att de torkar ut över elementen. Flyttat om lite idag och hoppas på det bästa.

Plus är att mina planterade sticklingar av Ep.Glacier, Pearls and Jade, Shangri la, Var.Neon och Cream Splash växer på bra i sina små krukor. Har glömt de lite i växthuset så några hade börjat krypa över i varandras krukor 😂😂
 
@Scandi Hur får du dina calatheor så fina? De få jag köpt påbörjar en långsam död så fort de kommer innanför dörren :crazy:
Finast var de i sommras då det var det varmt för dem och jag hade luftfuktare på, det blir väl lite mer som deras naturliga miljö. Luftig och konstant fuktig jord verkar mina uppskatta. Alla utom rattlesnaken åkte dock ut efter tripsinvasionen och nu kör jag utan luftfuktare. Rattlesnaken håller sig rätt fin ändå, upplever den som lite enklare kanske?
 
Finast var de i sommras då det var det varmt för dem och jag hade luftfuktare på, det blir väl lite mer som deras naturliga miljö. Luftig och konstant fuktig jord verkar mina uppskatta. Alla utom rattlesnaken åkte dock ut efter tripsinvasionen och nu kör jag utan luftfuktare. Rattlesnaken håller sig rätt fin ändå, upplever den som lite enklare kanske?
Åh okej, tack! Då har jag nog fel hemmaklimat helt enkelt.
 
Jag gick in på en brittisk webbutik med växter och ångrade mig direkt. Fanns hur mycket spännande som helst ju! Var brukar ni handla från?
 
Åh, va tråkigt. Man blir så frustrerad när man bara kan stå och se på när den ena efter den andra ger upp. Antar att du redan kollat ohyra? Har det ökat på senare och du har en riktig gran kan det bero på det.
Skittrist verkligen. ❤️

Jag slår som vanligt ett slag för Gullrankorna. Inte på nått sätt ovanliga men gud vad de är tacksamma. Det är glada nästan oavsett vad.
Kanske köpa några roligare tungor? De är inte heller min favorit men efter att också lidit av massdöd har jag lyckas få mig en rejäl samling som tuffar på oavsett vad.

För mig blev det viktigt att fylla tomrummet med växter jag inte behöver oroa mig så mycket inför. Skippa allt passande och oro tills man hittat glädjen igen.
Ja, det är skittråkigt, men det finns ju inte så mycket att göra.

De flesta dog i maj, sedan några under sommaren, och de som är kvar nu segar sig. Det kommer nya blad samtidigt som det vissnar. Jag har kollat efter ohyra men har inte sett något alls. Har inte haft gran.

Ska kika på gullrankorna, men jag har haft en variant av det tidigare (variegaterad) och den dog snabbare än snabbast. Men de klassiskas gullrankorna kanske är tåligare.

Vad är tungor?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 504
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 541
Hemmet Okej, trådstart på vad jag hoppas kommer bli en lång tråd uppdateringar regelbundet. Sambon och jag har köpt hus här i Far North...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
12 515
Senast: Seabaz
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
17 806
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp